Marknadschefer
Nyheter om Marknadschefer
”De största martech-beställarna har upptäckt att konsulterna i många fall är överflödiga”
Runtom i Sverige dyker det upp allt fler marketing transformation-byråer som säger sig kunna erbjuda ett modernt marknadsföringsstöd till Marknadschefer. Senast igår offentliggjorde NoA sitt köp av Peregrine. Samtidigt upptäcker de största martech-beställarna att mycket av det konsultbyråerna erbjuder går att göra på egen hand.
”Det är lätt att i panik dra ner på marknadskommunikationen”
Hur ska man tänka som marknadsförare när marknaden ställs på ända och förutsättningarna för att göra sitt jobb begränsas – När mattan dras undan? Kanske andas lugnt och reflektera över några insikter som visat sig funka under tidigare kriser. Jag har coachat en rad Marknadschefer senaste tiden och slås av att flertalet fått ställa in sin planerade kommunikation för att ledningen är rädd att kommunicera fel.
”Därför rullar inte ditt CRM som det ska”
Många Marknadschefer känner att de ligger efter konkurrenterna när det gäller CRM. Curamandos John Eriksson ger därför sina bästa tips på insatser som ger resultat..
HubSpot lanserar nya funktioner i sitt Marketing Hub Enterprise-verktyg
HubSpot har lanserat nya funktioner i Marketing Hub Enterprise. Funktionerna inkluderar intäktsrapportering, AI-drivna A/B-tester, partitionering och account based marketing. Marknadsföringsteam använder idag endast en bråkdel av den potentiella kraften i den teknik de förfogar över.
Från klickbete till gräv – så ska branschtidningarna få in stålarna
Om du läser branschpress har du säkert redan märkt att det numera handlar om insiktsartiklar där skribenterna har gjort något gräv, avslöjat en ny lögn eller bara stoltserar med sin sanning. På Resumé är det duon Julia Lundin och Yasmine Winberg som ska dra läsarna över betalväggen med sina nä-nu-jävlar-artiklar. I artiklarna vill de lyfta fram frågor som studsar runt bland influencers och Marknadschefer.
När branschen får välja är Bonnier News bäst
Bonnier News är bäst.Där har ni resultatet när 100 Marknadschefer röstar om vilket som är det främsta medieföretaget.– Jag är extremt glad och stolt, säger Alexander Lydecker, kommersiellt ansvarig på Bonnier News..
Bonnier News ”bästa media” när branschen får välja
När 100 Marknadschefer som är nominerade i klassen Årets marknadschef får rösta om vilket som är det bästa….
Swadd ska koppla ihop varumärken med konsumenter
Efter 20 år av kampanjskapande lämnar Tommy Gottberg och hans kollega Fredrik Blomberg kommunikationsbranschen, för nu ska de bygga Swadd. Med ett nytt kliv in på techscenen ska de hjälpa publicister, annonsköpare och Marknadschefer att kunna forma och mäta reklam som möter konsumenter på konsumenternas villkor, och belönar dem för sin tid, står det i pressmeddelandet. De krokar arm med tech-entreprenören Anders Lövbrand, en av grundarna till den hyllade appen Tipp Tapp.
Mar tech tar allt större del av budgeten
DAGENS MEDIA MAGASIN. Medierna pekas ut som förlorare när Marknadschefer hellre spenderar pengar på mar tech..
“Martech är en förutsättning för att kunna arbeta kundfokuserat”
Odyssey och Wiraya har nyligen publicerat sin årliga Martech-rapport – Martech Report 2019. Vi har intervjuat Jenny Sondell, marknadschef på Odyssey, och Charlotte Banning, marknadschef på Wiraya, om rapporten och frågat vilka tre viktigaste take-aways den ger. Vad handlar rapporten Martech 2019 om och vem ska läsa den?
Vad var hetast på DA under 2018?
Under året har vi skickat ut 52 nyhetsbrev med ”Veckans Hetaste”, det vill säga de tio artiklar som ni läsare plöjt igenom flest gånger varje vecka. Nu när det nya året precis börjat kan det vara spännande att se vilka teman som trendade under förra året. Här kommer därför Dagens Analys årskrönika!
