Dagensanalys.se > Ekonomi

Wednesday, 24 January, 10:49

Dagensanalys.se - 10 okt 17 kl. 09:31

Reklam på fler enheter ger bättre varumärkesigenkänning



En studie i England har just bevisat något som vi trodde var sant, att om du ser samma reklam på olika enheter kommer du ihåg varumärket bättre. Faktum är att du kommer ihåg det dubbelt så bra som om du bara ser reklamen på en enhet. Vanligtvis känner konsumenter igen ett varumärke 12 % bättre om de sett en annons på en enhet. För de konsumenter som sett samma reklam på två olika enheter var dock igenkänningen 21 % högre, det vill säga nästan dubbelt så bra. Motsvarande effekt kunde även observeras för de varumärken som ligger ”top-of-mind” för konsumenten där reklam från en enhet gjorde att varumärket låg top-of-mind i 7 % av fallet, och med reklam från flera enheter var effekten 11% Det innebär att det nu finns belägg för att det lönar sig att inte l
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
England, Snapchat

Dela artikeln

2 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Reklam, fler, enheterger bättre , varumärkesigenkänning
Dagensanalys.se - 31 mar 17 kl. 13:31

Mobile First börjar bli Mobile Only visar ny studie

Företaget ComScore publicerade nyligen sin senaste rapport om internetanvändning, och det är tydligt att mobilen är det vanligaste, och i allt större utsträckning, det enda sättet att använda internet för många användare. Studien “2017 US Cross-Platform Future in Focus” visar att hela 69 % av den digitala mediakonsumtionen nu sker via mobilen. För bara tre år sedan utgjorde mobilanvändningen bara 52 %, så det är en kraftig ökning som skett de senaste åren, i synnerhet med tanke på att antalet minuter som spenderas på internet ökat med över 35 % under samma period.

Dagensanalys.se - 23 nov 17 kl. 11:30

3 sätt att fånga konsumenternas korta uppmärksamhet

Konsumenter idag har ett uppmärksamhetsspann på ca 2,5 sekunder när de scrollar på Facebook, och det gäller bara om de är på desktop. På mobilen sjunker uppmärksamheten till 1,7 sekunder, och det är ännu lägre för de yngre generationerna, som dessutom i högre utsträckning använder telefonerna. Men det går att fånga uppmärksamheten och öka varumärkeskännedomen även på denna korta tid.

Dagensanalys.se - 20 sep 17 kl. 09:31

Svårigheterna med att mäta beteende på nätet

Förra veckan bjöd Facebook in till en heldag under parollen ”The science behind marketing”. Representanter från såväl Facebook som olika partnerföretag delgav såväl resultat av studier som tanker kring hur vi egentligen mäter effekter av våra kampanjer, och hur väl dessa mätvärden stämmer överens med verkligheten. Facebook har under många år samlat in enorma mängder data kring såväl konsumentbeteenden som vad för typ av annonser som fungerar bra och vad som inte alls fungerar.

Dagensanalys.se - 28 apr 17 kl. 09:31

Comscore gör sina synlighetsmätningar tillgängliga gratis

Comscore meddelade tidigare i veckan att de till sommaren kommer göra mätningar av annonsers synlighet tillgängliga helt gratis genom en självservice-funktion, ett initiativ som applåderas av IAB. Comscore menar att synlighet är grundläggande för att kunna mäta hur lyckad en annons är. Inte för att synligheten är målet med annonsen, utan för att du ska kunna mäta andra saker som är viktiga för din annons.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 45 minuter sedan

Kanta TNS och Qualtrics samarbetar för att erbjuda nya lösningar

Kantar TNS som ägs av WPP och enkätverktyget Qualtrics ska ta samarbeta för att erbjuda globala erbjudanden inom kundupplevelser. Inom samarbetet kommer kunder kunna använda Qualtrics system för att ta fram insikter för varumärken, kunddata, marknad och industri. Qualtrics Experience Management Platform  inkluderar dashboards, case management, integration med CRM och funktioner som baseras på AI.

