Toppnyheter > Dagensanalys.se

Sunday, 24 February, 03:51

Dagensanalys.se - Igår: 01:54

10 oväntade hemligheter gömda i kända logotyper

Vi hittade detta intressanta klipp som avslöjar gömda budskap och tricks i kända logotyper som Toyota, Apple och Toblerone. Klicka på Play-knappen i ovan bild för att se vilka hemligheter som döljer sig bakom några välkända logotyper. Inlägget 10 oväntade hemligheter gömda i kända logotyper dök först upp på Dagensanalys.se..1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 17:51

Facebook lägger ned sin research-app Onavo

Redan i augusti förra året valde Facebook att ta bort sin reserach-app Onavo från iOS appbutik. Nu plockas samma app bort även från Google Playbutik för Android. Onavo-appen marknadsfördes som en vanlig VPN-app som används för att omdirigera trafik för att undvika granskning från tredje part. Vad företaget inte uppgav var att den även samlade in information om hur användarna använde internet och appar. Facebook köpte Onavo år 2013 för 200 miljoner dollar. För Facebook och andra företag är det avgörande att förstå hur användare faktiskt använder internet i sina mobiler. Det är information som kan användas för att planera, optimera och utvärdera egna satsningar. Även Google har satsat på en egen app som gått samma öde till mötes som Facebook Onavo.   Inlä1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 16:59

Patent-trollet Apple är igång igen för att blockera Samsung och alla andra

Kort efter att Samsung visat upp sin Samsung Galaxy Fold har Apples advokater varit upptagna med att söka så många patent som möjligt för vikbara mobiler. Allt för att stoppa utvecklingen hos Samsung. Tack vare patenttrollen är det många uppfinningar som aldrig får se dagens ljus. Visst är det viktigt med patent, om du nu verkligen har något att visa upp, men för många företag är det ett sätt att hålla konkurrenterna på avstånd och nya uppfinnare i schackläge. Apple är en expert på att köpa upp patent om både möjliga och omöjliga uppfinningar. Som nu senast vad det gäller vikbara mobiler. I deras nya patent visas mobilen med ett slags gångjärn som låter användaren böja telefonen på mitten eller till och med på en tredjedel. Som vi redan sett har Apple inte3 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 16:49

5 fördelar med att moderera användargenererat innehåll

Det finns många studier som visar hur effektivt det är att låta dina kunder berätta om dina produkter och tjänster. Men det finns alltid en risk att använda användargenererat innehåll. Genom effektiv moderering kan du hantera riskerna, och även få ytterligare fördelar. När dina kunder skriver recensioner, delar bilder eller videoklipp om din produkt eller tjänst uppfattar andra konsumenter informationen som mer trovärdig och minnesvärd. Människor litar helt enkelt mer på andra människor än på företag och allt fler börjar därför uppmuntra användarna att dela den här typen av information. Men när användare delar en bild där din produkt är med, eller ställer frågor till dina följare på dina sociala medier finns alltid en risk att det drar till sig uppmärks1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 14:46

HubSpot integrerar LinkedIn-annonser i Marketing Hub

HubSpot lanserar en funktion i HubSpot Ads tool som integrerar LinkedIn-annonser i “Professional”- och “Enterprise”-versionerna av Marketing Hub. Sedan tidigare finns integrationer med Facebook och Google. LinkedIn är världens största professionella nätverk, så för oss var det viktigt att göra tjänstens annonsverktyg tillgängliga för våra kunder. HubSpot Ads erbjuder en svit med verktyg som våra kunder kan använda för att generera nya leads och få dem att bli lojala kunder, samtidigt som de förses med insikter som låter dem säkerställa att de lägger tid och pengar på rätt saker. Genom att lägga till LinkedIn-annonser på plattformen ger vi företag en ytterligare möjlighet att slipa sin annonseringsstrategi och växa bättre, säger Susanne Rönnqvist Ahmadi1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 14:01

