Dagensanalys.se > Ekonomi

Sunday, 27 May, 13:40

Dagensanalys.se - 10 okt 17 kl. 09:31

Reklam på fler enheter ger bättre varumärkesigenkänning



En studie i England har just bevisat något som vi trodde var sant, att om du ser samma reklam på olika enheter kommer du ihåg varumärket bättre. Faktum är att du kommer ihåg det dubbelt så bra som om du bara ser reklamen på en enhet. Vanligtvis känner konsumenter igen ett varumärke 12 % bättre om de sett en annons på en enhet. För de konsumenter som sett samma reklam på två olika enheter var dock igenkänningen 21 % högre, det vill säga nästan dubbelt så bra. Motsvarande effekt kunde även observeras för de varumärken som ligger ”top-of-mind” för konsumenten där reklam från en enhet gjorde att varumärket låg top-of-mind i 7 % av fallet, och med reklam från flera enheter var effekten 11% Det innebär att det nu finns belägg för att det lönar sig att inte l
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
England, Snapchat

Dela artikeln

2 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Reklam, fler, enheterger bättre , varumärkesigenkänning
Dagensanalys.se - 31 mar 17 kl. 13:31

Mobile First börjar bli Mobile Only visar ny studie

Företaget ComScore publicerade nyligen sin senaste rapport om internetanvändning, och det är tydligt att mobilen är det vanligaste, och i allt större utsträckning, det enda sättet att använda internet för många användare. Studien “2017 US Cross-Platform Future in Focus” visar att hela 69 % av den digitala mediakonsumtionen nu sker via mobilen. För bara tre år sedan utgjorde mobilanvändningen bara 52 %, så det är en kraftig ökning som skett de senaste åren, i synnerhet med tanke på att antalet minuter som spenderas på internet ökat med över 35 % under samma period.

Dagensanalys.se - 23 nov 17 kl. 11:30

3 sätt att fånga konsumenternas korta uppmärksamhet

Konsumenter idag har ett uppmärksamhetsspann på ca 2,5 sekunder när de scrollar på Facebook, och det gäller bara om de är på desktop. På mobilen sjunker uppmärksamheten till 1,7 sekunder, och det är ännu lägre för de yngre generationerna, som dessutom i högre utsträckning använder telefonerna. Men det går att fånga uppmärksamheten och öka varumärkeskännedomen även på denna korta tid.

Dagensanalys.se - 20 sep 17 kl. 09:31

Svårigheterna med att mäta beteende på nätet

Förra veckan bjöd Facebook in till en heldag under parollen ”The science behind marketing”. Representanter från såväl Facebook som olika partnerföretag delgav såväl resultat av studier som tanker kring hur vi egentligen mäter effekter av våra kampanjer, och hur väl dessa mätvärden stämmer överens med verkligheten. Facebook har under många år samlat in enorma mängder data kring såväl konsumentbeteenden som vad för typ av annonser som fungerar bra och vad som inte alls fungerar.

Dagensanalys.se - 09 mar 18 kl. 15:08

YouTube lär ut hur man använder olika videolängder effektivt

Under konferensen South By SouthWest (SXSF) som just nu pågår lägger YouTube ner mycket tid och kraft på att lära ut hur man effektivt jobbar med de olika längder av annonsvideo som finns på plattformen. När 6 sekunders, 15 sekunders och längre annonsformat blivit standardiserat är det även dags att fundera på hur man använder formaten för att skapa en sammanhängande berättelse och när de olika formaten lämpar sig bäst. YouTube tar flera av sina annonsörer till hjälp för att visa hur man på bästa sätt kan jobba med de olika formaten.

Dagensanalys.se - 28 apr 17 kl. 09:31

Comscore gör sina synlighetsmätningar tillgängliga gratis

Comscore meddelade tidigare i veckan att de till sommaren kommer göra mätningar av annonsers synlighet tillgängliga helt gratis genom en självservice-funktion, ett initiativ som applåderas av IAB. Comscore menar att synlighet är grundläggande för att kunna mäta hur lyckad en annons är. Inte för att synligheten är målet med annonsen, utan för att du ska kunna mäta andra saker som är viktiga för din annons.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - Igår: 20:49

Så här kommer du att köpa skor i framtiden

Skotillverkaren Ecco inleder pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Gå in i en Ecco-butik, mät och analysera allt som har med din fot och gångstil att göra och lämna affären med ett par skor som är helt anpassade för dig. Det är idén med Eccos innovationsprojekt Quant-U som visades upp under Dassault Systèmes 3DExperience-event i Stockholm.

