Dagensanalys.se > Ekonomi

Tuesday, 18 December, 20:09

Dagensanalys.se - 14 nov 18 kl. 22:48

Nielsen och Microsoft i samarbete om data för FMCG



Nielsen och Microsoft har börjat samarbeta om data för FMCG (fast moving consumer goods) och detaljhandeln. Idén är att förse marknaden med insikter i vad konsumenterna föredrar. Konsumentinsikter om varumärken är a och o för att kunna konkurrera. Därför har Nielsen och Microsoft kommit på att de kan slå ihop sina krafter och förse marknaden med nödvändig data. Branschstatistik, point-of-sale-transaktioner, konsumentpaneler och tredjepartsdata ska alla samlas i molntjänsten Microsoft Azure.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Microsoft, FMCG, Nielsen, Microsoft Azure, AI

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Nielsenoch , Microsofti , samarbeteom , dataför , FMCG
Dagensanalys.se - 17 mar 16 kl. 10:01

GfK och Nielsen i samarbete om cross-media

Det är inte ofta de stora undersökningsdrakarna slår sina påsar ihop och börjar samarbeta. Men när de väl gör det handlar det alltid om något stort – denna gång Brasilien. GfK och Nielsen vill med sitt samarbete lansera Brasiliens första kampanjmätningar med cross-media.

IDG - 16 feb 11 kl. 11:07

Nokia-utvecklare rasar efter Microsoft-samarbete

Nokias samarbete med Microsoft om att satsa på Windows Phone 7 har lyft upp en lång rad frågetecken. Utvecklarna ställer Nokia mot väggen och undrar vad som kommer hända med ramverket Qt..

Dagensanalys.se - 21 mar 16 kl. 14:00

Nielsen börjar mäta digital audio

Det ledande mätföretaget Nielsen har nu lanserat en tjänst som ska mäta digitalt radiolyssnande över alla plattformar, oavsett format. Som en del av initiativet Total Audience. Dessa ska resultat kunna jämföras med övriga mätvalutor.

Metro - 30 apr 14 kl. 10:50

Microsoft släpper film för lanseringen av Xbox One i Kina

Vi har tidigare rapporterat om Microsoft samarbete med BesTV. BesTV tillverkar och säljer olika....

IDG - 13 okt 14 kl. 07:57

Så säkrar Microsoft Haven data i molnet


Två nya tekniker ligger till grund för att Microsofts nya molnsäkerhetslösning Haven..

DI - 02 aug 17 kl. 17:49

Stockholmsbörsen: Tobii rusade på Microsoft-samarbete

Tillsammans med de ledande börserna i Europa handlades även Stockholmsbörsen nedåt på onsdagen. Handeln i ögonsensorbolaget Tobii hettades till efter Microsoftsamarbete..

Dagensanalys.se - 25 sep 18 kl. 13:52

Microsoft, SAP och Adobe samarbetar om öppen kunddata

I måndags berättade jätteföretagen om sitt nya samarbete inom Open Data Initiative, under konferensen Microsoft Ignite. Vad det hela handlar om är möjligheten att dela data med varandra. All data kommer att delas mellan företagen i Microsoft Azure.

Dagensanalys.se - 19 sep 17 kl. 10:48

Nielsen utökar samarbetet kring tv-mätningar i Sverige

Mätföretaget Nielsen har under 25 års tid haft ett samarbete kring mätningar av svenskars tv-vanor. Nu förlängs kontraktet ytterligare fem år, och i samband med det utökas även mätningarna för att även inkludera mätningar av tv i digitala kanaler. Nielsen har de senaste 25 åren haft ett samarbete med Svenska Joint Industry Committee (JIC) och Mediamätning i Skandinavien AB (MMS).

Dagensanalys.se - 06 nov 17 kl. 11:34

Adobe och Microsoft utökar sitt samarbete kring CRM och Content Management

Adobe kopplar nu ihop deras Experience Management med CRM-data från Microsoft Dynamics 365 Adobe Marketing Cloud som är en del av Adobe Experience Cloud har nu integrerats med Microsoft Dynamics 365,. Den nya tjänsten är tillgänglig för deras kunder idag, där man integrerar och optimerar tjänsterna. ”I över ett år har ingenjörsteam från Adobe och Microsoft arbetat nära varandra och med gemensamma kunder med ett antal integreringar som ökar affärsvärdet”, säger Suresh Vittal, vice vd, Experience Cloud Strategy på Adobe.

