DI > Ekonomi

Wednesday, 25 April, 08:49

DI - 16 mar 18 kl. 22:00

EU sätter press på tech-jättarna: "De kommer att lyssna"



EU måste satsa mer pengar på att förebygga cyberbrott och ta i med hårdhandskarna om techjättarna inte tar större ansvar i kampen mot terrorpropaganda och hat på nätet. Det konstaterade Julian King, EU:s kommissionär med ansvar för säkerhetsfrågor, under en pressträff i Stockholm på fredagen..
Läs mer på DI
Läs mer om:
Julian King, Stockholm

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: EU sätter, press, tech-jättarnaDe kommer att , lyssna
SR - 31 dec 13 kl. 06:00

Snabböversättningar sätter press

I en enkät som gick ut till en majoritet av de yrkesaktiva översättarna i Sverige svarade trettio procent att det har blivit mer pressat nu jämfört med för fem år sen. Framförallt gäller det pressen att snabbt översätta bästsäljarförfattare till svenska från engelska. Och under året var det framförallt översättandet av bästsäljarförfattaren Dan Browns nya bok "Inferno" som väckte debatt.

PrivataAffärer - 15 dec 17 kl. 06:15

”Varningsflagg för amerikanska tech-jättarna”

De stora amerikanska tech-bolagen har slagit alla rekord under 2017, men nu tvivlar många på att det kan fortsätta. Frågan är om 2018 blir vändpunkten och nu hissar den amerikanska investmentbanken Morgan Stanley varningsflagg....

SR - 14 mar 18 kl. 07:45

Londons borgmästare varnar tech-jättarna

Oväntat hård kritik mot tech-industrin blev det på teknik-festivalen South by South West som pågår just nu i Austin, Texas..

IDG - 10 sep 13 kl. 11:36

Så kämpar nätjättarna för en öppnare datautlämning

Facebook, Google och Yahoo sätter press på den amerikanska domstol som fattar beslut om övervakning..

Computer Sweden - 10 sep 13 kl. 11:36

Så kämpar nätjättarna för en öppnare datautlämning

Facebook, Google och Yahoo sätter press på den amerikanska domstol som fattar beslut om övervakning..

SVT - 08 dec 15 kl. 22:25

Utvecklingsjättarna sätter press på klimatmötet

De stora utvecklingsländerna med Kina i spetsen återupprepade på tisdagen sitt grundkrav; de rika länderna måste gå före och dessutom leverera utlovade pengar. Annars kan de inte gå med på ett avtal på klimatmötet i Paris. På tisdagen visade U-länderna enighet mot de rika länderna trots splittningarna inom den egna gruppen..

Sydsvenskan - 05 jun 17 kl. 13:00

Terrordåden i London sätter press på sociala mediejättarna

Brittiska krav på att terrorister och islamistisk propaganda slängs ut från nätet..

Helsingborgs Dagblad - 05 jun 17 kl. 13:00

Terrordåden i London sätter press på sociala mediejättarna

Brittiska krav på att terrorister och islamistisk propaganda slängs ut från nätet..

