Dagensanalys.se > Ekonomi

Tuesday, 22 January, 07:00

Dagensanalys.se - 16 maj 18 kl. 10:39

GDPR kommer ge användarna en större trygghet när de skall dela data



En ny rapport visar att två tredjedelar (62%) säger att deras förtroende för att dela data med företag förbättras med den nya lagen. DMA och Acxiom har frågat brittiska konsumenternas om deras attityder gentemot datautbyte och GDPR. Rapporten visade att mer än hälften av personer i Storbritannien (57%) föredrar att få någon form av personlig marknadsföring från företag. De flesta (62%) förstår att företagen måste få tillgång till deras uppgifter för att kunna skapa relevant marknadsföring. Även bland den som inte gillar marknadsföring alls, är 40 procent bekväma med att dela data för att undvika irrelevanta erbjudanden eller rekommendationer.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
GDPR, DMA, Acxiom, Storbritannien, Aldighieri, DMA GDPR, De

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: GDPRkommer ge , användarnaen större , trygghetnär de , skall dela data
Dagensanalys.se - 30 apr 18 kl. 13:40

Google har uppdaterat appen Tasks – vill du dela data med dem?

Google har en smutt app som heter Google Tasks som hjälper dig att ha koll på allt du måste fixa, men samtidigt kommer Google ha koll på allt som alla skall göra så att de kan optimera sina tjänster efter dina behov. Bra eller dåligt att dela data med Google? Välj själv.

Dagensanalys.se - 26 aug 16 kl. 09:58

Så här gör du för att WhatsApp inte ska dela data med Facebook så att du får riktade annonser

WhatsApp som ägs av Facebook har aviserat en stor förändring i sin sekretesspolicy idag, de kommer att börja dela användardata med sitt moderbolag – även för annonser. WhatsApp kommer att samordna sina tjänster med Facebook ”Vi kommer vi att spåra användarna och samla grundläggande data om hur ofta människor använder våra tjänster och bättre bekämpa skräppost på WhatsApp” Skrev WhatsApp på deras blogg i dag. ”Facebook kommer att kunna erbjuda bättre rekommendationer av vänner och visa dig mer relevanta annonser om du har ett konto.

Dagensanalys.se - 18 apr 18 kl. 15:01

Facebook vill ge användarna nya valmöjligheter kring integritet

Inför att den nya dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft, erbjuder nu Facebook ett antal nya möjligheter för användare att få större kontroll över sin integritet på plattformen. Samtliga Facebook-användare kommer att få ta del av information om hur Facebook använder data, men även få nya val av integritetsinställningar. Facebook kommer att fråga samtliga användare att göra sina val för: Annonser som bygger på data från samarbetspartners –  Användare får nu välja om de vill att Facebook använder data från samarbetspartners eller ej, vid visning av annonser.

Dagensanalys.se - 16 feb 16 kl. 13:15

Om du är relevant kommer användarna att göra jobbet åt dig

Hysterin om att man måste få fler att skapa konton och logga in genom att försöka tvinga ner saker i halsen på användarna kommer inte fungera i långa loppet. Det blir allt svårare att komma fram i människors e-postlåda. Det digitala bruset ökar varje dag och många företag lever fortfarande kvar i gamla strategier för masskommunikation som inte fungerar längre i den snabbt växande digitala, mobila och sociala medieekonomin.

Dagensanalys.se - 04 maj 16 kl. 09:09

Ben Williams från AdBlock Plus berättar varför man blockerar annonser – De påträngande annonserna irriterar användarna

Ben Williams AdBlock Plus gästade förra veckan Stora Annonsördagen och han pratade om annonsblockering och det huvudsakliga skälet varför användarna väljer att blockera reklam. Det främsta problemet ät ”Intrusiveness” det är det i särklass största skälet att man blockar annonser bara 10 procent av dem som laddar ned deras program lägger till ”Privacy” tillägget som de har. Så att dela data är inte det stora skälet varför man väljer att ladda ned en annonsblockerare, inte heller prestanda (att annonserna saktar ned nätet och tar kraft i både bandbredd och batteri) är inte heller det stora skälet.

Dagensanalys.se - 24 maj 18 kl. 07:44

Sista-minuten-panik över GDPR? Här är alla artiklar du behöver läsa

Om du vaknade i morse med lätt panik över att stora GDPR-dagen infaller imorgon ska du nu ta och andas, kocka lite kaffe eller te och luta dig tillbaka. Här är nämligen alla våra våra artiklar om GDPR. Du är inte ensam att ha GDPR-panik – bara 33 procent av svenska företag är redo för GDPR GDPR kommer ge användarna en större trygghet när de skall dela data 5 tips till annonsbranschen inför GDPR 5 praktiska tips för digitala marknadsförare inför GDPR Stor GDPR-guide för marknadsförare Mycket stress kring GDPR beror på missförstånd Och här hittar du resten av våra artiklar om GDPR..

Dagensanalys.se - 01 feb 16 kl. 08:45

Apple Safari ger dig möjlighet att inte dela data med annonsörer – Do Not Track (DNT)

Av de tre stora webbläsarna till iOS är det endast Safari fortfarande erbjuder Do Not Track (DNT) sekretessalternativ som skall avskräcka annonsörer från att spåra dig på nätet. Tidigare i veckan uppdaterade Google Chrome till iOS som tog bort vissa funktioner, inklusive DNT. Mozilla Firefox för iOS erbjuder inte heller antitracking funktionen.

