Toppnyheter > Dagensanalys.se

Sunday, 26 February, 04:22

Dagensanalys.se - Igår: 18:41

Svenska Spel satsar stenhårt på digital marknadsföring

Svenska Spel vill nå ut till nya kundgrupper med ny teknik samtidigt som de också vill få oss att spela mindre. Med ren Trump-logik försöker de här argumentera sitt case. Konkurrensen från utländska bolag hårdnar för vårt svenska spelmonopol så det gäller att kavla upp ärmarna och nå ut till nya målgrupper med hjälp av datadrivna kampanjer, en satsning som nu kör igång. ”Jag ser det som tvärt om, att vi får ännu bättre möjligheter att veta med vilka vi ska kommunicera, men än mer med vilka vi inte ska kommunicera med. Ur det perspektivet blir det än mer ansvarsfull marknadsföring”, säger Mikael Ernemark, ansvarig för digitala medier på Svenska Spel till Computer Sweden. Det känns som att Svenska Spel lever i två världar – att både satsa på annonseri0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 16:00

Spotify satsar på fler podcasts för att locka lyssnare till tjänsten

Musikstreamingjätten Spotify ska satsa på Podcasts och lanserar nu tre egna serier på sin plattform, med planer för fler under året. Detta kan visa sig vara smartare än satsningarna på egenproducerad video som ligger i pipe:n. Läs mer: Nu ska Spotify hjälpa marknadsförarna förstå dem som streamar musik Att göra videomaterial som musikstreamingprogram verkar inte ha varit Spotifys smartaste drag (enligt TechCrunch) men det kan vara intressantare att lansera spännande podcasts. Man har redan testat detta tidigare och verkar fortsatt tro på idén. De tre nya serierna är gjorda i samarbete med andra partners utanför Spotify självt. Den första heter ”Showstopper” och ska handla om musik i TV-serier, inklusive min egen favorit Stranger Things (för oss som gillar synth och0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 15:19

Nu kommer mid-rollannonser i livesändningar på Facebook – som på TV

Nu kommer Facebooks reklam att nå konsumenterna på ännu fler ställen – annonsvideos kommer att sändas mitt under livesändningar och on demand-videos. Facebook vill bli som TV fast i det här fallet är det kanalen själv som bestämmer när det är dags för reklam. Detta enligt ett blogginlägg som sociala mediejätten nyligen släppt ut. De som avskyr störande reklam behöver dock inte oroa sig (och annonsörerna kan finna detta tråkigt) då inte alla Livesändningar kommer få annonser inklippta. För att få annonser i livesändningar måste man ha minst 2.000 följare, eller nyligen haft en videosändning som fått minst 300 tittare samtidigt. Har man fått detta så får man upp en liten påminnelse i Live-skaparen som låter en ”ta en reklampaus” och få in lite mer pe0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 15:01

Är Snapchat på väg att bara ha varit en ”fluga”?

En ny undersökning visar att Snapchat förvisso är poppis bland den yngre publiken – men få kolla in annonserna. Det verkar också som att den sociala fotoappen kan visa sig bli en fluga på väg bort. Kan detta bli en smolk i bägaren för Snaps kommande börsintroducering? Undersökningen är gjord av marknadsföringsföretaget Fluent och innefattade 3,327 användare över 18 år. Den gjordes i början av Februari och visar på några intressanta resultat: nästan hälften (47,9 procent) av de som svarade tror att Snapchat är en fluga. Det ska dock påpekas att bara 24,2 procent av de som svarade använde Snapchat själva och av dem mellan 18-24 så var det 68 procent som trodde att Snapchat kommer hänga kvar. En tredjedel av Snapchat-användarna trodde emellanåt inte att de kom0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 13:22

comScore ska mäta YouTubes videotittande på mobilen

Mätföretaget comScore har nyligen gått ut med att man kommer mäta videoplattformen YouTubes mobila videovisningar, för att på så sätt få fart på annonsintäkterna bland de som annonserar på plattformen. Enligt comScore så sker 70 procent av de YouTubes visningar på mobila enheter. För att bättre förstå konsumenterna som tittar på detta sätt så krävs det specifika mätningar som ska ge den där  ”cross-platform”-effekten som många eftertraktar. Data som ska mätas kommer från både smartphones och surfplattor, och ska inkludera visningarna i apparna såväl som via mobila webbläsare. Resultaten ska integreras i comScore egen Vide Metrix för att jämföras med andra plattformar. comScore vill med detta hjälpa annonsörer som kör videokampanjer på YouTube att 0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 12:56

Mediamarkt är först ut att endast betala för visningar i webb-tv

Smartclip lanserar ett nytt sätt att annonsera i webb-tv där annonsörerna endast betalar för visningar i deras målgrupp. Första kunden är MediaMarkt berättar Smartclip till Dagensanalys.se. Web-tv annonsering har vuxit dramatiskt de senaste åren men branschen har haft olika metoder att mäta effekt, räckvidd och träff i målgrupp. Detta har gjort att de varit svårt att avgöra både hur stor andel som skall gå i web-tv men även hur de olika aktörerna levererat. ”Att fortsätta på detta sätt tror vi inte är bra för varken annonsörer eller publicister”, säger Mattias Spetz, Managing Director, Nothern EU. Smartclip, har därför lanserat en ny produkt som heter In-Audience där annonsörerna endast betalar för de visningar som ligger i den målgrupp som man bestämt.0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 10:56

Volkswagen Group Sverige söker en Produktspecialist

metrojobb-facebookVill du jobba på en arbetsplats med högt tempo och ständigt nya utmaningar? Volkswagen Group Sverige expanderar kraftigt och behöver därför utöka försäljningsavdelningen för deras servicemarknad med en produktspecialist. I rollen som produktspecialist för däck och fälg svarar du för kontakterna med Volkswagens återförsäljare och leverantörer samt vårt lager och deras huvudmän i Tyskland. Du kommer att ha en koordinerande roll, ansvara för administration och driva utvecklingen av dina arbetsprocesser. Tjänsten innebär bland annat arbetsuppgifter som: Leveransplanering Kampanjuppföljnin0 Delningar

Dagensanalys.se - Igår: 10:04

”Behovet av meningsfull feedback från kunder är större än någonsin tidigare”

Det pågår en branschglidning i undersökningsvärlden. Den triggas av internationalisering, digitalisering och kundernas ökade makt. Karin Nelsson som är ordförande i undersökningsorganisationen SMIF diskuterar i denna intervju om framtiden för research. Karin Nelsson är också Senior Partner på undersökningsföretaget Inizio. Vilka utmaningar har undersökningsbranschen idag? Undersökningsbranschen utmanas idag av att kunderna i vår digitaliserade värld fått mer makt. När kunderna kommer till bilhallen, mataffären eller klädaffären har de läst på, googlat och jämfört priser. De ställer relevanta och insatta frågor och förväntar sig bra svar och hög tillgänglighet. Digitaliseringen och internationaliseringen innebär att kunderna har fler valmöjligheter än ti0 Delningar


Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.