Dagensanalys.se > Ekonomi

Saturday, 26 May, 04:29

Dagensanalys.se - 18 apr 18 kl. 13:01

Hit försvinner pengarna i programmatic-kedjan



För ungefär 1,5 år sedan förfärades annonsvärlden när tidningen The Guardian testade att köpa sina egna annonsytor och konstaterade att de endast fick tillbaka 30 % av pengarna som annonsen kostade. Många tänkte sig att det måste vara unikt, men nu visar en undersökning från Warc att The Guardians siffror inte alls var långt ifrån snittet för branschen. Så var tar då pengarna vägen? Warc analyserade hur annonspengarna flödade genom att titta på data från annonsbyrån Magna Global. Deras genomgång visar att mer än hälften av annonspengarna går till teknikföretagen i kedja, och i snitt landar endast 40 % av pengarna hos publicisten.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
The Guardian, Warc, The Guardians, Magna Global, Data, DSP, Trade

Dela artikeln

1 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Hit, försvinner, pengarnai , programmatic-kedjan
Dagensanalys.se - 21 apr 18 kl. 10:24

Webbläsare och publicister går ihop för att skära bort mellanhänderna i annonsaffären

Dow Jones Media Group gör nu gemensam sak med webbläsaren Brave för att tillsamman koppla publicisten direkt till läsaren och se till att mer av annonspengarna går till publicisten istället för till mellanhänderna. I dagens digitala annonsvärld är det många aktörer som är inblandade, framför allt när det kommer till programmatisk annonsering. Att en stor del av annonspengarna går till olika mellanhänder har dock irriterat publicisterna, som är de som står för innehållet.

HBL - 02 feb 14 kl. 05:02

”Kom hit – här finns ogjort arbete”

Hårt arbete, målmedveten exportinriktning och intensivt samarbete inom energiindustrin får Vasa att köra förbi alla andra städer i industriell tillväxt.– Jag vill absolut inte läsa några artiklar med rubriken Miraklet i Vasa. Här sker inget mirakel.

Nyheter 24 - 13 jun 12 kl. 15:59

Tiggarna styrs av både ligor och drömmen om ett bättre liv


Varken gränspolisen eller de ideella organisationerna ser någon snabb lösning på problemet. När sommaren kommer blir tiggarna fler i Sverige och Centerpartiet gick tidigare i veckan ut och krävde lagstiftning som gör "organisering av tiggeri" olagligt. I dag kan polisen inte göra något för att stoppa ökningen av antalet tiggare som anländer till Sverige.

YLE - 02 okt 15 kl. 05:54

Expert: Snart kan matpriserna pressas i huvudstadsregionen

Den styvmoderliga behandlingen av Lidl håller på att avta. Butikskedjan utvidgar i huvudstadsregionen och en Lidl-butik öppnar i köpcentret Iso Omena våren 2017. Andra butiker är tvungna att reagera på de billiga priserna, tror en marknadsföringsexpert.

Kristianstadsbladet - 30 jul 14 kl. 08:00

"Vi behöver bryta med gamla normer"

Foto: Annica Jönsson
Låga slutbetyg ska vändas till en skola i toppklass. Det är en överlevnadsfråga för både Kristianstad och regionen. Det anser Fredrik Axelsson (M), skolkommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kristianstadsbladet - 09 sep 12 kl. 06:30

Rosa mjölk blev klar favorit

Med ballonger som vägvisare gick Barnens smakdag av stapeln i fredags och Hälsoträdgården i Tivoliparken var fylld med bär, äpplen, majs, knäcke-bröd och mjölk för ivriga testsmakare. ? Barn gillar att testa, säger Susanne Thorén, projekt- ledare för Barnens bästa bord som jobbar för att öka barns kunskap och intresse för mat.

VA - 18 mar 11 kl. 09:24

Nyemissioner minskar kraftigt

18 mars Emissionsbehovet bland Stockholmsbörsens bolag är inte lika stort i år som det var under fjolårets första kvartal. Totalt emitterades aktier för en dryg miljard kronor under fjolårets tre första månader. I år har emissionsvolymen nått knappt 700 miljoner kronor.

VA - 13 jul 11 kl. 11:12

Skyll inte på konkurrenterna

13 juli Förstora Per Grankvist Tillhör dina syskon de som alltid köpt sina produkter på OnOff med motiveringen att de erbjuder bäst kvalitet till bästa pris? Känner du någon som nyligen hyllat OnOff för den utmärkta kundservicen? Har du en bekant som regelbundet talar lyriskt om möjligheten att låta OnOff installera hemmabiosystemet i hemmet?

