Dagensanalys.se > Ekonomi

Wednesday, 23 January, 17:19

Dagensanalys.se - 19 okt 18 kl. 03:44

Youtube sänker priset för TV-reklam



Youtube vill visa att TV-reklam inte behöver kosta skjortan genom att själva lansera just reklam i TV-rutan. Idén är inte ny utan har diskuterats av Youtube flera gånger. Men nu har alltså Google, som ju äger Youtube, stridit till verket och lanserat möjligheten för annonsörer att kunna nå tittare endast i TV-rutan. Formatet heter “TV screens device type” och finns att dra igång på Google Ad Platform. Annonsörer kan välja att visa viss typ av reklam när tittaren av Youtube använder sin TV-skärm istället för mobil eller dator.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
TV, Youtube, Google, Google Ad Platform, Apple TV, April

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Youtube, sänker, prisetför , TV-reklam
HBL - 18 jun 14 kl. 10:13

FT: Youtube plockar bort musikvideor

Youtube tänker plocka bort populära artisters musikvideor från sin sajt på grund av en avtalstvist, skriver Financial Times.Orsaken är att många själständiga skivbolag har vägrat underteckna avtalet som gäller Youtubes kommande betaltjänst. Videorna ska avlägsnas från Googleägda Youtube under de närmaste dagarna, säger Robert Kyncl, som ansvarar för innehållet på Youtube.

Dagensanalys.se - 24 aug 18 kl. 13:29

Ny studie bevisar att tv-reklam har bästa effekt

En serie studier gjorda av forskaren Karen Nelson-Field vid universitetet i Adelaide visar att tv-reklam har betydligt bättre effekt än reklam på såväl Facebook som YouTube. Detta gäller oavsett om reklamen ses på en tv-skärm, datorskärm eller mobil, och gäller för såväl korta som långa tidsspann. Karen och hennes team ställde även reklameffekten i relation till priset, och resultatet riskerar att ställa hela reklambranschen på huvudet.

Dagensanalys.se - 26 dec 18 kl. 14:06

Året som kommer: VD blir influencer och röst får reklam

Vi har haft ett händelserikt 2018 och jag ser med spänning fram emot 2019. Några kända bolag kommer att försvinna och andra köpas upp. Onlinejättarna förstår att transparens är viktigt och tokigheter som Ocast läggs ned.

Dagensanalys.se - 17 maj 16 kl. 17:06

Facebook tänker sälja videoannonser åt andra företag

När konkurrensen kring videoreklam ökar – med exempelvis Googleägda annonsföretag i täten – så vill alltfler få en del av kakans intäkter. Facebook har nu gått ut med att man tänker ”hjälpa” företag med videoannonsering även på sajter som inte är Facebooks egna. Detta rapporterar bland annat Wall Street Journal, som också skriver att Facebook tänker ta en ”ospecificerad” del av intäkterna, men att man typiskt sett brukar ta 30 procent för annonser i bland annat Instant Articles.

Dagensanalys.se - 15 jun 18 kl. 09:03

Intryck från gårdagens IABs seminarium om onlinevideo

Härligt var det att se alla glada och solbrända branschkollegor samlade i Finlandshuset för att ta del av branschens expertis inom ett mycket hett ämne – video på nätet. Vissa kommer nu att hålla med mig samtidigt som andra kommer tycka att jag är lite ‘jobbig’, för jag har några funderingar. Först ut på scen var Charlotte Thur som alltid är lika proffsig.

Dagensanalys.se - 04 jan 19 kl. 18:14

Vad var hetast på DA under 2018?

Under året har vi skickat ut 52 nyhetsbrev med ”Veckans Hetaste”, det vill säga de tio artiklar som ni läsare plöjt igenom flest gånger varje vecka. Nu när det nya året precis börjat kan det vara spännande att se vilka teman som trendade under förra året. Här kommer därför Dagens Analys årskrönika!

YLE - 02 apr 17 kl. 05:08

Facebookprofilen avslöjar din personlighet - vet du vad marknadsförarna utnyttjar?

President Trumps valkampanj gjorde en digital analys av miljoner amerikaners personligheter för att sända dem den bäst lämpade valreklamen. I Finland är metoderna betydligt försiktigare men också här använder sig partier av din Facebookinformation. Vilka uppgifter delar du med dig till Facebook?

Dagensanalys.se - 21 dec 18 kl. 16:45

Framtidens medier fortsätter att förändras

Under andra halvåret 2018 har Dagensanalys.se publicerat 14 intervjuer om de dramatiska förändringar som har drabbat medievärlden, i varje fall den västliga. Kontakterna har skötts av Olle F.

Cornucopia - 06 maj 17 kl. 12:29

Är betalväggarna dödryckningar för traditionella media?

I takt med att mediakrisen fortlöper inför mer och mer traditionell media sk betalväggar. Frågan är om det är medias sista dödsryckningar i att hålla fast vid en exkluderande gammalmodig affärsmodell, som helt missar hur viktigt delningar i sociala medier har blivit för läsandet?

