Dagensanalys.se > Ekonomi

Tuesday, 16 October, 05:20

Dagensanalys.se - 16 maj 18 kl. 10:39

GDPR kommer ge användarna en större trygghet när de skall dela data



En ny rapport visar att två tredjedelar (62%) säger att deras förtroende för att dela data med företag förbättras med den nya lagen. DMA och Acxiom har frågat brittiska konsumenternas om deras attityder gentemot datautbyte och GDPR. Rapporten visade att mer än hälften av personer i Storbritannien (57%) föredrar att få någon form av personlig marknadsföring från företag. De flesta (62%) förstår att företagen måste få tillgång till deras uppgifter för att kunna skapa relevant marknadsföring. Även bland den som inte gillar marknadsföring alls, är 40 procent bekväma med att dela data för att undvika irrelevanta erbjudanden eller rekommendationer.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
GDPR, DMA, Acxiom, Storbritannien, Aldighieri, DMA GDPR, De

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: GDPRkommer ge , användarnaen större , trygghetnär de , skall dela data
Dagensanalys.se - 30 apr 18 kl. 13:40

Google har uppdaterat appen Tasks – vill du dela data med dem?

Google har en smutt app som heter Google Tasks som hjälper dig att ha koll på allt du måste fixa, men samtidigt kommer Google ha koll på allt som alla skall göra så att de kan optimera sina tjänster efter dina behov. Bra eller dåligt att dela data med Google? Välj själv.

Dagensanalys.se - 26 aug 16 kl. 09:58

Så här gör du för att WhatsApp inte ska dela data med Facebook så att du får riktade annonser

WhatsApp som ägs av Facebook har aviserat en stor förändring i sin sekretesspolicy idag, de kommer att börja dela användardata med sitt moderbolag – även för annonser. WhatsApp kommer att samordna sina tjänster med Facebook ”Vi kommer vi att spåra användarna och samla grundläggande data om hur ofta människor använder våra tjänster och bättre bekämpa skräppost på WhatsApp” Skrev WhatsApp på deras blogg i dag. ”Facebook kommer att kunna erbjuda bättre rekommendationer av vänner och visa dig mer relevanta annonser om du har ett konto.

Dagensanalys.se - 18 apr 18 kl. 15:01

Facebook vill ge användarna nya valmöjligheter kring integritet

Inför att den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft, erbjuder nu Facebook ett antal nya möjligheter för användare att få större kontroll över sin integritet på plattformen. Samtliga Facebook-användare kommer att få ta del av information om hur Facebook använder data, men även få nya val av integritetsinställningar. Facebook kommer att fråga samtliga användare att göra sina val för: Annonser som bygger på data från samarbetspartners –  Användare får nu välja om de vill att Facebook använder data från samarbetspartners eller ej, vid visning av annonser.

Dagensanalys.se - 16 feb 16 kl. 13:15

Om du är relevant kommer användarna att göra jobbet åt dig

Hysterin om att man måste få fler att skapa konton och logga in genom att försöka tvinga ner saker i halsen på användarna kommer inte fungera i långa loppet. Det blir allt svårare att komma fram i människors e-postlåda. Det digitala bruset ökar varje dag och många företag lever fortfarande kvar i gamla strategier för masskommunikation som inte fungerar längre i den snabbt växande digitala, mobila och sociala medieekonomin.

Dagensanalys.se - 04 maj 16 kl. 09:09

Ben Williams från AdBlock Plus berättar varför man blockerar annonser – De påträngande annonserna irriterar användarna

Ben Williams AdBlock Plus gästade förra veckan Stora Annonsördagen och han pratade om annonsblockering och det huvudsakliga skälet varför användarna väljer att blockera reklam. Det främsta problemet ät ”Intrusiveness” det är det i särklass största skälet att man blockar annonser bara 10 procent av dem som laddar ned deras program lägger till ”Privacy” tillägget som de har. Så att dela data är inte det stora skälet varför man väljer att ladda ned en annonsblockerare, inte heller prestanda (att annonserna saktar ned nätet och tar kraft i både bandbredd och batteri) är inte heller det stora skälet.

Dagensanalys.se - 24 maj 18 kl. 07:44

Sista-minuten-panik över GDPR? Här är alla artiklar du behöver läsa

Om du vaknade i morse med lätt panik över att stora GDPR-dagen infaller imorgon ska du nu ta och andas, kocka lite kaffe eller te och luta dig tillbaka. Här är nämligen alla våra våra artiklar om GDPR. Du är inte ensam att ha GDPR-panik – bara 33 procent av svenska företag är redo för GDPR GDPR kommer ge användarna en större trygghet när de skall dela data 5 tips till annonsbranschen inför GDPR 5 praktiska tips för digitala marknadsförare inför GDPR Stor GDPR-guide för marknadsförare Mycket stress kring GDPR beror på missförstånd Och här hittar du resten av våra artiklar om GDPR..

Dagensanalys.se - 01 feb 16 kl. 08:45

Apple Safari ger dig möjlighet att inte dela data med annonsörer – Do Not Track (DNT)

Av de tre stora webbläsarna till iOS är det endast Safari fortfarande erbjuder Do Not Track (DNT) sekretessalternativ som skall avskräcka annonsörer från att spåra dig på nätet. Tidigare i veckan uppdaterade Google Chrome till iOS som tog bort vissa funktioner, inklusive DNT. Mozilla Firefox för iOS erbjuder inte heller antitracking funktionen.

