Marknadschefer

Friday, 05 March, 08:09

Nyheter om Marknadschefer

Sortering: Relevans | Senaste
Resume - 13 aug 20 kl. 13:38

”De största martech-beställarna har upptäckt att konsulterna i många fall är överflödiga”

Runtom i Sverige dyker det upp allt fler marketing transformation-byråer som säger sig kunna erbjuda ett modernt marknadsföringsstöd till Marknadschefer. Senast igår offentliggjorde NoA sitt köp av Peregrine. Samtidigt upptäcker de största martech-beställarna att mycket av det konsultbyråerna erbjuder går att göra på egen hand.

Dagensanalys.se - 05 maj 20 kl. 13:52

”Det är lätt att i panik dra ner på marknadskommunikationen”

Hur ska man tänka som marknadsförare när marknaden ställs på ända och förutsättningarna för att göra sitt jobb begränsas – När mattan dras undan? Kanske andas lugnt och reflektera över några insikter som visat sig funka under tidigare kriser. Jag har coachat en rad Marknadschefer senaste tiden och slås av att flertalet fått ställa in sin planerade kommunikation för att ledningen är rädd att kommunicera fel.

Dagens Media - 18 feb 20 kl. 12:47

”Därför rullar inte ditt CRM som det ska”

Många Marknadschefer känner att de ligger efter konkurrenterna när det gäller CRM. Curamandos John Eriksson ger därför sina bästa tips på insatser som ger resultat..

Dagensanalys.se - 09 jan 20 kl. 14:27

HubSpot lanserar nya funktioner i sitt Marketing Hub Enterprise-verktyg

HubSpot har lanserat nya funktioner i Marketing Hub Enterprise. Funktionerna inkluderar intäktsrapportering, AI-drivna A/B-tester, partitionering och account based marketing. Marknadsföringsteam använder idag endast en bråkdel av den potentiella kraften i den teknik de förfogar över.

Dagensanalys.se - 15 nov 19 kl. 09:45

Från klickbete till gräv – så ska branschtidningarna få in stålarna

Om du läser branschpress har du säkert redan märkt att det numera handlar om insiktsartiklar där skribenterna har gjort något gräv, avslöjat en ny lögn eller bara stoltserar med sin sanning. På Resumé är det duon Julia Lundin och Yasmine Winberg som ska dra läsarna över betalväggen med sina nä-nu-jävlar-artiklar. I artiklarna vill de lyfta fram frågor som studsar runt bland influencers och Marknadschefer.

Expressen - 17 okt 19 kl. 23:34

När branschen får välja är Bonnier News bäst

Bonnier News är bäst.Där har ni resultatet när 100 Marknadschefer röstar om vilket som är det främsta medieföretaget.– Jag är extremt glad och stolt, säger Alexander Lydecker, kommersiellt ansvarig på Bonnier News..

DN - 17 okt 19 kl. 21:00

Bonnier News ”bästa media” när branschen får välja

När 100 Marknadschefer som är nominerade i klassen Årets marknadschef får rösta om vilket som är det bästa….

Dagensanalys.se - 02 okt 19 kl. 15:27

Swadd ska koppla ihop varumärken med konsumenter

Efter 20 år av kampanjskapande lämnar Tommy Gottberg och hans kollega Fredrik Blomberg kommunikationsbranschen, för nu ska de bygga Swadd. Med ett nytt kliv in på techscenen ska de hjälpa publicister, annonsköpare och Marknadschefer att kunna forma och mäta reklam som möter konsumenter på konsumenternas villkor, och belönar dem för sin tid, står det i pressmeddelandet. De krokar arm med tech-entreprenören Anders Lövbrand, en av grundarna till den hyllade appen Tipp Tapp.

Dagens Media - 18 mar 19 kl. 09:40

Mar tech tar allt större del av budgeten

DAGENS MEDIA MAGASIN. Medierna pekas ut som förlorare när Marknadschefer hellre spenderar pengar på mar tech..

Dagensanalys.se - 21 feb 19 kl. 10:00

“Martech är en förutsättning för att kunna arbeta kundfokuserat”

Odyssey och Wiraya har nyligen publicerat sin årliga Martech-rapport – Martech Report 2019. Vi har intervjuat Jenny Sondell, marknadschef på Odyssey, och Charlotte Banning, marknadschef på Wiraya, om rapporten och frågat vilka tre viktigaste take-aways den ger. Vad handlar rapporten Martech 2019 om och vem ska läsa den?

Dagensanalys.se - 04 jan 19 kl. 18:14

Vad var hetast på DA under 2018?