Annonsörer drar sig tillbaka från YouTube

Flertalet stora företag drar tillbaka sina annonser från Youtube efter att det framkommit att pedofiler utnyttjar Youtubes algoritm för att hitta klipp på barn. Disney, Epic Games och McDonalds är några av de företag som har stoppat sin annonsering på plattformen. Även svenska IKEA uppger att de pausar sin reklam på Youtube. Som varumärke vill vi inte förknippas med den här typen av aktivitet och därför har vi valt att pausa vår annonsering, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på IKEA Sverige, till P3 Nyheter. Youtube ska ha stängt över 400 konton och kanaler samt inaktivert kommentarsfältet på miljontals videoklipp. Det är inte första gången som plattformen hamnar i blåsväder med annonsörerna. Under 2017 var det flera annonsörer som drog tillbaka sina annons1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 13:03

Nya redaktionschefer och ny produktchef på Omni

Omni förstärker med Ines Micanovic och Calle Sandstedt som nya redaktionschefer. Samtidigt har Djeiran Amini Björklund tillträtt som produktchef i utvecklingsteamet. ”Ines, Calle och Djeiran besitter unika kompetenser som framtidssäkrar oss såväl som team, redaktion och produkt”, säger Markus Gustafsson, chefredaktör. De nya redaktionscheferna, Ines Micanovic och Calle Sandstedt, tar nu fullt ut ansvar för Omnis redaktion. Under våren kommer även en redaktionschef för Omni Ekonomi att rekryteras. – Det överordnade syftet är att säkra att Omni är och förblir nyhetsledande, men redaktionscheferna ska dessutom säkra att Omni är en arbetsplats med ett vinnande team där man som redaktör trivs och utvecklas, säger Markus Gustafsson. Ines Micanovic, 28, började på 2 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 12:54

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige. – Med över 15 års erfarenhet från bilindustrin, både i Sverige och utomlands, kommer Madeleine att bidra med gedigen erfarenhet och kunskap för att utveckla varumärket Audi. Jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med henne, säger märkeschef Diego Ramos. Madeleine började på Audi Sverige den 1:a februari och ersätter Tom Hedström som gick vidare till rekla1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 12:59

TU – Medier i Sverige och Sveriges Tidskrifter ska gå ihop

Sveriges Tidskrifter och TU – Medier i Sveriges styrelser har undertecknat en avsiktsförklaring med målet att bilda en ny gemensam branschorganisation. En stark och enad organisation som med tydlig röst kan föra svenska publicisters talan. Avsiktsförklaringen ska bekräftas av respektive organisations årsmöte. ”I en tid när det politiska och mediala landskapet snabbt förändras och hoten mot de fria medierna kommer från många håll är det nödvändigt att kraftsamla och stärka varandra i mediebranschen. Jag ser fram emot en spännande resa när vi bygger en ny branschorganisation där tidskrifter och dagstidningar kan agera offensivt tillsammans och ta nästa steg in i digitaliseringen”, säger Sveriges Tidskrifters ordförande Helle Klein. ”I den hårt konkurrensutsa1 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 09:20

12 tankeväckande fakta om smartphones

Mobilen är den konsumentprodukt som kanske har utvecklats mest de senaste 20 åren. Adobe har sammanställt 12 tankeväckande fakta om dagens smarta telefoner och vad vi kan förvänta oss i framtiden. 1. År 2018 ökade antalet smartphones i världen till över 3 miljarder. Mer än häften av telefonerna finns i Asien. (Källa: Newzoo). 2. Bland världens 3,25 miljarder internetanvändare använder 86,2 procent mobilen för att surfa på internet. (Källa: eMarketer). 3. Omkring 69 procent av den tid som vi totalt sett lägger på mediekonsumtion ägnar vi åt vår telefon. (Källa: Comscore). 4. I USA förutspås intäkterna för mobila videoannonser öka rejält de närmsta åren – från ca 144 miljarder kronor i år till ca 255 miljarder kronor år 2022. (Källa: eMarketer). 5. År 8 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 04:37

