Dagens Media > Ekonomi

Sunday, 24 June, 13:04

Dagens Media - 22 maj 18 kl. 07:00

Expert om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas i kanten"



GRANSKING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..
Läs mer på Dagens Media
Läs mer om:
Gransking, Dagens Media, Kit, Ulrika Andersson

Dela artikeln

16 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Expertom , sponsrad, journalistik, Anseendet, naggasi , kanten
Dagens Media - 22 maj 18 kl. 07:00

Medieforskaren om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas tydligt i kanten"

GRANSKING BRANSCHGLIDNING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..

Dagens Media - 22 maj 18 kl. 07:00

Medieforskaren om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas i kanten"

GRANSKING BRANSCHGLIDNING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..

Dagens Media - 12 jun 18 kl. 13:38

Sponsrad journalistik – smart finansiering eller ett slag om trovärdigheten?

SPECIALEN DEL 1 AV 4. Är sponsrad journalistik – som flera svenska mediehus gör i samarbete med annonsörer – ett smart sätt att finansiera oberoende journalistik, eller ett slag om trovärdighet och integritet som håller på att förloras?.

Dagens Media - 07 jun 18 kl. 06:30

Nytt nummer – stor special om sponsrad journalistik

Här är innehållet i det senaste numret av Dagens Media, nummer 12..

Cornucopia - 26 dec 14 kl. 11:37

Journalistik 2014 - DN som Rysslands nyttiga idioter

Bonnier/DN spred igår rysk psyops om nedskjutningen av MH17 i ännu ett utfall av journalistik 2014, dvs att man översätter en utländsk artikel utan att tillföra något eget som att få en kommentar från någon expert för att få en balanserad och objektiv artikel. Bloggrannen Carl Bergqvist på Wiseman's Wisdoms råkar vara en sådan expert i egenskap av stridspilot, och han plockar isär och totalsågar sakfrågan.

För att summera sakfrågan så kan inte det nämnda planet vare sig nå tillräckligt högt eller göra de manövrar som krävs för att träffa med denna mycket svaga robot med löjligt låg räckvidd, en robot som är så svag att den inte kan orsaka vare sig omedelbar nedskjutning eller det totalhaveri som MH17 drabbades av.

Posh24 - 31 mar 14 kl. 14:53

Sponsrad video: Ryan Reynolds vet hur man motverkar torr hy!



Ryan Reynolds bjuder på både ögongodis och intressant information om mäns hy i L'Ôréals senaste reklamfilm för LÔréal Men Expert Hydra Energetic - Sveriges mest sålda hudkräm för män. Hudvårdsserien motverkar inte bara mörka ringar under ögonen, torr hy och hud som känns stram - utan låter även trist hudton och hud som inte känns mjuk bli ett minne blott. Och ja, Reynolds själv är ju huvudpersonen i reklamen - mums säger vi!

Sydsvenskan - 27 apr 15 kl. 07:56

Journalistik är inte dejting

Det är nu två veckor sedan jag skrev att City borde skriva mer om sex. Sedan dess har det hänt två saker. Den första var en stor diskussion med kollegorna på Sydsvenskan och sydsvenskan.

DN - 06 apr 16 kl. 14:15

Magdalena Andersson: Anseendet för Skatteverket är skadat


Finansminister Magdalena Andersson anser att Skatteverkets högsta ledning har skadat anseendet för verket. Hon kräver nu åtgärder för att återskapa förtroendet..

Expressen - 15 apr 18 kl. 15:45

Skarpa kritiken: ”Måste värna om anseendet”

Han betonar vikten av reviderade stadgar, jävsregler och tidsbegränsade positioner.I ett skarpt formulerat blogginlägg tar ständige sekreteraren i Vetenskapsakademien avstånd från skandalerna i Svenska Akademien.– Det är bekymmersamt, vi har ett gemensamt ansvar för Nobelpriset och vi måste värna om anseendet och trovärdigheten, säger Göran K Hansson..