Dagensanalys.se - Igår: 15:01

Oath lanserar content-studion RYOT Studio i Sverige

Oath lanserar content-studion RYOT Studio i Sverige, resten av Skandinavien samt i Holland. RYOT kommer att ha sin Norden-bas i Köpenhamn, som en del av Oath. Redan nu samlar de befintliga kompetenser som research/planning samt influencer marketing, mediepartnerskap och Native, som tidigare var känt som GoViral och därefter som Be On, med RYOT Studios expertiser inom creative tech.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:54

Endast 8 medlemsstater är redo för GDPR

En rapport från EU visar att endast åtta av EU:s medlemsstater har fått sina nationella GDPR-dokument på plats. Bland de åtta medlemsstaterna finns givetvis Tyskland och Storbrittanien med, men även Sverige, Österrike, Kroatien, Irland, Holland och Slovakien. EU hotar med grova sanktioner mot de medlemsstater som nu släpar efter.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:55

Telia vill köpa Bonnier Broadcasting

Telia ligger i slutförhandlingar om att köpa upp Bonnier Broadcasting. Bakom scoopet är  Resumé som ingår i Bonnier. Enligt källor till Resumé har förhandlingarna pågått sedan förra hösten.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:01

Publicis lanserar egen ai-plattform

Publicis Groupe har tagit fram och lanserat Marcel, en global ai-plattform som ska effektivisera mellan alla företag i gruppen. Tanken är att ai-plattformen ska synka ihop alla 80.000 resurser som jobbar för Publicis Groupe.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:34

Accenture tar hem programmatic och börjar konkurrera med mediebyråer

Accenture har lanserat Accenture Interactive Programmatic Services, en inhouse-byrå som ska köpa och sälja. Med inhouse-byrån tar Accenture ett gigantiskt kliv in på mediemarknaden och börjar konkurrera med mediebyråerna. Tanken är att kunna hjälpa marknadsförare att få mer kontroll över både data och teknologi.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:04

Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala

Ooyalas senaste rapport State of the Media Industry 2018 är en väckarklocka för medieföretag som ännu inte anammat en datadriven affärsmodell med mobilen i centrum. “Konsumenterna förflyttar sig i allt snabbare takt till digitala och sociala plattformar och förväntar sig ha tillgång till allt innehåll, oavsett tid på dygnet eller var de befinner sig”, säger Belsasar Lepe, grundare och CTO på Ooyala. “Medieföretag kämpar i motvind för att hålla jämna steg med sina konsumenter och data är nyckeln till att hitta nya sätt att engagera och behålla dem.

Dagensanalys.se - I förrgår: 09:27

Tillbaka från IAB Interact 2018

Under gårdagen befann jag mig i Milano för att ta del av IAB Interact 2018. Temat för konferensen var “Disrupt, Adapt, Reinvent” vilket känns mer aktuellt nu än någonsin. Det blev en hel del diskussioner om GDPR, både på och av den stora scenen.

Dagensanalys.se - I förrgår: 21:13

Podden: ”Så här kan Google och Facebook förlora till lokala medier”

I detta avsnitt av podden Destination Digital diskuterar jag med Emil Pawlowski från analysföretaget Gemius om mätningar, JIC:ar och hur lokala mediemarknader kan stå emot globala jättar som Facebook och Google. Här lyssnar du på podden Destination Digital: https://www.dagensanalys.

Dagensanalys.se - I förrgår: 15:01

Norden ska samarbeta vad det gäller 5G

Äntligen blir det fart på 5G när nu vår nordiska grannar tillsammans med Sverige beslutat sig om att samarbeta kring utbyggnaden. ”Den nordiska regionen är en av världens mest innovativa regioner. Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.