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 7 timmar sedan

Så här kommer du att köpa skor i framtiden

Skotillverkaren Ecco inleder pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Gå in i en Ecco-butik, mät och analysera allt som har med din fot och gångstil att göra och lämna affären med ett par skor som är helt anpassade för dig. Det är idén med Eccos innovationsprojekt Quant-U som visades upp under Dassault Systèmes 3DExperience-event i Stockholm.

Dagensanalys.se - 13 timmar sedan

Oath lanserar content-studion RYOT Studio i Sverige

Oath lanserar content-studion RYOT Studio i Sverige, resten av Skandinavien samt i Holland. RYOT kommer att ha sin Norden-bas i Köpenhamn, som en del av Oath. Redan nu samlar de befintliga kompetenser som research/planning samt influencer marketing, mediepartnerskap och Native, som tidigare var känt som GoViral och därefter som Be On, med RYOT Studios expertiser inom creative tech.

Dagensanalys.se - 16 timmar sedan

Endast 8 medlemsstater är redo för GDPR

En rapport från EU visar att endast åtta av EU:s medlemsstater har fått sina nationella GDPR-dokument på plats. Bland de åtta medlemsstaterna finns givetvis Tyskland och Storbrittanien med, men även Sverige, Österrike, Kroatien, Irland, Holland och Slovakien. EU hotar med grova sanktioner mot de medlemsstater som nu släpar efter.

Dagensanalys.se - 16 timmar sedan

Telia vill köpa Bonnier Broadcasting

Telia ligger i slutförhandlingar om att köpa upp Bonnier Broadcasting. Bakom scoopet är  Resumé som ingår i Bonnier. Enligt källor till Resumé har förhandlingarna pågått sedan förra hösten.

Dagensanalys.se - 17 timmar sedan

Publicis lanserar egen ai-plattform

Publicis Groupe har tagit fram och lanserat Marcel, en global ai-plattform som ska effektivisera mellan alla företag i gruppen. Tanken är att ai-plattformen ska synka ihop alla 80.000 resurser som jobbar för Publicis Groupe.

Dagensanalys.se - 17 timmar sedan

Accenture tar hem programmatic och börjar konkurrera med mediebyråer

Accenture har lanserat Accenture Interactive Programmatic Services, en inhouse-byrå som ska köpa och sälja. Med inhouse-byrån tar Accenture ett gigantiskt kliv in på mediemarknaden och börjar konkurrera med mediebyråerna. Tanken är att kunna hjälpa marknadsförare att få mer kontroll över både data och teknologi.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala

Ooyalas senaste rapport State of the Media Industry 2018 är en väckarklocka för medieföretag som ännu inte anammat en datadriven affärsmodell med mobilen i centrum. “Konsumenterna förflyttar sig i allt snabbare takt till digitala och sociala plattformar och förväntar sig ha tillgång till allt innehåll, oavsett tid på dygnet eller var de befinner sig”, säger Belsasar Lepe, grundare och CTO på Ooyala. “Medieföretag kämpar i motvind för att hålla jämna steg med sina konsumenter och data är nyckeln till att hitta nya sätt att engagera och behålla dem.

Dagensanalys.se - 19 timmar sedan

Tillbaka från IAB Interact 2018

Under gårdagen befann jag mig i Milano för att ta del av IAB Interact 2018. Temat för konferensen var “Disrupt, Adapt, Reinvent” vilket känns mer aktuellt nu än någonsin. Det blev en hel del diskussioner om GDPR, både på och av den stora scenen.

Dagensanalys.se - Igår: 21:13

Podden: ”Så här kan Google och Facebook förlora till lokala medier”

I detta avsnitt av podden Destination Digital diskuterar jag med Emil Pawlowski från analysföretaget Gemius om mätningar, JIC:ar och hur lokala mediemarknader kan stå emot globala jättar som Facebook och Google. Här lyssnar du på podden Destination Digital: https://www.dagensanalys.

Dagensanalys.se - Igår: 15:01

Norden ska samarbeta vad det gäller 5G

Äntligen blir det fart på 5G när nu vår nordiska grannar tillsammans med Sverige beslutat sig om att samarbeta kring utbyggnaden. ”Den nordiska regionen är en av världens mest innovativa regioner. Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.