Därför är engagemang ett uselt mått
Varumärken har använt engagemang som ett mått sedan början av sociala medier. ”Vi kunde inte ha valt en mer felaktig variabel,” anser Nate Elliot från Nineteen Insights. Facebook använde engagemang som ett mått för att mäta effekten av sina annonser år 2007.
Nya press- och marknadschefer hos Leo Vegas
Leo Vegas har anställt Irene Busic som ny kommunikationsdirektör med övergripande ansvar för pr, press och internkommunikation..
”…men när proppen väl gick ur kunde flodvågen inte stoppas”
En av de mest ansedda och stabilt framgångsrika kommunikationsbyråerna i Sverige är Åkestam Holst, rikligen prisbelönt för svensk kvalitet jorden runt. Vi fick tillfälle att sätta oss ned med byråns grundare Göran Åkestam och vd Petronella Panérus för att ta del av deras syn på kommunikationsSverige och framtiden. Byråns Grundare, Göran Åkestam, är som frispråkig Creative Advisor en naturlig talesman för det moderna svenska näringslivet.
Investeringarna i marketing analytics förväntas fyrdubblas till 2021
Investeringarna i marketing analytics förväntas fyrdubblas under de kommande 3 åren. Generellt förväntas analysarbetet få allt större inflytande på marknadsföringen och 2021 förväntas 17,3 procent av marknadsbudgeten gå till investeringar på analyssidan. Det är Duke University tillsammans Deloitte och American Marketing Association som har genomfört studien där de fråga 2800 amerikanska Marknadschefer.
5 skäl varför många misslyckas med sin digitala marknadsföring
Allt blir digitalt och röststyrt idag och man kan göra otroligt smarta saker om man kan hantera data. Men tyvärr misslyckat många företag på grund av att man saknar rätt kompetens, man är ovillig att förändra sitt sätt att arbeta, man tror att man är kung på att skapa content (fast man inte är det, man förstår inte vad som går att mäta eller hur och alla minst har man många gånger en analog ledning. Låt mig förklara varför företag misslyckas med sin digitala resa.
Marknadschefernas syn på Facebook efter skandalen med Cambridge Analytic
Så här tänker och agerar 112 stycken Marknadschefer efter skandalen med missbruk av användarnas personuppgifter. Under våren 2018 avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om miljoner Facebook-användare, i många fall utan deras vetskap. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, har ställts till svars av USA:s senat och i tisdags även i EU-parlamentet.
Digitala analytikerns 7 dödssynder
Det finns ett gammalt ordspråk som lyder – lögn förbannad lögn och statistik. Detta är mer aktuellt än någonsin förr i en digital värld. ”Lögn, förbannad lögn och statistik” är en kär fras som beskriver missbruk av statistik – där man använder siffror på ett felaktigt sätt för visa det som man själv vill framhäva.
Inget syfte – ingen business
Enligt en rapport från Kantar bör företag fokusera sina aktiviteter på att förtydliga företagets syfte. En genomgång av 20.000 konsumenter och 100 varumärken visar nämligen att de som har ett tydligt syfte vuxit med 125% de senaste 12 åren, medan de som saknar ett tydligt syfte i snitt vuxit med 70%.
R.I.P. InternetWorld
IDG har i all stillhet valt att lägga ned sin klassiska titel InternetWorld. Trotjänaren som fick mig att bli intresserad av datorer, internet och dataspel. Numera används enbart länken som en informationssida där nästa Webbdagarna event marknadsförs.
5 Tips hur du garanterat misslyckas i sociala medier
Content Marketing-specialisten Pontus Staunstrup har satt ihop en guide vad du INTE skall göra om du vill lyckas nå fram i det digitala bruset. Dagens företagsledare och Marknadschefer kan inte ha missat den digitala revolutionen och sociala medier som upptar allt mer av människors liv. Trots det saknar många företag en tydlig strategi för digital marknadsföring och just sociala medier.
