Dagensanalys.se > Ekonomi

Tuesday, 23 October, 17:46

Dagensanalys.se - 23 sep 18 kl. 05:18

Google Data Studio lämnar betafasen och rullas ut



Två år efter att Google lanserade Google Data Studio lämnar nu datatjänsten sin betafas och blir tillgänglig på alla marknader fullt ut. Data Studio är idag en del av Google Marketing Platform och har integrationer med Google Analytics, Google Ads, Display & Video 360, Search Ads 360, YouTube Analytics, Google Sheets och Google BigQuery. Det finns även hundratals integrationer utanför Google till Data Studio. Enligt Google har tjänsten redan idag miljontals användare..
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Data Studio, Google, Google Data Studio, Studio, Google Marketing Platform, Google Analytics, Ads, Analytics, Sheets, Google BigQuery

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Google, Data, Studio, lämnar, betafasenoch , rullasut
Dagensanalys.se - 30 jun 16 kl. 11:21

Undersökningsjätten som lämnar ifrån sig sin data till Google

Sifo är en av Sveriges största undersökningsinstitut som mäter allt från val till webb. Deras största kassako är Orvesto som mäter både gammelmedia och internet. För att nå köpare av sin data använder de annonsverktyget Doublick från sökjätten Google.

YLE - 24 okt 13 kl. 08:20

Bakom kulisserna på Google

På Mannerheimvägen 12 finns ett kontorshotell. Här hyr små företag som inte har något ?eget?

Dagensanalys.se - 17 apr 17 kl. 12:31

Google kämpar om online-shopparna

Google lanserar nu en ny funktion i sin bildsök för att locka online-shopparna att göra sina sökningar efter nya produkter där istället för på Amazon eller Pinterest. Nyligen uppmärksammades att hela 55 % av online-shoppare i USA börjar sina sökningar på Amazon, en siffra som bara ett år tidigare var 44 % enligt företaget BloomReach. Detta har fått Google att reagera, eftersom de gärna vill att sökningar ska börja hos dem.

Dagensanalys.se - 10 sep 18 kl. 16:12

”Låt inte din strategiska data hamna i en återvändsgränd”

Kees de Jong som är GM EMEA på Sizmek skriver i sin krönika att ”Det är endast genom transparens om vilken data som används, hur mycket pengar som spenderas och vilka resultat som uppnås som företag kan utvärdera sina kampanjer.” Och visst är det så. I vår datadrivna värld är företagsledare väl medvetna om hur viktigt det är att förstå kundernas behov för att lansera framgångsrika sälj- eller marknadsaktiviteter.

Dagensanalys.se - 12 jan 18 kl. 10:03

5 tips för att maximera möjligheterna med Google Analytics

Många använder sig av Google Analytics för att följa hur en sajt eller kampanj presterar, men det finns en hel del tips och trix för att optimera hur du använder Analytics. Enligt Karl Norling på managementkonsultföretaget Curamando finns det ett antal frågor du bör ställa dig, och sedan några saker som du bör lägga en del tid på för att verkligen göra din sajt affärsdrivande. Varför har du en sajt?

Dagensanalys.se - 20 okt 16 kl. 15:56

Google lanserar nya uppdateringar i sin marknadsundersökningstjänst

Google lanserar några avgörande ändringar den fyra år gamla undersökningstjänsten Google Consumer Surveys. Man kommer bland annat att förbättra design, och integrera delar av tjänsten i plattformen Analytics 360. Läs mer: Googles undersökningstjänst paras ihop med Marketsight Verktyget komma nu delas i två delar, där en (under det nya namnet Google Surveys 360)  kommer sikta på marknadsförare på företagsnivå och alltså integreras i Google Analytics 360.

Dagensanalys.se - 23 apr 18 kl. 13:38

Så här samlar Facebook data på dem som inte har ett konto

En av de mer intressanta saker som kom ut från förhören med Mark Zuckerbergs under kongressens vittnesmål under förra veckan var att Facebook samlar in data från alla även om de inte har ett Facebook-konto. Ännu mer intressant är att det inte finns något sätt att undvika att de samlar data från dig fast du inte har ett Facebook-konto. Facebook publicerade ett blogginlägg under förra veckan för att förklara varför de samlar in data från de som inte har ett konto.

Dagensanalys.se - 16 maj 17 kl. 12:31

Google skyddar varumärken från att synas i fel sammanhang

Google inför möjligheten att blocka annonser från specifika sidor och inte från en hel domän, samtidigt skapas ett nytt ”Policy Center” för att ge publicister möjlighet att bemöta blockeringen. Googles AdSense kunde tidigare bara blockera reklam från en hel domän, något som gjorde att det tog tid innan en blockering infördes, och det var svårt för publicisten att veta vad som var fel. Men mot bakgrund av den senaste tidens kritik mot att reklam syns i ofördelaktiga sammanhang på exempelvis YouTube uppdaterar nu Google sin verktygslåda för att skydda såväl annonsörer som publicister.

