Dagensanalys.se > Ekonomi

Thursday, 21 June, 23:55

Dagensanalys.se - 14 dec 17 kl. 22:15

Facebook börjar med 6-sekunders pre-roll-annonser



Facebook börjar förlora sin ‘edge’ och istället bara apar efter andra. Senaste draget är 6-sekunder pre-roll-annonser på Watch. Vem vill ha det? Facebook behöver öka intäkterna på sin Watch-satsning och det tänker man nu alltså göra med pre-roll-annonser, det vill säga reklam som du får se innan klippet börjar. Hela 6-sekunder måste du genomlida innan du får se det du faktiskt kom dit för att titta på.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Watch, Facebook

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Facebookbörjar med , 6-sekunders, pre-roll-annonser
Dagensanalys.se - 23 apr 18 kl. 16:11

Facebook hatade pre-roll videoannonser i sitt flöde

Facebook stod emot att sälja pre-roll-videoannonser under flera år, annonser som kör igång innan du får se videon du klickade på. De tyckte att människor faktiskt inte gillar dem och de förstör användarupplevelsen och att folk att skippar att se hela videon. Problemet är att annonsörer älskar pre-roll-videoannonser då man tar över den video som alla vill se med en annons, och de har inte gillat något av de andra format som Facebook har föreslagit istället, som exempelvis annonser som körs i mitten av ett videoklipp eller i slutet.

Dagensanalys.se - 02 aug 16 kl. 10:50

Nu testar Facebook annonser i Facebook Live

Facebook Live har blivit ett allt mer viktigt sätt att kommunicera i det sociala nätverket då algoritmerna ger livesändningarna en högre ranking för att visas i det sociala nätverket. Nu när Facebook har fått igång användandet av Facebook Live börjar de givetvis att testa olika annonsformat så att de kan kapitalisera på användarna. Facebook har börjat köra tester av mid-roll videoannonser i deras live videosändningar tillsammans med deras främsta publiceringspartners, bekräftade Facebook under måndagen.

Dagensanalys.se - 09 mar 17 kl. 12:31

Twitter ger TV-lika garantier för annonser

När du tidigare köpte TV-annonsering fick du en garanti på att en viss målgrupp skulle se annonsen. I digitala kanaler har den typen av garanti saknats, fram till nu. Twitter bekräftade nyligen att de i nära samarbete med Dentsu Aegis Network har utarbetat en annons med tillhörande garantier baserade på oberoende mätningar.

Dagensanalys.se - 11 okt 17 kl. 16:36

Publicister flyr från Facebook Live och flyttar in i Twitter live video

Inne kan ha missat Facebook Live hypen för ett tag sedan, algoritmerna gjorde så att all som man sände live fick 5-10 gånger så många visningar som andra inlägg. Men nu har Facebook så klart normaliserat detta och det är många gånger svårare att nå fram via Facebook Live. Twitter är nu helt plötsligt heta när det gäller live video Bloomberg Media, med livenyheter, sport och underhållningsprogram samt inklusive BuzzFeed, Vox Media’s The Verge och WNBA har hoppat på Twitter tåget.

Dagensanalys.se - 13 feb 18 kl. 10:28

Facebook skulle lansera annonsrapporter förra året – men vi väntar fortfarande på dem

För att adressera annonsörernas problem med transparens i det sociala nätverket bestämde Facebook förra året att det skulle ge alla annonsörer rapporter om var deras annonser visade sig och vilka möjliga annonsytor som fanns i nätverket. Många företag som lägger sina annonser hos Facebook väntar fortfarande på på sina utlovade rapporter. Förra året sa Facebook att de skulle ge alla annonsörer rapporter som visade alla webbplatser, appar, direktartiklar och inhemska Facebook-videor som deras annonser kan visas när de annonserar i det sociala nätverket.

Dagensanalys.se - 18 aug 17 kl. 12:45

Välj att bara annonsera i pågående videoklipp på Facebook

I början av året lanserade Facebook ”mitt-i-video”-annonser, men då som en del i ett paket med ”pre-roll”- ”mid-roll”- och ”stand-alone”-videoannonser. Nu går det att välja att enbart köpa mid-roll annonsering, och på så sätt öka effektiviteten i annonsen. Förändringen kommer i samband med att Facebook introducerar sin ”Watch-tab”, fliken där du kan hitta exklusivt Facebook-material i syfte att konkurrera med Hulu, YouTube och Netflix.

Dagensanalys.se - 27 maj 16 kl. 08:19

Facebook jobbar på videoannonser med inbyggd köpfunktion

Facebook lanserade för en liten tid sedan sin ”Canvas” som är ett sätt att göra annonserna mer interaktiva. Nu arbetar de på en funktion där man skall kunna länka till köp direkt i videoannonser. Med andra ord kommer du enkelt att kunna köpa produkter kopplade till kommersiella aktörer via video.

Dagensanalys.se - 09 jan 18 kl. 10:06

Bedöm videoannonser efter kontext och inte bara tid

I ett blogginlägg menar Facebook att det inte går att jämföra videoannonser enbart på hur länge annonsen setts av användare, utan även kontexten måste tas i beaktande. Användarbeteendet skiljer sig nämligen åt beroende på var annonsen syns, men det finns frågor kring Facebooks argument. Det var i förra veckan som Facebook publicerade ett blogginlägg innehållandes en uppsättning grafer som visar genomsnittlig tid som användare tittar på videoannonser beroende på var annonsen syns.