Idag har i princip alla seriösa rikstäckande privata media sk betalväggar.

Dagensanalys.se - 22 jan 18 kl. 15:30

Allt om världens största reklamdag

Du kanske trodde att Black Friday eller Singles Day var världens största reklamdag? Tänk igen, det är nämligen den 4:e februari, när det är final i Super Bowl. I år räknar NBC med att omsätta över 1 miljard dollar i reklamintäkter, vilket gör det till världens mest inkomstbringande reklamdag för ett enskilt företag.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Acast får sin första Chief Product Officer och samtidigt ny CTO

Acast har utsett bolagets medgrundare, Johan Billgren, till företagets första Chief Product Officer (CPO). Sedan Acast startades 2014, har Johan Billgren verkat som Chief Technology Officer (CTO) med ansvar för uppbyggnaden av ett professionellt teknikteam, lanseringar av nya produkter och tjänster samt införandet av dynamiska ljudfiler för placering av reklam i podcastinspelningarna. Som CTO medföljde även ansvaret för Acasts samtliga produktioner och utnämningen till CPO är en följd av att bolaget nu delar upp ovan nämnda ansvar i två delar.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Elon ökar försäljning på webben med 44 procent

Elon ökar digitala försäljningen under 2018 med 44 procent. Ökningen är ett resultat av en tydlig satsning från företaget med ny expertis, optimerad sajt och smartare kampanjer. ”Vi har tidigare under hösten offentliggjort vår vision om att bli ledande inom e-handel och siffrorna för helåret visar att vi är på god väg,” säger Stefan Lebrot, vd på Elon.

Dagensanalys.se - 2 timmar sedan

Adobe köper Allegorithmic för att ta 3D in till marknadsavdelningen

Adobe har köpt företaget Allegorithmic som är specialister på att skapa lösningar för 3D. Lösningarna används ofta inom spelvärlden och kan nu även användas inom digital marknadsföring. “We are seeing an increasing appetite from customers to leverage 3D technology across media, entertainment, retail and marketing to design and deliver fully immersive experiences,” säger Scott Belsky, chief product officer and executive vice president, Creative Cloud på
Adobe.

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

Viktigt med mobiloptimerad hemsida

Google vill göra webben mobilvänlig. Under 2017 började man därför rulla ut sitt mobile-first index och från och med 2018 gäller mobile-first fullt ut. Det betyder att Google i första hand kommer spindla mobilversionen av din hemsida.

Dagensanalys.se - 2 timmar sedan

Videospel slår både film och serier

Intäkterna för videospel nådde nytt rekord under 2018, hela 43,8 miljarder dollar, en ökning med 18 procent från föregående år. De nästan 44 miljarderna överstiger siffran för streamingtjänster, som beräknas uppgå till ungefär 28,8 miljard dollar, enligt en ny rapport. Videospel och annat relaterat innehåll har blivit den nya källan till underhållning för en hel generation.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Har Adobe hittat Holy Grail för kampanjer och mätningar?

För att komma runt problemen med Cookies har Adobe tagit fram ett nytt mått som de kallar för People Metric. Enligt dem är det nämligen så att en person har i snitt 1,14 enheter, vilket är good enough för Adobe, som nu använder måttet för både kampanjer och mätningar. Här är definitionen enligt Adobe: ”The People metric is the count of people (or groups of devices) based on Adobe’s Device Graph.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Enkel guide till digital marknadsföring

Digital marknadsföring, vad är det? Många av våra läsare kommer till oss för att lära sig något. Därför har vi satt ihop en enkel guide till grunderna inom digital marknadsföring.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

”Alla verksamheter av en viss storlek gynnas mycket av en chatbot”

Sedan sommaren 2016 har det norska teknologibolaget Convertelligence vuxit från 2 till 35 anställda. Genom ett samarbete med Sopra Steria Scale up ska startup-bolaget hitta nya marknader för sina chatbots. – Alla verksamheter av en viss storlek gynnas mycket av en chatbot, oavsett om det är till internt bruk eller riktat mot kunder.

Dagensanalys.se - 4 timmar sedan

Magento lanserar Progressive Web Applications

Appens glansdagar är över anser Adobe-ägda Magento nu lanserar Progressive Web Applications. Enligt en undersökning av Forrester visar det sig att bara 10 procent av deras kunder använder deras app för att genomföra ett köp. Därför lanserar nu Adobe-ägda Magento nu Progressive Web Applications, som låter företag skapa en ny generation av webbapplikationer.

Dagensanalys.se - 4 timmar sedan

Podcastslyssnande ökar i Sverige

I delmätningen 2018:2 av ORVESTO Konsument redovisas räckvidder för 44 av Sveriges största podcasts. Kantar Sifo som genomfört mätningen kommenterar resultatet: Under sommarmånaderna (när denna mätning är genomförd) har Sifo sett att konsumtion av podcastslyssnande ökar, och kanske till viss del ersätter print och digital läsning. Det här avspeglar sig i mätningen då ökningarna i denna omgång är mer betydande än förra omgången.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.