Under året har vi skickat ut 52 nyhetsbrev med ”Veckans Hetaste”, det vill säga de tio artiklar som ni läsare plöjt igenom flest gånger varje vecka. Nu när det nya året precis börjat kan det vara spännande att se vilka teman som trendade under förra året. Här kommer därför Dagens Analys årskrönika!

Dagensanalys.se - 13 nov 18 kl. 10:00

Därför är engagemang ett uselt mått

Varumärken har använt engagemang som ett mått sedan början av sociala medier. ”Vi kunde inte ha valt en mer felaktig variabel,” anser Nate Elliot från Nineteen Insights. Facebook använde engagemang som ett mått för att mäta effekten av sina annonser år 2007.

DI - 15 okt 18 kl. 17:08

Nya press- och marknadschefer hos Leo Vegas

Leo Vegas har anställt Irene Busic som ny kommunikationsdirektör med övergripande ansvar för pr, press och internkommunikation..

Dagensanalys.se - 31 aug 18 kl. 06:58

”…men när proppen väl gick ur kunde flodvågen inte stoppas”

En av de mest ansedda och stabilt framgångsrika kommunikationsbyråerna i Sverige är Åkestam Holst, rikligen prisbelönt för svensk kvalitet jorden runt. Vi fick tillfälle att sätta oss ned med byråns grundare Göran Åkestam och vd Petronella Panérus för att ta del av deras syn på kommunikationsSverige och framtiden. Byråns Grundare, Göran Åkestam, är som frispråkig Creative Advisor en naturlig talesman för det moderna svenska näringslivet.

Dagensanalys.se - 31 maj 18 kl. 12:03

Investeringarna i marketing analytics förväntas fyrdubblas till 2021

Investeringarna i marketing analytics förväntas fyrdubblas under de kommande 3 åren. Generellt förväntas analysarbetet få allt större inflytande på marknadsföringen och 2021 förväntas 17,3 procent av marknadsbudgeten gå till investeringar på analyssidan. Det är Duke University tillsammans Deloitte och American Marketing Association som har genomfört studien där de fråga 2800 amerikanska Marknadschefer.

Dagensanalys.se - 28 maj 18 kl. 12:41

5 skäl varför många misslyckas med sin digitala marknadsföring

Allt blir digitalt och röststyrt idag och man kan göra otroligt smarta saker om man kan hantera data. Men tyvärr misslyckat många företag på grund av att man saknar rätt kompetens, man är ovillig att förändra sitt sätt att arbeta, man tror att man är kung på att skapa content (fast man inte är det, man förstår inte vad som går att mäta eller hur och alla minst har man många gånger en analog ledning. Låt mig förklara varför företag misslyckas med sin digitala resa.

Dagensanalys.se - 24 maj 18 kl. 12:39

Marknadschefernas syn på Facebook efter skandalen med Cambridge Analytic

Så här tänker och agerar 112 stycken Marknadschefer efter skandalen med missbruk av användarnas personuppgifter. Under våren 2018 avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om miljoner Facebook-användare, i många fall utan deras vetskap. Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, har ställts till svars av USA:s senat och i tisdags även i EU-parlamentet.

Dagensanalys.se - 15 maj 18 kl. 10:20

Digitala analytikerns 7 dödssynder

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder – lögn förbannad lögn och statistik. Detta är mer aktuellt än någonsin förr i en digital värld. ”Lögn, förbannad lögn och statistik” är en kär fras som beskriver missbruk av statistik – där man använder siffror på ett felaktigt sätt för visa det som man själv vill framhäva.

Dagensanalys.se - 19 apr 18 kl. 13:29

Inget syfte – ingen business

Enligt en rapport från Kantar bör företag fokusera sina aktiviteter på att förtydliga företagets syfte. En genomgång av 20.000 konsumenter och 100 varumärken visar nämligen att de som har ett tydligt syfte vuxit med 125% de senaste 12 åren, medan de som saknar ett tydligt syfte i snitt vuxit med 70%.

Dagensanalys.se - 05 apr 18 kl. 09:22

R.I.P. InternetWorld

IDG har i all stillhet valt att lägga ned sin klassiska titel InternetWorld. Trotjänaren som fick mig att bli intresserad av datorer, internet och dataspel. Numera används enbart länken som en informationssida där nästa Webbdagarna event marknadsförs.

Dagensanalys.se - 16 feb 18 kl. 11:25

5 Tips hur du garanterat misslyckas i sociala medier

Content Marketing-specialisten Pontus Staunstrup har satt ihop en guide vad du INTE skall göra om du vill lyckas nå fram i det digitala bruset. Dagens företagsledare och Marknadschefer kan inte ha missat den digitala revolutionen och sociala medier som upptar allt mer av människors liv. Trots det saknar många företag en tydlig strategi för digital marknadsföring och just sociala medier.