Här är juryn i Strategy Awards
Strategy Awards har utsett den jury som tillsammans med juryordförande Jerker Winther ska utse vinnarna i årets tävling. Tävlingen premierar de strategiska vägval samt den lösning som dessa ledde till. Tävlingen, som tidigare hette Planning Awards, har säkrat kontinuiteten genom att ca 1/3 jury-medlemmar även var med förra året.
Nordbor är Europamästare i prisjämförelser
Närmare två av tre nordbor jämför priser innan man köper på nätet. Det är betydligt fler än i övriga Europa, visar en ny rapport från Goldsmith University som gjorts på uppdrag av Adobe. Rapporten visar också att nordiska företag är bättre på att uppmuntra kunderna att jämföra priser och göra grundlig research innan de köper en produkt.
De kan vinna Årets Marknadschef
Fyra Marknadschefer slåss om utmärkelsen Årets Marknadschef. Dessutom gör fyra varumärken upp i Årets varumärkesresa..
79 procent av marknadsförare har AI som nyårslöfte
En ny studie visar att CMO:s och Marknadschefer kommer att använda AI för att optimera och personanpassa kampanjer genom hela kundresan under 2018. Men många saknar de nödvändiga kunskaperna för att implementera teknologin. Marknadschefer är överens om att deras avdelningar behöver artificiell intelligens (AI) för att fortsätta vara framgångsrika under 2018.
Marknadsavdelningarna skriker efter analytiker
I takt med att allt fler företag digitaliseras och fokuserar på att samla in olika typer av data uppstår ett spännande vakuum, vem ska analysera all denna data? Enligt rapporten Martech Sverige 2017 är detta dock bara en av de tre stora utmaningar som Marknadscheferna står inför. Företaget Wirayahar släppt en rapport om läget i Sverige gällande teknik för marknadsföring (martech), benämnd Martech Sverige 2017.
Marknadsföringsbudgeterna minskar och investeringarna i martech likaså
I en stor undersökning bland Marknadschefer i USA och England framkommer det att marknadsföringsbudgetarna minskar, och det gör även satsningarna på ny teknik för marknadsföring (martech). Dock sker fortfarande ett stort skifte från traditionell till digital marknadsföring. De senaste tre åren har Marknadschefer sett stora tillskott till sina budgetar, men för 2017 har det planat ut och trenden för nästa år pekar snarare nedåt.
Röster från branschen om Martech i rapporten – Martech i Sverige 2017
Wiraya och Odyssey, aktörer inom Martech, har tagit tempen på Sveriges marknadsavdelningars mognad inom Martech och intervjuat svenska Marknadschefer inom en rad olika branscher. Insikterna har sammanställts i rapporten Martech i Sverige 2017. Charlotte Banning, Marknadschef på Wiraya, ger huvuddragen i rapporten: – I undersökningen såg vi en tydlig skillnad mellan de som kommit långt i att använda sig av Martech och de som befinner sig i startgroparna.
Så här mycket tjänar alla SHL-spelarna – se listan här
Denna lista visar vad spelare, ledarna, sportchefer, klubbdirektörer, vd:ar, materialförvaltare, ekonomichefer, Marknadschefer och presschefer i SHL har tjänat under 2016. En del av spelarnas lön eller sign on-bonus kan ha placerats i fonder, pensioner eller liknande och därför visas det inte i den taxerade inkomsten, enligt skatteverket. Nyheter24:s lista visar taxeringsåret 2016, under denna period kan vissa spelare ha bytt klubb.
Dags att haka på nästa marknadsföringstrend – upplevelsemarknadsföring
I takt med att allt färre tittar på tv och fler installerar reklamblockerare krävs det nya sätt för att nå ut till konsumenterna. Det senaste kallas upplevelsemarknadsföring, och går ut på att skapa upplevelser som kunderna vill ta del av, och som de sedan berättar om på sociala medier. Enligt Raja Rajamannar, marknadschef på Mastercard, har det blivit allt svårare att nå ut till konsumenterna.
Marknadsförare har svårt att dra nytta av AI
Marknadschefer kämpar med att organisera och dra nytta av den enorma mängd information de har tillgång till och har svårt att dra nytta av de fördelar som AI erbjuder. Det visar en studie från Forrester Consulting genomförd på uppdrag av Rocket Fuel. 66 procent av de intervjuade svarade att deras kunddata kommer från allt för många källor för att det ska bli överskådligt.