Dagensanalys.se - 26 feb 18 kl. 11:47

EU kommer jaga de amerikanska drakarna med GDPR lagstiftningen

GDPR kan radera 2 procent av Googles intäkter, enligt Deutsche Bank Troligtvis kommer EU att statuera exempel och bötfälla någon av de amerikanska drakarna Google eller Facebook när de nya GDPR-reglerna träder i kraft. Vi skrev förr veckan om att 40 procent av den data som Facebook lagrar i EU strider mot GDPR enligt en spansk rapport. Men även Google kommer att behöva städa upp sin data innan den nya datalagen träder i kraft.

Dagensanalys.se - 05 mar 18 kl. 14:55

Antalet dagliga användare på Facebook kan minska på grund av GDPR

Under Morgan Stanley Technology, Media and Telecom conference nämnde Facebooks ekonomichef David Wehner att nätverket kan komma att få ett minskat antal dagliga användare som en direkt följd av GDPR. Exakt vad som kommer att orsaka minskningen ville han dock inte gå in på. Facebook har, liksom många andra företag, bråda dagar med att hinna klart med förberedelserna inför att GDPR träder i kraft den 25:e maj.

Dagensanalys.se - 26 feb 18 kl. 11:11

YouTubes förändringar för att följa GDPR

Om bara några månader kommer GDPR att ersätta PUL. Inför det håller många företag på att anpassa sig, så även de stora jättarna. YouTube tar exempelvis bort viss demografisk data från de rapporter du får från nätverket om dina videoklipp.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 15 timmar sedan

Freshworks lanserar omnibot-plattformen ”Freddy”

”Freddy” är en AI-motor som ska förbättra försäljning, support och marknadsföring. Freddy presenterades på eventet Refresh 18 och levererar Googles AI-teknik med Google Assistant till företag för att hjälpa dem lösa kund- och supportärenden genom en kombination av mänskliga och maskinbaserade röstinteraktioner. Här kan du läsa deras pressmeddelande: Omniboten Freddy har designats för att se ut som en hund och har tränats för att göra livet enklare för både personal och slutkunder.

Dagensanalys.se - 17 timmar sedan

Visst har vi ett nyhetsbrev!

Om du undrar, som så många andra, om vi har ett nyhetsbrev så är svaret jajamän. Vi har redan några tusen om prenumererar. Så häng på du med!

Dagensanalys.se - 19 timmar sedan

Experten svarar: Så här ska du mäta engagemang

Tobias Ögren från Analyticsdagarna har delat med sig av en intervju med Simo Ahava som anses vara en riktig expert på det här med att mäta bland annat engagemang. Intervjun är på engelska: Simo Ahava is a recognized expert on customizing web analytics and tag management solutions to improve the entire “life cycle” of data collection, processing, and reporting. In this interview Simo is talking about the difficulties to measure engagement – but also sharing advices how to overcome them.

Dagensanalys.se - Igår: 04:42

”När våra testpersoner interagerar med Mica så backar de några steg”

Så verklig är AI-assistenten från Magic Leap, och vi håller helt med. När du ser videoklippet med Mica så kommer du inte att tro dina ögon. I framtiden kommer vi att ha relationer med smarta assistenter.

Dagensanalys.se - Igår: 03:12

Snapchat flirtar med kattälskare

Om du har en katt och ett konto på Snapchat så kan du och din lilla kelis ta bilder med Snapchats nya katt-linser och skicka till dina vänner. Snapchat har alltså tagit fram linser som fungerar utmärkt när du vill ta roliga bilder på dig själv och din katt. Nu kan lilla Selma, Maja eller Måns vara stjärnan i bilden även på Snapchat.

Dagensanalys.se - I förrgår: 07:09

Bästa tiden för publicering på Instagram

Flera av oss undrar när på dygnet man ska publicera inlägg för att få bästa effekt. Här har vi ett svar från Instagram. Den mest optimala tidpunkten för att publicera inlägg är när din publik är online.

Dagensanalys.se - 13 okt 18 kl. 01:17

”Du kan inte använda grannens fjärrkontroll”

Hälften av alla iPhone-användare har nu installerat iOS 12. Det innebär att hälften blockerar i default-läge alla tredjepartskakor. Annonsering och mätningar är i fara och ingen bryr sig.

Dagensanalys.se - 12 okt 18 kl. 13:57

”Spel är designade utifrån insikter om människors olika drivkrafter”

Med hjälp av spelvärldens psykologi kan vi ändra människors beteende och skapa effektivare kundupplevelser. Under årets GamifyUs på Stockholmsmässan den 5 december får deltagarna värdefulla insikter i hur en ökad förståelse för människans drivkrafter, i kombination med hur riktigt duktiga speldesigners tänker, i förlängningen leder till smartare affärer och hållbarare organisationer. Vad är det egentligen som styr våra handlingar, och är vi alltid så rationella när vi fattar beslut?

Dagensanalys.se - 12 okt 18 kl. 12:27

Så här ser Facebooks nya 3D-bilder ut

Facebooks nya 3D-bilder är riktigt bra. Vad man får är ett djup i bilden och allt känns genomtänkt. Här kan du se själv:
.

Dagensanalys.se - 12 okt 18 kl. 11:01

Nu är GfK i hamn hos Ipsos

Ipsos har nu genomfört hela köpet av de fyra delarna i GfKs verksamhet. Custom Business Research -Customer Experience, Experience Innovation, Health, och Public Affairs. Ipsos fick öppna upp stora plånboken och köpa de fyra delarna av GfK för 105 miljoner euro.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.