Dagensanalys.se - 05 feb 18 kl. 08:51

Här är juryn i Strategy Awards

Strategy Awards har utsett den jury som tillsammans med juryordförande Jerker Winther ska utse vinnarna i årets tävling. Tävlingen premierar de strategiska vägval samt den lösning som dessa ledde till. Tävlingen, som tidigare hette Planning Awards, har säkrat kontinuiteten genom att ca 1/3 jury-medlemmar även var med förra året.

Dagensanalys.se - 30 jan 18 kl. 15:59

Nordbor är Europamästare i prisjämförelser

Närmare två av tre nordbor jämför priser innan man köper på nätet. Det är betydligt fler än i övriga Europa, visar en ny rapport från Goldsmith University som gjorts på uppdrag av Adobe. Rapporten visar också att nordiska företag är bättre på att uppmuntra kunderna att jämföra priser och göra grundlig research innan de köper en produkt.

Dagens Media - 09 jan 18 kl. 09:59

De kan vinna Årets Marknadschef

Fyra Marknadschefer slåss om utmärkelsen Årets Marknadschef. Dessutom gör fyra varumärken upp i Årets varumärkesresa..

Dagensanalys.se - 03 jan 18 kl. 14:20

79 procent av marknadsförare har AI som nyårslöfte

En ny studie visar att CMO:s och Marknadschefer kommer att använda AI för att optimera och personanpassa kampanjer genom hela kundresan under 2018. Men många saknar de nödvändiga kunskaperna för att implementera teknologin. Marknadschefer är överens om att deras avdelningar behöver artificiell intelligens (AI) för att fortsätta vara framgångsrika under 2018.

Dagensanalys.se - 06 dec 17 kl. 10:33

Marknadsavdelningarna skriker efter analytiker

I takt med att allt fler företag digitaliseras och fokuserar på att samla in olika typer av data uppstår ett spännande vakuum, vem ska analysera all denna data? Enligt rapporten Martech Sverige 2017 är detta dock bara en av de tre stora utmaningar som Marknadscheferna står inför. Företaget Wirayahar släppt en rapport om läget i Sverige gällande teknik för marknadsföring (martech), benämnd Martech Sverige 2017.

Dagensanalys.se - 28 nov 17 kl. 11:44

Marknadsföringsbudgeterna minskar och investeringarna i martech likaså

I en stor undersökning bland Marknadschefer i USA och England framkommer det att marknadsföringsbudgetarna minskar, och det gör även satsningarna på ny teknik för marknadsföring (martech). Dock sker fortfarande ett stort skifte från traditionell till digital marknadsföring. De senaste tre åren har Marknadschefer sett stora tillskott till sina budgetar, men för 2017 har det planat ut och trenden för nästa år pekar snarare nedåt.

Dagensanalys.se - 01 dec 17 kl. 11:56

Röster från branschen om Martech i rapporten – Martech i Sverige 2017

Wiraya och Odyssey, aktörer inom Martech, har tagit tempen på Sveriges marknadsavdelningars mognad inom Martech och intervjuat svenska Marknadschefer inom en rad olika branscher. Insikterna har sammanställts i rapporten Martech i Sverige 2017. Charlotte Banning, Marknadschef på Wiraya, ger huvuddragen i rapporten: – I undersökningen såg vi en tydlig skillnad mellan de som kommit långt i att använda sig av Martech och de som befinner sig i startgroparna.

Nyheter 24 - 15 nov 17 kl. 13:24

Så här mycket tjänar alla SHL-spelarna – se listan här

Denna lista visar vad spelare, ledarna, sportchefer, klubbdirektörer, vd:ar, materialförvaltare, ekonomichefer, Marknadschefer och presschefer i SHL har tjänat under 2016. En del av spelarnas lön eller sign on-bonus kan ha placerats i fonder, pensioner eller liknande och därför visas det inte i den taxerade inkomsten, enligt skatteverket.  Nyheter24:s lista visar taxeringsåret 2016, under denna period kan vissa spelare ha bytt klubb.

Dagensanalys.se - 03 okt 17 kl. 12:39

Dags att haka på nästa marknadsföringstrend – upplevelsemarknadsföring

I takt med att allt färre tittar på tv och fler installerar reklamblockerare krävs det nya sätt för att nå ut till konsumenterna. Det senaste kallas upplevelsemarknadsföring, och går ut på att skapa upplevelser som kunderna vill ta del av, och som de sedan berättar om på sociala medier. Enligt Raja Rajamannar, marknadschef på Mastercard, har det blivit allt svårare att nå ut till konsumenterna.

