Dagens Media > Ekonomi

Saturday, 24 February, 23:15

Liknande nyheter

Taggar: Schibstedi , OS-samarbetemed , Discovery
UNT - 15 jun 12 kl. 17:37

UNT och Schibsted i samarbete

En av Sveriges största sajter för gruppköp, Let´s deal, startar i Uppsala i samarbete med UNT. Norska mediejätten Schibsted äger sajten. Det är första gången Let´s deal samarbetar med ett annat medieföretag..

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 10:12

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group. Den nya organisationen, Schibsted Product and Tech Publishing, ska skapa nästa generation av produkter, verktyg och plattformar för att stödja produktionen av framtidens journalistik. – Vi är övertygade om att vi kan stärka vår konkurrensförmåga gentemot större teknikföretag och säkerställa en bärkraftig framtid för våra mediehus. I dag tar vi ett viktigt steg i den riktningen genom att skapa en av de största produkt- och teknikorganisationerna i Europa, som samtidigt är en av de få som ägnar sig åt den viktiga uppgiften att arbeta för fri press och oberoende journalistik, säger Rolv Erik Ryssdal. Det nyligen inrättade samarbetet mellan mediehusen i den nya organisationen har redan resulterat i en ny, delad produktserie för digitala nyhetsredaktioner. Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet använder redan plattformens verktyg för innehållsproduktion och Aftonbladet, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna. – Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén. Den nya organisationen kommer att sysselsätta hundratals experter inom alla områden som rör produkt, teknik och användarupplevelse. Organisationen kommer också att ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar, såväl som för forskning och utveckling av nästa generations produkter och upplevelser. – Det blir roligt att samlas i en organisation för att definiera framtiden för digitala medier och utgivning. När vi matchar den enastående räckvidd som våra mediehus har med starkare teknikerteam och ökade resurser, så kan vi utveckla unika produkter och hjälpa våra mediehus att konkurrera med webbens giganter om användarupplevelser, affärsmöjligheter och distribution, säger Terje Seljeseth, Chief Product Officer, Schibsted Media Group. Parallellt med implementeringen av Schibsted Publishing Platform utvecklar Schibsted Product and Tech nu en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna. I samarbete med AppNexus, världens ledande oberoende annonsteknologiska företag, utvecklas Schibsted Advertising Platform för att hjälpa utgivarna att kartlägga nya affärsmöjligheter och få mer effektiv intjäning på sin innehållsproduktion. Såväl Schibstedföretagen i Norge som Polaris Media Group flyttar över till Schibsted Advertising Platform.

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer.
– För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 11:03

Schibsted för samman svenska och norska mediehus i gemensam utvecklingsorganisation

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

Helsingborgs Dagblad - 08 maj 15 kl. 07:34

Schibsted lägger bud på Hemnet

Schibsted har lagt ett bud på bostadssöksajten Hemnet. Någon köpeskilling framgår inte av pressmeddelandet från mediekoncernen.Hemnet ägs i dag av Swedbank Fastighetsbyrå, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Mäklarsamfundet.

Sydsvenskan - 08 maj 15 kl. 07:34

Schibsted lägger bud på Hemnet

Schibsted har lagt ett bud på bostadssöksajten Hemnet. Någon köpeskilling framgår inte av pressmeddelandet från mediekoncernen.Hemnet ägs i dag av Swedbank Fastighetsbyrå, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Mäklarsamfundet.

Dagensanalys.se - 15 nov 16 kl. 16:00

Framtiden enligt Schibsted

Schibsted har just släppt sin årliga framtidsrapport – passande nog kallad Schibsted Future Report. Där kan man läsa om mediebranschens möjligheter och utmaningar, men också om hur benägna vi är att betala med mobilen i Sverige och Europa. Läs mer: Bill Gates har koll – här berättar han om framtidens prylar Man gjorde en undersökning kring digitala vanor i Europa och bland ett av resultaten visar det sig att hela 70 procent av svenskarna har använt mobilen för att betala för en tjänst eller vara – en riktigt hög siffra jämför med resten av Europa.

BT - 14 nov 14 kl. 11:03

Schibsted-aktien rusar uppåt

Aktien i den norska mediekoncernen Schibsted, som äger Aftonbladet och Blocket.se, lyfter med 25 procent på Oslobörsen. Beskedet om ett nytt samarbete om rubrikannonser i tillväxtländer ligger bakom lyftet.

