Dagens Media > Ekonomi

Tuesday, 22 May, 11:44

Liknande nyheter

Taggar: Schibstedi , OS-samarbetemed , Discovery
UNT - 15 jun 12 kl. 17:37

UNT och Schibsted i samarbete

En av Sveriges största sajter för gruppköp, Let´s deal, startar i Uppsala i samarbete med UNT. Norska mediejätten Schibsted äger sajten. Det är första gången Let´s deal samarbetar med ett annat medieföretag..

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 10:12

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group. Den nya organisationen, Schibsted Product and Tech Publishing, ska skapa nästa generation av produkter, verktyg och plattformar för att stödja produktionen av framtidens journalistik. – Vi är övertygade om att vi kan stärka vår konkurrensförmåga gentemot större teknikföretag och säkerställa en bärkraftig framtid för våra mediehus. I dag tar vi ett viktigt steg i den riktningen genom att skapa en av de största produkt- och teknikorganisationerna i Europa, som samtidigt är en av de få som ägnar sig åt den viktiga uppgiften att arbeta för fri press och oberoende journalistik, säger Rolv Erik Ryssdal. Det nyligen inrättade samarbetet mellan mediehusen i den nya organisationen har redan resulterat i en ny, delad produktserie för digitala nyhetsredaktioner. Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet använder redan plattformens verktyg för innehållsproduktion och Aftonbladet, VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna. – Att vi nu rustar för att verkligen ta strid med de amerikanska plattformsjättarna känns stort. Vi tar kommandot och vi är väldigt modiga. Vi utvecklar inte samma saker på olika håll utan vi lägger tillsammans kraft på de utvecklingsdelar som vi alla har nytta av. Med all den kraft och alla möjligheter det innebär så är jag säker på att vi kommer att ge Facebook en rejäl match, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén. Den nya organisationen kommer att sysselsätta hundratals experter inom alla områden som rör produkt, teknik och användarupplevelse. Organisationen kommer också att ansvara för slutanvändarnas upplevelse av Schibsteds sidor och appar, såväl som för forskning och utveckling av nästa generations produkter och upplevelser. – Det blir roligt att samlas i en organisation för att definiera framtiden för digitala medier och utgivning. När vi matchar den enastående räckvidd som våra mediehus har med starkare teknikerteam och ökade resurser, så kan vi utveckla unika produkter och hjälpa våra mediehus att konkurrera med webbens giganter om användarupplevelser, affärsmöjligheter och distribution, säger Terje Seljeseth, Chief Product Officer, Schibsted Media Group. Parallellt med implementeringen av Schibsted Publishing Platform utvecklar Schibsted Product and Tech nu en ny annonseringsplattform tillsammans med mediehusen och marknadsplatserna. I samarbete med AppNexus, världens ledande oberoende annonsteknologiska företag, utvecklas Schibsted Advertising Platform för att hjälpa utgivarna att kartlägga nya affärsmöjligheter och få mer effektiv intjäning på sin innehållsproduktion. Såväl Schibstedföretagen i Norge som Polaris Media Group flyttar över till Schibsted Advertising Platform.

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer.
– För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

Dagensanalys.se - 07 sep 16 kl. 11:03

Schibsted för samman svenska och norska mediehus i gemensam utvecklingsorganisation

Schibsted samlar produkt- och teknikutvecklingen i de norska och svenska mediehusen, däribland Aftonbladet och Omni och senare i år SvD, i en ny koncernövergripande organisation. Målet är att skapa högklassiga produkter och plattformar som stärker konkurrenskraften och tryggar framtiden för koncernens digitala publikationer. – För att kunna bedriva oberoende, undersökande journalistik med bibehållen integritet i en digital värld krävs en förenad och samstämmig insats i alla våra olika varumärken, säger Rolv Erik Ryssdal, CEO, Schibsted Media Group.

Helsingborgs Dagblad - 08 maj 15 kl. 07:34

Schibsted lägger bud på Hemnet

Schibsted har lagt ett bud på bostadssöksajten Hemnet. Någon köpeskilling framgår inte av pressmeddelandet från mediekoncernen.Hemnet ägs i dag av Swedbank Fastighetsbyrå, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Mäklarsamfundet.

Sydsvenskan - 08 maj 15 kl. 07:34

Schibsted lägger bud på Hemnet

Schibsted har lagt ett bud på bostadssöksajten Hemnet. Någon köpeskilling framgår inte av pressmeddelandet från mediekoncernen.Hemnet ägs i dag av Swedbank Fastighetsbyrå, Svensk Fastighetsförmedling, Fastighetsmäklarförbundet FMF och Mäklarsamfundet.