Dagensanalys.se - 03 okt 17 kl. 08:48

Marknadsförare har svårt att dra nytta av AI

Marknadschefer kämpar med att organisera och dra nytta av den enorma mängd information de har tillgång till och har svårt att dra nytta av de fördelar som AI erbjuder. Det visar en studie från Forrester Consulting genomförd på uppdrag av Rocket Fuel. 66 procent av de intervjuade svarade att deras kunddata kommer från allt för många källor för att det ska bli överskådligt.

Dagensanalys.se - 29 maj 17 kl. 13:31

Unga och Influencers

Vi rapporterade i förra veckan om att 95 % av unga inte kan leva utan YouTube. Nu får du dessutom reda på vad de skulle göra om de var Marknadschefer. I en studie från FullScreen rapporteras att hela 54 % av tonåringar skulle välja att använda sig av en influencer istället för andra typer av marknadsföring.

Dagensanalys.se - 05 maj 17 kl. 09:31

Marknadsförare saknar kunskap för att analysera data

I en undersökning av 250 Marknadschefer framkommer att 40 % ser avsaknad av data och förmåga att analysera data som den största utmaningen för deras kundrelationer. Det är företaget Jaywing som genomförde studien på brittiska bolag i fyra olika industrier. Mer än 90 % av de tillfrågade anser att datahantering är en nyckelfaktor för deras verksamhet.

Dagens Media - 18 apr 17 kl. 13:03

Svenskar har dåligt digitalt självförtroende

Marknadschefer i Sverige känner sig digitalt omognare än sina utländska konkurrenter, visar en ny undersökning. Men digitalstrategen Rufus Lidman delar inte den bilden. "Sverige ligger långt fram, inget snack.

Dagensanalys.se - 24 mar 17 kl. 15:40

DEBATT: Hybridroller är här för att stanna

En färsk undersökning från Boston Consulting Group och Google visar att Nordiska marknadsavdelningar ligger efter många andra länder i den digitala transformationen. Marknadsfunktionen är i snabb omvandling och det växer fram helt nya krav på system, processer och kompetenser hos många företag. En viktig förändring är det nya tidsperspektivet.

VA - 27 feb 17 kl. 15:36

4 tips för att lyckas med datadriven marknadsföring

En färsk undersökning från Apsis visar att 80 procent av Sveriges Marknadschefer har infriat eller överträffat sina målsättningar genom integrerade lösningar för datadriven marknadsföring..

Dagensanalys.se - 18 feb 17 kl. 18:03

Integrerade marknadsföringslösningar ökar bland marknadscheferna

En färsk undersökning från APSIS visar att 80 % av Sveriges Marknadschefer har infriat eller överträffat deras målsättningar med hjälp av integrerade marknadsföringslösningar. YouGov har på uppdrag av APSIS tillfrågat 205 Marknadschefer om deras attityder och erfarenheter kring integrerade lösningar för datadriven marknadsföring. I dagsläget har 48% av Marknadscheferna i Sverige satsat på en integrerad lösning, och resultaten för denna grupp pekar i rätt riktning.

Dagensanalys.se - 16 dec 16 kl. 13:11

Om folk har lajkat få Facebook är det troligare att vi gillar reklamen

Den sociala och fysiska kontexten är avgörande för hur vi uppfattar och tar till oss reklam. Det visar en nyligen framlagd avhandling på Handelshögskolan i Stockholm. Forskningsresultaten kan få konsekvenser för hur företag bör planera sina marknadsinsatser framöver.

IDG - 13 dec 16 kl. 13:32

Stefan Krafft på Billogram: Kundupplevelsen är viktigaste trenden 2017


2017 är året då buzzen kring ny teknik svalnar något och Marknadschefer går ”back to basics”. Det menar Stefan Krafft, chief marketing officer (cmo) på det webbaserade fakturaföretaget Billogram..

Dagensanalys.se - 11 jan 19 kl. 03:46

Här vill svenska marknadschefer förbättra sig

Tidningen Resumé har skickat ut en enkät till olika svenska Marknadschefer och frågat dem inom vilka områden de vill förbättra sig. Marknadscheferna svarade: Kunna använda AI när man analyserar olika kundbeteenden Jobba med omnikanal Bli bättre på digital affärsutveckling Implementera systemstöd för att bli effektivare Identifiera och använda rätt data Lära sig hitta och motivera rätt medarbetare Få bättre ROI i sina satsningar Förstå och använda mer komplexa digitala köp Effektmätningar Ta fram KPI:er för digitala kampanjer som automatiseras Använda Martech på rätt sätt Förstå och använda nya kanaler Om du vill läsa mer ska du klicka här. .


Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.