Dagensanalys.se - 18 okt 16 kl. 12:13

Detta bör varje marknadsförare veta – så mäter de stora sociala plattformarna videovisningar

Det har ju numera i stort sett blivit nödvändigt för en seriös annonskampanj att satsa på sociala medier, och på senare tid så har videons möjligheter och betydelse för reklamen också ökat stort. Men det finns en fråga som alla marknadsförare borde ha koll på – hur mäter man egentligen den digitala videoreklamens räckvidd? Vad är det man betalar för?

Dagensanalys.se - 14 jul 16 kl. 13:30

Sommarskola med Burt: Videoannonser och intressanta KPI:er som du ska ha koll på

Video tar fortsatt upp mer av vår tid. Amerikanska studier förutspår att vi det här året kommer titta på video runt en timme varje dag och för ett par veckor sedan sa en högt uppsatt chef på Facebook att Facebook bara kommer bestå av video inom fem år. Vi producerar och producerar … ibland kan jag uppleva att strategin saknas eller att brandingen inte är tydlig.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 6 timmar sedan

Här är tidningarna som satsar på emotionell targeting

Demografi eller surfbeteenden i all ära, men nu tänker flera tidningar satsa på targeting baserat på variabler inom emotionell/attityd. Tidningarna som kraftsamlar för att locka annonsörer med nya targeting-alternativ är The Sunday Times, The Times & The Sun publisher och News UK har etablerat en ny plattform som de döpt till News IQ. Plattformen ska göra det möjligt för annonsörer att nå ut till sina tänkta målgrupper baserat på deras emotionella status och attityder till deras produkter och tjänster.

Dagensanalys.se - 12 timmar sedan

YouTube utmanar Spotify och Instagram utmanar YouTube

Det är hela havet stormar i den social medievärlden. Tidigare i veckan lanserade YouTube sin Spotify-utmanare YouTube Music, och igår kom Instagram med sin nya app som tillåter filmklipp på upp till 60 minuter. Videoplattformen blir en musiktjänst, och bildplattformen fokuserar på video.

Dagensanalys.se - Igår: 21:52

Kantar får supersamarbete med kinesiska Alibaba

Researchbolaget Kantar har ett nytt samarbete med kinesiska Alibaba för att bygga en ny insight-plattform som ska användas av marknadsförare i Kina. Alibaba gör det möjligt för plattformen att ta in data från dera 500 miljoner kinesiska kunder och Kantar slänger in sina metoder och verktyg för att skapa en plattform med fokus på ”insight-to-activation”. ”Our partnership with Alibaba is unique in the market place today.

Dagensanalys.se - Igår: 21:46

Fram med spargrisen för nu ska SurveyMonkey ut på börsen

SurveyMonkey som grundades år 1999 har gått från klarhet till klarhet utan att rucka för mycket på sin affärsmodell. Tänk att ett företag som använder en apa i sin logga kunde bli en av världens största undersökningsverktyg. Det är ägarbolaget SVMK som börjat skissa på en börsintroduktion.

Dagensanalys.se - Igår: 21:36

Först Oprah och nu Sesame när Apple storsatsar på tv

Apple fortsätter att ösa pengar på sin tv-satsning. Först ut var ett flerårigt avtal med självaste Oprah. Nu har Apple signat en deal med Sesame Street.

Dagensanalys.se - Igår: 21:29

Instagram når milstolpen 1 miljard användare

Instagram har nu nått den enorma milstolpen att ha en miljard månatliga användare. Instagram är stjärnan som ökar snabbast. Snapchat ökade med 2,13 procent under första kvartalet till 191 miljoner användare per månad.

Dagensanalys.se - Igår: 16:35

Byt jobb ofta så lär du dig mer och tjänar dessutom bättre

Att vänta på guldklockan är något som numera hör till en svunnen tid. Nu visar det sig snarare att om du byter jobb ofta så lär du dig mer, blir snabbare på att ta till dig saker och kan dessutom vara med attraktiv för en arbetsgivare än den som stannat på samma företag länge. För den som nyter jobb med ca tre års mellanrum är utväxlingen som störst.

Dagensanalys.se - Igår: 16:25

Domänen Amazon.se verkar ha sålts för 6 miljoner kr av kvinna i Sverige

Det kan inte ha undgått något att ehandelsjätten Amazon nu är på väg till Sverige. En stötesten har dock varit att domänen amazon.se ägs av reklambyrån Amazon AB, med en 60-årig kvinna som ägare.

Dagensanalys.se - Igår: 16:26

MMS redovisar onlineprogram med flest tittare i olika målgrupper

MMS lanserade i maj förfinade målgrupper för reklam och nu finns det även målgruppsdata för program och klipp online. Rapporten visar Ex on the beach lockade yngre tittare medan Zlatan lockade äldre. Målgrupperna för program och klipp är synkroniserade med reklamen och MMS onlinevaluta blir än mer komplett i och med att man nu kan följa och analysera tittarsiffror i relevanta målgrupper.

Dagensanalys.se - Igår: 12:24

Confirmit och Imperium ska förhindra survey-fraud

Det blir allt svårare att förhindra survey-fraud för undersökningsföretagen. Allt fler skapar dubbla eller trippla konton för att komma åt incentives. Något som nu Confirmit och Imperium ska ändra på.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.