Dagensanalys.se - 15 nov 16 kl. 16:00

Framtiden enligt Schibsted

Schibsted har just släppt sin årliga framtidsrapport – passande nog kallad Schibsted Future Report. Där kan man läsa om mediebranschens möjligheter och utmaningar, men också om hur benägna vi är att betala med mobilen i Sverige och Europa. Läs mer: Bill Gates har koll – här berättar han om framtidens prylar Man gjorde en undersökning kring digitala vanor i Europa och bland ett av resultaten visar det sig att hela 70 procent av svenskarna har använt mobilen för att betala för en tjänst eller vara – en riktigt hög siffra jämför med resten av Europa.

BT - 14 nov 14 kl. 11:03

Schibsted-aktien rusar uppåt

Aktien i den norska mediekoncernen Schibsted, som äger Aftonbladet och Blocket.se, lyfter med 25 procent på Oslobörsen. Beskedet om ett nytt samarbete om rubrikannonser i tillväxtländer ligger bakom lyftet.

Resume - 30 sep 13 kl. 10:45

Schibsted tar Blocket-idén till Asien och Sydamerika


I ett samarbete med Telenor och Singapore Press Holdings satsar Schibsted på att ta Blocket-konceptet till Asien och Sydamerika..

Resume - 21 nov 13 kl. 10:05

Bring bekräftar diskussioner med Bonnier och Schibsted


Norskägda Bring Citymail bekräftar för nyhetstjänsten Mediatrender att diskussioner förs om ett nära samarbete om dagstidningsdistribution med Bonnier och Schibsted..

Nya Wermlands Tidningen - 08 okt 14 kl. 16:36

NWT och Schibsted inleder digitalt samarbete

På onsdagen undertecknades ett avtal mellan NWT och Skandinaviens största medieaktör, norska Schibsted. Avtalet gäller NWT:s digitala utveckling med möjlighet att nyttja de allra senaste innovationerna för webb och mobil..

DI - 14 nov 14 kl. 09:38

Schibsted rusar på börsen

Norska mediekoncernen Schibsted fick ordentlig fart på Oslobörsen på fredagen. Aktien rusar över 30 procent efter nyheten om ett samarbete med bland annat en av bolagets största konkurrenter, Naspers..

Fler nyheter från Dagens Media

Dagens Media - 15 minuter sedan

Blockr ska stoppa ovälkommen reklam

Ny tjänst ska stoppa telefonförsäljare och direktreklam. Swedmas vd, Malin Anglert, är dock skeptisk till tjänsten..

Dagens Media - 30 minuter sedan

Publicisterna och Googles GDPR-tvist fortsätter

GDPR är bara dagar bort. Samtidigt fortsätter publicisterna och Googles åsikter i frågan att gå isär..

Dagens Media - 4 timmar sedan

Expert om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas i kanten"

GRANSKING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..

Dagens Media - 3 timmar sedan

Missa inte Dagens Medias AI-frukost

Dagens Media och Curamando bjuder på AI-frukost i Göteborg..

Dagens Media - 3 timmar sedan

Sju svenskar i årets Cannes-jury

Niclas Fröberg och Mattias Ronge bland svenskarna som utsetts till jurymedlemmar..

Dagens Media - 4 timmar sedan

Medieforskaren om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas i kanten"

GRANSKING BRANSCHGLIDNING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..

Dagens Media - 4 timmar sedan

Medieforskaren om sponsrad journalistik: "Anseendet naggas tydligt i kanten"

GRANSKING BRANSCHGLIDNING. Är sponsrad journalistik en framtidsmöjlighet för en bransch vars annonsaffär dalar, eller ett uttryck för att journalistisk integritet håller på att gå förlorad? Åsikterna går isär när Dagens Media pratar med bland annat Kit, Breakit, Reklamombudsmannen och medieforskaren Ulrika Andersson..

Dagens Media - 5 timmar sedan

"Branschen är oförberedd inför GDPR"

PODD. Veckans avsnitt av Digitala Mediepodden – allt du behöver veta inför GDPR med Anders Willstedt..

Dagens Media - 19 timmar sedan

Källor: Adamskys ledning ignorerade problemen – och fakturorna

Dagens Media kan avslöja att agenturen Adamskys konkurs upplevs minst sagt annorlunda av flera bekräftade källor – som berättar att fakturor inte betalats och att medarbetare uppmanats anlita nya underleverantörer när bolaget inte kunnat betala befintliga..

Dagens Media - 19 timmar sedan

Grow och Digitalist går samman

Svenska Grow och finska Digitalist Group slås ihop..

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.