Rapport: Facebook och Google ökar sin andel av reklamkakan under 2019

Enligt rapporten Global Ad Trends från Warc kommer globala reklaminvesteringar öka med 4,3 procent till 616 miljarder dollar under 2019. Mobilen rusar förbi TV i flera länder och internetjättarna blir bara större. Under förra året ökade reklaminvesteringarna med 5,4 procent till 590 miljarder dollar, så ökningen under 2019 är något mindre. Återigen är det internetjättarna Facebook och Google som förväntas öka mest. Reklaminvesteringar på deras plattformar förväntas öka med hela 22 procent till 176,4 miljarder dollar. Facebooks och Googles gemensamma andel av reklamkakan online blir 61,4 procent, en ökning från 56,4% under 2018. Det är helt galet hur två internetaktörer kan ta så stor andel av onlinekakan. Att inte fler företag som Amazon, Apple, Microsoft och1 Delningar

Dagensanalys.se - I förrgår: 15:43

Omni Pod har 83 000 lyssningar i veckan

Fem månader efter lansering är Omni Pod uppe i 83 000 lyssningar i veckan och 15 000 lyssningar per dag. Det står klart när Omni från och med nu redovisar sin lyssning på Poddindex.se. När vi nu finns med på Poddindex får vi en oberoende bekräftelse på vad vi redan sett i våra egna mätningar, att vi har över 80 000 lyssningar i veckan. Med så många lyssningar bara efter några månader gör det oss till Sveriges snabbast växande nyhetspodcast och Sveriges näst största dagliga nyhetspodd, säger Henrik Svensson. Upp till Sveriges Radios Ekot-podd, med sina omkring 350 000 lyssningar i veckan, är det ännu en bit kvar. SR Ekot har funnits sedan 1937, så de har så att säga lite försprång. Men det är intressant att våra lyssnare lyssnar på Omni Pod över fyra gånge1 Delningar

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:25

SVT och TV4 slår Youtube i tittartid

MMS har undersökt hur många minuter per dygn man tittar på olika kanaler. Youtube hamnar först på femte plats och i topp hittar vi istället trad1 Delningar

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:00

Samsung är Årets stjärnvarumärke

Samsung har utsetts till Årets stjärnvarumärke 2018 enligt YouGov och Indikat. Det innebär att styrkan för Samsungmärket ökade mest det senaste året. Attityderna till Samsungs varumärke förbättrades mer än för något annat tongivande varumärke på den svenska marknaden under det gångna året. Enligt YouGovs dagliga varumärkesmätning BrandIndex var Samsungs genomsnittliga styrka 30,6 under 2018 jämfört med 27,7 året innan. Vi ser i vår data att Samsung förbättrat sig på samtliga imagedimensioner som bygger upp det totala indexvärdet. Framförallt har uppfattningen av att Samsung står för bra kvalitet ökat och gjorde en förbättring på 3.5 poäng sedan 2017. Ett växande utbud av aktörer inom mobiltelefoner, hemelektronik och vitvaror gör också att kvalitet k1 Delningar

Dagensanalys.se - I förrgår: 13:30

Lyssna på vår egen podd Destination Digital

Mattias, Jesper och Mikael har gett nytt liv till podde1 Delningar

Dagensanalys.se - I förrgår: 12:40

Digitalmomsen sänks i Sverige

I dag fattade regeringen beslut om att sänka momsen på digitala tidningar till 6 procent den 1 juli 2019. “Sänkt digitalmoms betyder att möjligheterna för att bedriva aktiv journalistik i hela landet ökar,” kommenterar TU-Medier. – Äntligen, det här är ett riktigt bra besked. Sänkt digitalmoms betyder att möjligheterna för att bedriva aktiv journalistik i hela landet ökar. Och det gör nyhetskonsumenterna och vår gemensamma demokrati till det här beslutets verkliga vinnare, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på medieföretagens branschorganisation TU – Medier i Sverige. Beslutet är en följd av att EU:s ekonomi- och finansministrar den 2 oktober 2018 öppnade för en sänkning av momsen på digitala publikationer. Beslutet i oktober innebar att de EU-länder som vil1 Delningar


Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.