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 10:12

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group. Den nya organisationen, Schibsted Product and Tech Publishing, ska skapa nästa generation av produkter, verktyg och plattformar för att stödja produktionen av framtidens journalistik. – Vi är övertygade om att vi kan stärka vår konkurrensförmåga gentemot större teknikföretag och säkerställa en bärkraftig framtid för våra mediehus. I dag tar vi ett viktigt steg i den riktningen genom att skapa en av de största produkt- och teknikorganisationerna i Europa, som samtidigt är en av de få som ägnar sig åt den viktiga uppgiften att arbeta för fri press och oberoende journalistik, säger Rolv Erik Ryssdal. Det nyligen inrättade samarbetet mellan mediehusen i den nya organisationen har redan resulterat i en ny, delad produktserie för digitala nyhetsredaktioner. Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet använder redan plattformens verktyg för innehållsproduktion och Aftonbladet, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna. – Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén. Den nya organisationen kommer att sysselsätta hundratals experter inom alla områden som rör produkt, teknik och användarupplevelse. Organisationen kommer också att ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar, såväl som för forskning och utveckling av nästa generations produkter och upplevelser. – Det blir roligt att samlas i en organisation för att definiera framtiden för digitala medier och utgivning. När vi matchar den enastående räckvidd som våra mediehus har med starkare teknikerteam och ökade resurser, så kan vi utveckla unika produkter och hjälpa våra mediehus att konkurrera med webbens giganter om användarupplevelser, affärsmöjligheter och distribution, säger Terje Seljeseth, Chief Product Officer, Schibsted Media Group. Parallellt med implementeringen av Schibsted Publishing Platform utvecklar Schibsted Product and Tech nu en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna. I samarbete med AppNexus, världens ledande oberoende annonsteknologiska företag, utvecklas Schibsted Advertising Platform för att hjälpa utgivarna att kartlägga nya affärsmöjligheter och få mer effektiv intjäning på sin innehållsproduktion. Såväl Schibstedföretagen i Norge som Polaris Media Group flyttar över till Schibsted Advertising Platform.

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer.
– För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

Fler nyheter från Dagens Media

Dagens Media - 2 timmar sedan

Tre brons för de svenska byråerna i Film

CANNES LIONS 2018. Forsman & Bodenfors och Acne kammar hem tre lejon totalt..

Dagens Media - Igår: 08:00

Abby Priest: "Innovation definierar oss som byrå"

CANNES LIONS 2018. Abby Priests ”The original brushes of Edward Munch” har varit ett av de mest nominerade svenska bidragen i årets Cannes Lions. "Vi behövde hitta något inspirerande bortom teknologin", säger Oskar Hellqvist, creative director..

Dagens Media - I förrgår: 21:30

Två lejon för Sverige i Media

CANNES LIONS 2018. Silver och brons för Sebton/Co och Åkestam Holst..

Dagens Media - I förrgår: 21:30

Silver till Ehrenstråhle DDB i PR

CANNES LIONS 2018. 80-åriga gamers ger byrån silver under Cannes Lions..

Dagens Media - 21 jun 18 kl. 11:08

Svagt år för Sverige i Cannes Lions

CANNES LIONS 2018. Det ser ut att bli ett riktigt magert år för de svenska byråerna..

Dagens Media - I förrgår: 13:13

Åkestam Holst: "Det handlar om igenkänning"

CANNES LIONS 2018. Under Cannes Lions fick Åkestam Holst och Ikea chansen att berätta om succén med "Där livet händer" för resten av reklamvärlden..

Dagens Media - 21 jun 18 kl. 11:08

Svagt år för Sverige i Cannes

CANNES LIONS 2018. Det ser ut att bli ett riktigt magert år för de svenska byråerna i år..

Dagens Media - 21 jun 18 kl. 09:42

Noll vinstchanser för Sverige i Creative Effectiveness

CANNES LIONS 2018. Ingen chans på vinst för Sveriges del i kategorin..

Dagens Media - 21 jun 18 kl. 09:24

"Humanium metal" har chans på vinst

CANNES LIONS 2018. Prisade initiativet "Humanium metal" kan plocka hem ytterligare vinster i år..

Dagens Media - 20 jun 18 kl. 21:30

Åkestam Holst kammar hem silver i Industry Craft

CANNES LIONS 2018. Åkestam Holst plockar fler lejon för Ikea-kampanjer..

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.