Dagensanalys.se - 26 feb 18 kl. 11:47

EU kommer jaga de amerikanska drakarna med GDPR lagstiftningen

GDPR kan radera 2 procent av Googles intäkter, enligt Deutsche Bank Troligtvis kommer EU att statuera exempel och bötfälla någon av de amerikanska drakarna Google eller Facebook när de nya GDPR-reglerna träder i kraft. Vi skrev förr veckan om att 40 procent av den data som Facebook lagrar i EU strider mot GDPR enligt en spansk rapport. Men även Google kommer att behöva städa upp sin data innan den nya datalagen träder i kraft.

Dagensanalys.se - 05 mar 18 kl. 14:55

Antalet dagliga användare på Facebook kan minska på grund av GDPR

Under Morgan Stanley Technology, Media and Telecom conference nämnde Facebooks ekonomichef David Wehner att nätverket kan komma att få ett minskat antal dagliga användare som en direkt följd av GDPR. Exakt vad som kommer att orsaka minskningen ville han dock inte gå in på. Facebook har, liksom många andra företag, bråda dagar med att hinna klart med förberedelserna inför att GDPR träder i kraft den 25:e maj.

Dagensanalys.se - 26 feb 18 kl. 11:11

YouTubes förändringar för att följa GDPR

Om bara några månader kommer GDPR att ersätta PUL. Inför det håller många företag på att anpassa sig, så även de stora jättarna. YouTube tar exempelvis bort viss demografisk data från de rapporter du får från nätverket om dina videoklipp.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Supermetrics lanserar nytt verktyg för Excel

Finska marknadsanalysföretaget Supermetrics har släppt ett nytt verktyg som ska hjälpa marknadsförare att skapa insiktsfulla rapporter i Excel. Verktyget samlar in data från över 50 olika plattformar och annonsnätverk för att skapa visuella rapporter och dashboards. Företaget menar att det nya verktyget, som automatiserar långa och repetitiva uppgifter, kommer att spara företag hundratals timmar varje år, samtidigt som det minskar risken för mänskliga fel och tar bättre beslut i realtid.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

En Smart-TV kan mäta tittarbeteendet varje sekund

Enligt teknikchefen från företaget Vizio är en tillverkare av Smart-TV bara ute efter att kunna samla in och återförsälja tittarnas data. Det är därför TV-apparaterna är så relativt billiga. En tillverkare av smarta tv-apparater behöver bara täcka sina kostnader och få in vinsten från att sälja tittarnas data.

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Facebook har koll på användare som inte ens har ett konto

En ny studie avslöjar att sociala medier som Facebook och Twitter kan lära sig en himla massa om användare som inte ens har ett konto. Bakom studien finner vi forskare från University of Vermont som upptäckt att det räcker med att sociala medier har tillgång till information från åtta vänner eller kontakter för att lära sig en massa om en användare som inte har något konto på plattformen. För att komma fram till den här insikten analyserade forskarna data från 14.

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

Livekameror som marknadsföringsredskap

Med bredband i hela landet kan man nu med hjälp av en webbkamera livesända i rent marknadsföringssyfte. Ett företag som har detta som verksamhet är Mediateknik i Varberg. Här kan du se några av deras livekameror i action.

Dagensanalys.se - 13 timmar sedan

Qlik lanserar Data Catalyst 4.0

Nu lanserar Qlik en uppdatering av sin lösning, Qlik Data Catalyst 4.0. Den nya versionen av lösningen, som tidigare hette Podium Data, ger stöd för enskilda servrar och AWS-baserade arkitekturer.

Dagensanalys.se - 16 timmar sedan

SEO-tips 2019

Vad är viktigt att satsa på inom SEO under 2019? Vi har sammanställt en SEO-guide för 2019 så att du ska kunna prioritera rätt under det nya året! SEO är ju ett engelskt begrepp som står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering på svenska, och handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska (dvs.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

Avicii högst bland videoklippen 2018

Aftonbladet dominerade topplistan för korta onlinevideoklipp under 2018. Det klipp som visats flest gånger handlar om musikproducenten Avicii, som tragiskt gick bort under året. Klippen på topplistan präglas av uppseendeväckande nyheter och större sporthändelser.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

Framtidens AI-system har människan i centrum

Ett nytt nätverk som förenar AI med samhällsvetenskap och humaniora har bildats vid Örebro universitet. – Artificiell intelligens kan hjälpa oss att skapa en bättre värld, men vi måste bli bättre på att designa AI med människan och hållbarhet i centrum, säger Luis de Miranda, en av forskarna bakom det nybildade nätverket. Utgångspunkten för nätverket CREA som Luis de Miranda har startat tillsammans med Alessandro Saffiotti, professor i datavetenskap, är relationen mellan människan och AI-system.

Dagensanalys.se - 20 timmar sedan

Är artificiell intelligens framtiden inom moderering?

Artificiell intelligens har gjort enorma framsteg de senaste åren, och gör vissa uppgifter lika bra, eller faktiskt bättre, än vi människor. Men kan AI ersätta den mänskliga intelligensen när det handlar om moderering av innehåll på nätet? Inte på långa vägar, hävdar vi.

Dagensanalys.se - Igår: 01:29

Konsumenter mer mottagliga för annonser innan läggdags

Konsumenter är mer mottagliga för mobila annonser framför tv:n och precis innan de somnar, det visar en ny studie från Aki Technologies. Aki Technologies har via företaget Lucid genomfört en onlinestudie med svar från 1.000 amerikaner.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.