Unga och Influencers
Vi rapporterade i förra veckan om att 95 % av unga inte kan leva utan YouTube. Nu får du dessutom reda på vad de skulle göra om de var Marknadschefer. I en studie från FullScreen rapporteras att hela 54 % av tonåringar skulle välja att använda sig av en influencer istället för andra typer av marknadsföring.
Marknadsförare saknar kunskap för att analysera data
I en undersökning av 250 Marknadschefer framkommer att 40 % ser avsaknad av data och förmåga att analysera data som den största utmaningen för deras kundrelationer. Det är företaget Jaywing som genomförde studien på brittiska bolag i fyra olika industrier. Mer än 90 % av de tillfrågade anser att datahantering är en nyckelfaktor för deras verksamhet.
Svenskar har dåligt digitalt självförtroende
Marknadschefer i Sverige känner sig digitalt omognare än sina utländska konkurrenter, visar en ny undersökning. Men digitalstrategen Rufus Lidman delar inte den bilden. "Sverige ligger långt fram, inget snack.
DEBATT: Hybridroller är här för att stanna
En färsk undersökning från Boston Consulting Group och Google visar att Nordiska marknadsavdelningar ligger efter många andra länder i den digitala transformationen. Marknadsfunktionen är i snabb omvandling och det växer fram helt nya krav på system, processer och kompetenser hos många företag. En viktig förändring är det nya tidsperspektivet.
4 tips för att lyckas med datadriven marknadsföring
En färsk undersökning från Apsis visar att 80 procent av Sveriges Marknadschefer har infriat eller överträffat sina målsättningar genom integrerade lösningar för datadriven marknadsföring..
Integrerade marknadsföringslösningar ökar bland marknadscheferna
En färsk undersökning från APSIS visar att 80 % av Sveriges Marknadschefer har infriat eller överträffat deras målsättningar med hjälp av integrerade marknadsföringslösningar. YouGov har på uppdrag av APSIS tillfrågat 205 Marknadschefer om deras attityder och erfarenheter kring integrerade lösningar för datadriven marknadsföring. I dagsläget har 48% av Marknadscheferna i Sverige satsat på en integrerad lösning, och resultaten för denna grupp pekar i rätt riktning.
Här vill svenska marknadschefer förbättra sig
Tidningen Resumé har skickat ut en enkät till olika svenska Marknadschefer och frågat dem inom vilka områden de vill förbättra sig. Marknadscheferna svarade: Kunna använda AI när man analyserar olika kundbeteenden Jobba med omnikanal Bli bättre på digital affärsutveckling Implementera systemstöd för att bli effektivare Identifiera och använda rätt data Lära sig hitta och motivera rätt medarbetare Få bättre ROI i sina satsningar Förstå och använda mer komplexa digitala köp Effektmätningar Ta fram KPI:er för digitala kampanjer som automatiseras Använda Martech på rätt sätt Förstå och använda nya kanaler Om du vill läsa mer ska du klicka här. .
Om folk har lajkat få Facebook är det troligare att vi gillar reklamen
Den sociala och fysiska kontexten är avgörande för hur vi uppfattar och tar till oss reklam. Det visar en nyligen framlagd avhandling på Handelshögskolan i Stockholm. Forskningsresultaten kan få konsekvenser för hur företag bör planera sina marknadsinsatser framöver.
Stefan Krafft på Billogram: Kundupplevelsen är viktigaste trenden 2017
2017 är året då buzzen kring ny teknik svalnar något och Marknadschefer går ”back to basics”. Det menar Stefan Krafft, chief marketing officer (cmo) på det webbaserade fakturaföretaget Billogram..
Fördjupa dig
Taggar
Personer
Prenumerera på sökningen

RSS är ett enklare sätt att följa nyheterna. Nyheterna laddas automatiskt ner till din nyhetsläsare och du behöver inte gå in på Pressen.se.
Tips: Testa att prenumerera på våra olika nyhetsavdelningar.
Du får gärna publicera eller länka till RSS-flödet på din blogg eller hemsida.