Dagensanalys.se - 21 mar 17 kl. 17:57

Allt fler lämnar YouTube och Google

Igår rapporterade vi om att Googles miss med annonsering tillsammans med extremistfilmer på YouTube lett till att flera stora annonsörer avslutat sitt samarbete. Idag meddelar detaljhandelsföretaget Marks & Spencer att de också lämnar annonsplatser som ägs av Google, och fler verkar vara på väg. Det var i slutet på förra veckan som det uppdagades att annonser syntes före extremistfilmer som förespråkar terrorism.

Dagensanalys.se - 14 jun 16 kl. 12:32

Ditt hemliga kapital – hur du bäst tar hand om all data

Sitter ditt företag också på en guldgruva, som ni inte använder? Då är det dags att börja utnyttja värdet av all data som ni samlar in. Enligt IBM producerar stora globala retailers 2,5 petabit (2,5 miljoner gigabit) varje timme från konsumenters transaktioner – men endast 0,5 procent av datan blir analyserad.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Många handlare uppmärksammar Halloween

Drygt 4 av 10 handlare planerar att uppmärksamma Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder. Det visar Svensk Handels undersökning inför Halloween.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Här är alla nominerade i 100-wattaren

96 kampanjer lyckade ta sig igenom juryns nålsöga och är nominerade i 100-wattaren, tävlingen om reklam. Sedan år 1990 koras Sveriges effektivaste kommunikation i tävlingen 100-wattaren. En jury på 60 personer har sållat ut de som lyckats bäst i att skapa kommunikation som fungerar.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Ska få robotar att passa in

För att robotar ska fungera optimalt i samspel med människor måste de kunna anpassa sig till förändringar i miljön. Datavetaren Tomasz Kucner beskriver i sin avhandling en datadriven modell som gör att robotar lättare kan smälta in i olika miljöer. De flesta robotar i dag fungerar på följande sätt: De tar in information, planerar och utför sedan sin uppgift.

Dagensanalys.se - 14 timmar sedan

Så här når du ut till generation Z

Generationen som föddes med internet i mun är en attraktiv målgrupp då de är den kommande konsumentgenerationen som redan idag sätter ribban. Här berättar jag hur du når ut till dem på bästa sätt. Du gissade rätt.

Dagensanalys.se - 14 timmar sedan

Considgalan ska prisa digitala influencers

Snart är det dags för årets upplaga av Considgalan som ska hylla de individer som på ett ”föredömligt sätt driver digitaliseringen framåt”. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram individer som under året fått betyda mycket för Sveriges digitala utveckling. Utmärkelsen delas ut av 2017 års vinnare Per Holknekt.

Dagensanalys.se - 14 timmar sedan

Matt Taylor blir chef för Audience Insights på Twitter

Han kommer å sitt globala teams vägnar rapportera direkt till Tim Perzyk som är vp för marketing insights & analytics på Twitter.  Matt letar medarbetare så damma av din cv. Matt kommer att bygga upp sitt team från scratch.

Dagensanalys.se - 15 timmar sedan

Linda Palmgren tar över tronen på Starcom

Nu är det klart att det blir Linda som tar över som vd på Starcom efter att Liv valde att gå vidare. Linda kommer senast från United Influencers och har även jobbat som vd på PS Agency. .

Dagensanalys.se - Igår: 16:13

Amazons vd hatar Powerpoint

Om du jobbar på Amazon ska du inte komma med en Powerpoint till mötet. Istället vill de ha en historia. När Jeff Bezos sitter på möte vill han inte se ännu en Powerpoint.

Dagensanalys.se - Igår: 10:15

Så här ska du följa upp dina kunskapskampanjer

Tobias Ögren från Analyticsdagarna har delat med sig av några fantastiska tips från –  Konsumentverkets Webbanalytiker Henrik Hallenius –  om hur du följer upp digitala kampanjer när syftet är att sprida kunskap och inte öka försäljningen. Den 14 November under Analyticsdagarna för offentlig sektor, kommer Henrik att dela med sig av Konsumentverkets arbete med planering och uppföljning av digitala kampanjer. Här delar Henrik Hallenius med sig om vad han tror är de viktigaste nycklarna när det gäller att mäta och följa upp sina digitala kampanjer.

Dagensanalys.se - Igår: 05:05

Youtube minskar tiden för vad som räknas som engagemang

Youtube håller på och trimmar in sina annonserbjudanden. Vem gynnas av detta? Youtube såklart.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.