Resume - 30 sep 13 kl. 10:45

Schibsted tar Blocket-idén till Asien och Sydamerika


I ett samarbete med Telenor och Singapore Press Holdings satsar Schibsted på att ta Blocket-konceptet till Asien och Sydamerika..

Resume - 21 nov 13 kl. 10:05

Bring bekräftar diskussioner med Bonnier och Schibsted


Norskägda Bring Citymail bekräftar för nyhetstjänsten Mediatrender att diskussioner förs om ett nära samarbete om dagstidningsdistribution med Bonnier och Schibsted..

Nya Wermlands Tidningen - 08 okt 14 kl. 16:36

NWT och Schibsted inleder digitalt samarbete

På onsdagen undertecknades ett avtal mellan NWT och Skandinaviens största medieaktör, norska Schibsted. Avtalet gäller NWT:s digitala utveckling med möjlighet att nyttja de allra senaste innovationerna för webb och mobil..

DI - 14 nov 14 kl. 09:38

Schibsted rusar på börsen

Norska mediekoncernen Schibsted fick ordentlig fart på Oslobörsen på fredagen. Aktien rusar över 30 procent efter nyheten om ett samarbete med bland annat en av bolagets största konkurrenter, Naspers..

Fler nyheter från Dagens Media

Dagens Media - 1 timme sedan

"Facebook har påverkats av vår kritik"

HELGLÄSNING. Rörelsen Time Well Spent har som mål att motverka digitala tjänster som utformats för att göra oss beroende. Sedan Sverigeuppstarten har intresset exploderat här, menar cd:n Tove Blomgren, som är svensk talesperson..

Dagens Media - I förrgår: 08:41

Kanarieöarna anordnar eget OS

Turistrådet på Kanarieöarna presenterar sitt egna olympiska spel #notwintergames för att marknadsföra sitt vinterklimat..

Dagens Media - 1 timme sedan

"Är säker på att Facebook påverkats av Time well spents kritik"

HELGLÄSNING. Rörelsen Time Well Spent har som mål att motverka digitala tjänster som utformats för att göra oss beroende. Sedan Sverigelanseringen har intresset exploderat här, menar cd:n Tove Blomgren, som är svensk talesperson..

Dagens Media - 1 timme sedan

"Jag är säker på att "Time well spents" kritik har påverkat Facebook"

HELGLÄSNING. Rörelsen Time Well Spent har som mål att motverka digitala tjänster som utformats för att göra oss beroende. Sedan uppstarten i Sverige har intresset för initiativet exploderat, menar Dobermans cd Tove Blomgren, som är svensk talesperson..

Dagens Media - 15 timmar sedan

Anders Lindberg: "Twitter börjar bli ett arbetsmiljöproblem"

HELGLÄSNING. Aftonbladets nytillträdde politiska chefredaktör Anders Lindeberg vill bidra med tydlighet i politiken och lägga fokus på sakfrågorna. “Opinionsjournalistiken måste börja med människorna för att komma åt samhällsproblemen,” säger han till Dagens Media..

Dagens Media - 23 timmar sedan

fgf

ff.

Dagens Media - Igår: 17:30

Så följer NetOnNet den omvända kundresan

”Jag tror på att våga testa, utvärdera och ompröva. Och ge ett bra sista intryck”, säger Susanne Ehnbåge, vd för NetOnNet..

Dagens Media - Igår: 14:55

Efter TT-missen – förtroendet hos tidningarna rubbat

TT-telegrammet som var orsaken till att flera tidningar fälldes av PON, har skakat om förtroendet för nyhetsbyrån. Det uppger bland annat Aftonbladet och Sydsvenskan. Redaktionschefen på TT uppger dessutom att rutinerna ses över..

Dagens Media - Igår: 14:44

Amnestys kampanj stoppas i Washingtons tunnelbana

En kontroversiell reklampolicy stoppar Amnestys kampanj från Washingtons tunnelbana. "Att stå upp för mänskliga rättigheter är inte att ta politisk ställning", säger Joanna Backman, kommunikatör på Amnesty Sverige,.

Dagens Media - Igår: 14:09

Ny blogg på Dagens Media: Unruly Video Blogg

Premiär för ny blogg på Dagens Media. Robin Leijonhuvud, vd för Unruly Norden, bloggar om videoannonsering..

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.