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 10:12

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group. Den nya organisationen, Schibsted Product and Tech Publishing, ska skapa nästa generation av produkter, verktyg och plattformar för att stödja produktionen av framtidens journalistik. – Vi är övertygade om att vi kan stärka vår konkurrensförmåga gentemot större teknikföretag och säkerställa en bärkraftig framtid för våra mediehus. I dag tar vi ett viktigt steg i den riktningen genom att skapa en av de största produkt- och teknikorganisationerna i Europa, som samtidigt är en av de få som ägnar sig åt den viktiga uppgiften att arbeta för fri press och oberoende journalistik, säger Rolv Erik Ryssdal. Det nyligen inrättade samarbetet mellan mediehusen i den nya organisationen har redan resulterat i en ny, delad produktserie för digitala nyhetsredaktioner. Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet använder redan plattformens verktyg för innehållsproduktion och Aftonbladet, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna. – Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén. Den nya organisationen kommer att sysselsätta hundratals experter inom alla områden som rör produkt, teknik och användarupplevelse. Organisationen kommer också att ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar, såväl som för forskning och utveckling av nästa generations produkter och upplevelser. – Det blir roligt att samlas i en organisation för att definiera framtiden för digitala medier och utgivning. När vi matchar den enastående räckvidd som våra mediehus har med starkare teknikerteam och ökade resurser, så kan vi utveckla unika produkter och hjälpa våra mediehus att konkurrera med webbens giganter om användarupplevelser, affärsmöjligheter och distribution, säger Terje Seljeseth, Chief Product Officer, Schibsted Media Group. Parallellt med implementeringen av Schibsted Publishing Platform utvecklar Schibsted Product and Tech nu en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna. I samarbete med AppNexus, världens ledande oberoende annonsteknologiska företag, utvecklas Schibsted Advertising Platform för att hjälpa utgivarna att kartlägga nya affärsmöjligheter och få mer effektiv intjäning på sin innehållsproduktion. Såväl Schibstedföretagen i Norge som Polaris Media Group flyttar över till Schibsted Advertising Platform.

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer.
– För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

YLE - 28 apr 17 kl. 15:33

Press från föräldrar kan döda barnens idrottsglädje

Vad frågar du ditt idrottande barn efter en match? Vad slutade matchen? Gjorde du mål?

Fler nyheter från DI

DI - 3 minuter sedan

Högre intäkter men större förlust för Smart Eye: ”Följer plan”

First North-listade Smart Eye, som utvecklar och marknadsför system för eyetracking, redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet på minus 13,8 miljoner kronor (minus 9,2)..

DI - 3 minuter sedan

H&D Wireless tar order från Scania

First North-listade H&D Wireless, som tillhandahåller Internet-of-Things-lösningar för tillverknings- och distributionsflöden, har fått ytterligare en order från Scania.  Det framgår av ett pressmeddelande..

DI - 10 minuter sedan

Jojka ökar intäkterna kraftigt

Kommunikationsbolaget Jojka ökar intäkterna kraftigt i första kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal i fjol. Resultatet vände till precis över nollstrecket. .

DI - 15 minuter sedan

Qiiwis resultat vänder till förlust

Aktietorgsbolaget Qiiwi, som utvecklar spel till för mobil och dator med ett fokus på sociala spel och kunskapsspel, redovisar en omsättning för det första kvartalet på 5,6 miljoner kronor (2,3), motsvarande en ökning på 150 procent..

DI - 15 minuter sedan

Corem tecknar hyresavtal med Volvo Cars

Fastighetsbolaget Corem har tecknat hyresavtal med Volvo Cars avseende fastigheten Grevaryd 1:64 i Lammhult i Växjö kommun. .

DI - 10 minuter sedan

Eniro vänder till vinst

Sökbolaget Eniro redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar samtidigt en vändning till vinst..

DI - 10 minuter sedan

Caroline Arehult ny vd för Hemfosa

Caroline Arehult har utsetts till vd för Hemfosa Fastigheter efter Jens Engwall, som blir ny vd för Nyfosa AB. Det framgår av ett pressmeddelande. .

DI - 15 minuter sedan

Atlas Copcos orderingång överträffar förväntningarna

Verkstadsbolaget Atlas Copco, som rapporterar exklusive den gruv- och bergbrytningsverksamhet som är på väg att knoppas av till Epiroc, redovisar ett rörelseresultat om 4.833 miljoner kronor för det första kvartalet 2018, vilket gav en rörelsemarginal på 22,1 procent..

DI - 15 minuter sedan

TC Tech ökar förlusten

First North-bolaget TC Tech redovisar ett nettoresultat på -7,7 miljoner kronor för det första kvartalet 2018 (-4,5). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5,0 miljoner kronor (-4,1)..

DI - 30 minuter sedan

Vinstlyft för statliga bolånejätten SBAB

Statliga bolånejätten SBAB ökade vinsten, räntenettot och utlåningen under det första kvartalet. Räntenettot uppgick till 831 miljoner kronor (779) medan rörelseresultatet var 576 miljoner kronor (549)..



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.