Dagensanalys.se - 45 minuter sedan

Mediavision lanserar ny tjänst i samarbete med Playpilot

Konsultbolaget Mediavision har ingått ett samarbete med bolaget bakom videotjänsten Playpilot och lanserar under februari The Inventory Insight i hela Norden. Bakgrunden är en starkt ökande konkurrens på den nordiska streamingmarknaden. Mediavision presenterar i dag under sitt årliga TV-seminarium ett nytt strategiskt samarbete med Playpilot.

Dagensanalys.se - 30 minuter sedan

”Jag är oroad över konsekvenserna av att komma närmare politiken”

Sveriges Radio lyfter fram behovet att säkerställa politiskt oberoende i sitt remissvar till public service-kommittén idag. Många åtgärder föreslås men public service måste grundlagsskyddas innan eventuella finansieringsförändringar genomförs. I public service utredningens slutbetänkande föreslås att dagens finansieringsmodell ersätts av en specialdestinerad skatt.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Schibsted använder maskininlärning för att öka prenumerationskonverteringen med 500%

Nyhetsbranschen har blivit allt tuffare de senaste åren, och allt fler nyhetsbyråer förlitar sig på prenumerationer i takt med att fler användare installerar reklamblockerare. Schibsted vände sig till maskininlärning för att råda bot på problemet, och kunde genom det öka konverteringsgraden i sina telemarketingkampanjer med över 500%. Att få tillräckliga intäkter för att kunna fortsätta driva sin nyhetskanal är kritiskt, men något som också blivit allt svårare.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Nu kan du dela Stories utanför Snapchat

Om du är hängiven till Stories och vill sprida dina budskap utanför appen Snapchat så är din dag här. Snapchat har nämligen gjort det möjligt att göra just det, sprida Stories till personer som inte har appen installerad. Du kan exempelvis skicka dina Stories till vänner via e-post eller publicera dem på Facebook, Insta och Twitter.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Digital B2B-handel fortsätter att öka

Den digitala handeln bland svenska B2B-företag har tagit fart de senaste åren och mellan 2016 och 2017 ökade den med 18 procent. Företaget Litium, som utvecklar och säljer en molnbaserad e-handelsplattform, har undersökt om och hur svenska B2B-företag arbetar med digitala kanaler i sin försäljning. I årets undersökning är det hela 67 procent som säger sig sälja digitalt, en ökning med 18 procent från 2016.

Dagensanalys.se - 11 timmar sedan

Olle F. förklarar: Så kan det digitala tempot rädda en hotad bransch

Marknadsföring är ett spel på många fält och med många roller. Digital marknadsföring får nyckelfunktioner i allt fler sammanhang tack vare sina speciella kommunikationsegenskaper. Ett par exempel: Hemnets och Blockets dominans som media för försäljning av småhus och lägenheter, snart också kopierat av bilbranschen.

Dagensanalys.se - 19 timmar sedan

Paradiset som är en uppstickare inom mat ska nu digitaliseras

Paradiset väljer Visma Retail när matvarukedjan digitaliserar. Den nya satsningen innebär bland annat en central plattform för kundinsikt och kommunikation, levererad av Visma Retails CRM- och kundlojalitetsexperter på Abalon. – Det är otroligt kul att få jobba med en så pass nyskapande aktör som Paradiset.

Dagensanalys.se - 19 timmar sedan

Sizmek erbjuder full insyn i sin AI-baserade adtech-plattform

Sizmek erbjuder nu full transparens i hela sin AI-baserade plattform, för att hjälpa mediebyråer och annonsörer att få en bättre förståelse för hur artificiell intelligens (AI) påverkar såväl prestandan och kostnaden för mediekampanjer. – Branschen har sagt sitt och Sizmek har lyssnat och reagerat. Mediebyråer och annonsörer kräver större synlighet och kontroll och vill inte längre att kampanjpriserna göms i en ”svart låda” utan möjlighet till insyn kring hur medieinvesteringar påverkar slutresultatet.

Dagensanalys.se - 21 timmar sedan

5 tips hur från Maria Gester – Hur du blir bättre på strategi och taktik i sociala medier

Intervju med Maria Gester – specialist inom sociala medier och digital marknadsföring Hej Maria, kul att få en pratstund med dig. Hej! Kul att få vara med!



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.