Dagensanalys.se - 16 maj 16 kl. 13:23

Facebook får hjälp av Nielsen att mäta Instant Articles

Analys- och mätföretaget Nielsen har nu gått ut med ett nytt samarbete med Facebook. De utgivare som är Facebooks partners och nyttjar Instant Articles kommer nu kunna använda sig Nielsens mätverktyg, Digital Content Ratings. Facebooks introducering och användning av Instant Articles har man kunnat läsa mycket om här på Dagensanalys.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

”Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken”

Volvo, ICA och Google är några av de mest omnämnda varumärkena 2018 i svenska redaktionella medier. Mest omnämnda sociala plattformen är Twitter, medan Socialdemokraterna är det mest omnämnda politiska partiet. Det visar medieföretaget M-Brain och Sveriges Annonsörers sammanställning över året som gått.

Dagensanalys.se - 4 timmar sedan

”Trendbrott skapar nya möjligheter för e-handlare”

Årets julhandel markerar ett trendbrott – för första gången vill fler svenskar hellre utföra julshoppingen online än i butik, skriver Jonas Breding som är Nordenchef på PayPal. Enligt en undersökning som PayPal låtit genomföra tänker hela 52 procent av svenskarna köpa sina julklappar på nätet – jämfört med de 48 procent som planerar att göra det i fysiska butiker. Beteendeförändringen får till viss del antas handla om ren vana.

Dagensanalys.se - 4 timmar sedan

Killar väntar längst och silversurfare shoppar loss

Män föredra att skjuta på julklappsköpen samtidigt som silversurfarna verkligen uppskattar fördelarna med nätshopping, avslöjar en undersökning från Klarna. – Det ser ut som att män shoppar senare än kvinnor under årets julhandel. Män har, jämfört med kvinnor, ökat sin relativa andel köp under de första veckorna i december, men samtidigt sänkt snittordervärdet jämfört med övriga året.

Dagensanalys.se - 10 timmar sedan

Marknadsförare tycker till om bästa video på Youtube

Som en del av årets wrap-up från Youtube har man gått ut och frågat några marknadsförare om vilka klipp som är deras favoriter. Bland marknadsförarna finner vi bland andra Ebba Kilman från Vizeum. ”Let’s say someone created a list of their favourite YouTube videos of 2018, and compared it with a friend’s.

Dagensanalys.se - 11 timmar sedan

Stora skillnader mellan könen när det kommer till recensioner på nätet

BrightLocal har undersökt hur amerikanska konsumenter använder recensioner på nätet, och det framkommer bland annat att män och kvinnor har olika inställning och olika erfarenheter. Rapporten visar att både män och kvinnor läser omdömen/recensioner regelbundet, men det är betydligt fler män som uppger att de alltid läser recensioner (37 procent) jämfört med kvinnor (15 procent). För företag som har män som största målgrupp löner det sig alltså att säkra bra recensioner.

Dagensanalys.se - Igår: 18:22

Youtube har korat årets bästa annonser

Youtube har korat årets bästa annonser baserat på antal visningar, tittartid och retention. Här är årets mest framgångsrika annonser att lära sig av! Även mediebyråer har fått hedersomnämnande.

Dagensanalys.se - Igår: 17:32

5 sätt för småföretagare att marknadsföra produkter och tjänster

Många småföretagare marknadsför inte sina produkter och tjänster. Det finns åtminstone två anledningar till det – brist på både kunskap och pengar. Som tur är finns det effektiv kommunikation som inte behöver kosta skjortan – därtill har företagare möjlighet att låna pengar till marknadsföring för att växa ytterligare.

Dagensanalys.se - Igår: 14:54

Redaktionell utvecklingschef ska driva Aller medias digitala offensiv vidare

Aller media inrättar en ny tjänst som ska ansvara för den växande digitaliseringen av företagets varumärken samt organisation och affär. Företaget tillsätter Jens Stenberg, som idag arbetar inom koncernen, som redaktionell utvecklingschef. Aller media har nyligen lanserat sin första digitala prenumerationstjänst, Svensk Dam Plus, och fler kommer under 2019.

Dagensanalys.se - Igår: 14:39

TV4 tar bara betalt för färdigspelade annonser

Från och med årsskiftet införs en leveransgaranti på att reklamfilmerna på TV4 Play ses i sin helhet, utan att det kostar annonsörerna något extra. ”Rimligt och rätt att ta det här steget nu”, säger försäljningsdirektören Malin Häger. Frågor om transparens, mätbarhet, viewability och effekt har blivit allt viktigare för annonsköparna i takt med att den digitala annonsmarknaden utvecklats och mognat.

Dagensanalys.se - Igår: 09:49

Comscore rekryterar ny Global Head of Marketing

Mät- och analysbolaget Comscore behöver växa både på marknader där de redan har kunder och framförallt på marknader där de är relativt okända. Därför har man valt att rekrytera en Global Head of Marketing. Det blir Brittany Slattery som får axla ansvaret att se till att Comscore blir mer känt än vad konkurrenterna Nielsen, Gemius och andra är idag.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.