Dagensanalys.se > Ekonomi

Saturday, 21 October, 16:04

Dagensanalys.se - 22 sep 17 kl. 09:31

Konsumenter är försiktiga med vilka data de delar med handlare



I en ny studie från Mindshare framgår att 65 % av de 1000 personer som tillfrågats är försiktiga med vilka varumärken som får tillgång till deras data. Rapporten tittade även på hur både GDPR och mobilanvändandet kommer att påverka handeln i framtiden. Studien heter Future of Retail CX Report och har tillfrågat 1000 brittiska smartphone-användare om olika aspekter av köp och handel. Att så många är restriktiva med hur mycket data de delar med sig är lovande ur ett GDPR-perspektiv. Det tvingar nämligen företag att bli tydligare med vad de vill ha konsumenternas data till, samt att uppdatera system och processer för hur data hanteras.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Mindshare, GDPR, Future, Retail CX Report

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Konsumenterär , försiktigamed vilka , datade delar med , handlare
Dagensanalys.se - 09 feb 16 kl. 17:41

84 procent av alla konsumenter är beredda att vidta åtgärder mot missriktad irrelevant kommunikation

Konsumenter i Europa översvämmas av irrelevant kommunikation och skräpmejl från olika leverantörer. Majoriteten, 84 procent, är redo att vidta åtgärder avslöjar en ny undersökning som sponsrats av Ricoh Europe. 80 procent är också villiga att bidra med personlig information för att säkerställa att kommunikationen blir riktad och relevant.

Dagensanalys.se - 08 sep 17 kl. 09:31

Brittiska e-handlare förlorar miljardbelopp på övergivna varukorgar

En brittisk undersökning visar att närmare två tredjedelar av alla varukorgar på e-handelsportaler överges, något som uppskattas motsvara ca 3,4 miljarder pund (35 miljarder kronor) varje år. Trots det är ett mycket litet antal handlare villiga att förbättra den mobila shoppingupplevelsen. Brittiska konsumenter är vana vid att använda varukorgen på de e-handelsportaler de besöker, hela 86 % väljer att lägga en vara i korgen, eller lägga den på en önskelista.

Dagensanalys.se - 19 sep 17 kl. 15:20

Konsumenter ändrar sina köpbeteenden online minst en gång i veckan

Mer än hälften (55 procent) av alla konsumenter, som regelbundet handlar online, ändrar sina köpbeteenden minst en gång i veckan visar en studie som publicerats idag av Rocket Fuel. För varumärken som annonserar online innebär detta ytterligare en utmaning eftersom de befinner sig i en marknad där deras målgrupp är fragmenterad och konsumenternas uppmärksamhet är liten. Annonsörer måste hitta nya tillvägagångssätt för att nå sina konsumenter, anser Rocket Fuel, under de olika stegen i köpresan och även identifiera om de ens är på humör för att genomföra ett köp.

Dagensanalys.se - 25 okt 16 kl. 12:04

Konsumenter är villiga att dela med av transaktionsdata – om de kan spara pengar på det

Ny forskning visar att en stor del av konsumenterna som använder sig av olika ekonomiska hjälptjänster är positivt inställda till att dela med sig av data relaterad till deras transaktioner, förutsatt att de kan spara pengar eller få ekonomiska råd. Resultaten kommer från från analysplattformen Envestnet | Yodlee, och studerade drygt 4000 amerikanska konsumenter och deras användande av och inställning till olika hjälptjänster inom finansiell hantering och ekonomitjänster. Läs mer: Fler än 9 av 10 oroar sig för hur vår data delas på nätet Det visar sig alltså att över 70 procent mycket väl kan tänka sig att dela med sig av transaktionsdata – något man annars lätt skulle tro ansågs för privat.

Dagensanalys.se - 27 apr 16 kl. 09:29

Så använder du big data för bättre dataanalys

Big data har för alltid förändrat sättet vi analyserar affärsinformation. Det är inte längre särskilda företagsapplikationer eller IT-avdelningen som levererar underlag, utan vi tar hjälp av molntjänster som kanske bara är relevanta en kort period för att fatta rätt beslut. Sociala medier och video hanterar enorma datamängder och trafik, vilket också spelar en viktig roll när vi pratar om big data.

Dagensanalys.se - 30 jan 17 kl. 12:57

”Trettiplussare” är extra villiga att dela med sig av personlig data mot belöning

Ny, global forskning visar att en fjärdedel av internetanvändarna kan tänka sig att dela med sig av data mot sådant som erbjudanden, rabatter eller betalningar. Det verkar också som om det är de i trettioårsåldern som är mest öppna för tanken. Detta enligt en studie från GfK, som baserats på en onlinebaserad undersökning med över 22000 konsumenter över 15 år från 17 länder.

Dagensanalys.se - 05 maj 17 kl. 09:25

Nu kan du nå de konsumenter som verkligen är intresserade

Data- och marknadsföretaget Acxiom har gått samman med den sociala data-plattformen ShareThis för att hjälpa varumärken att nå de konsumenter som är ‘högintresserade’ – vid rätt tidpunkt och via rätt kanal. ShareThis bygger publik i realtid genom att använda data som är insamlad från ett globalt nätverk med mer än tre miljoner globala domäner. Den nya samarbetet, Daas (Data-as-a-Service) innebär att Acxioms kontakter inom bland annat adtech och marknadsföring får tillgång till ShareThis’s globala realtidsdata som hjälper dem att förbättra sina målgruppsanalyser.

Dagensanalys.se - 25 jul 17 kl. 11:33

Konsumentresan står i fokus för dagens marknadsförare och artificiell intelligens hjälper till att hantera all data

Salesforce, världens ledande leverantör av CRM-lösningar, visar i sin fjärde årliga rapport “State of Marketing”, att konsumentresan fortsätter att förändra marknadsförares tankesätt. Artificiell intelligens utmärker sig som en viktig komponent för att skapa en personlig konsumentupplevelse över alla kanaler och på så sätt behålla befintliga kunder. Rapporten, som baseras på svar från 3 500 ledande marknadsförare världen över, avslöjar bland annat att en av de största utmaningarna för dagens marknadsförare är att utnyttja all data för att leverera en personlig konsumentupplevelse.

YLE - 04 sep 16 kl. 13:13

“Internet of me” - du ska få större makt över dina data

Inom de närmaste åren kommer vi troligen att få mer kontroll över de data som företag och andra aktörer samlar in om oss. Flera it-experter och företag anser att den nuvarande situationen är ohållbar och undergräver konsumenternas förtroende. Storföretag såsom Google, Facebook och Amazon, men också inhemska aktörer såsom butikskedjor och banker, sparar massvis med uppgifter om oss i sina register och de här datamängderna växer snabbt.

Ekonomistas - 30 jan 14 kl. 05:55

På vilken typ av konsumenter fungerar finanspolitiska stimulanser?

Jag har tidigare skrivit på Ekonomistas om den akademiska debatt som pågår mellan de som anser att finansiella stimulanser är bra och effektiva och de som hävdar att de inte fungerar. I en ny studie av Jonathan A. Parker verkar det som att båda sidor, på sätt och vis, har rätt.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Expressen svarar på dissningen över deras agerande #metoo

I en tidigare artikel skrev jag att kvällspressens uppenbara dubbelmoral stör alla. Nu har ansvarige utgivare för Expressen, Thomas Mattsson, gett svar på tal till alla som dissat kvällspressens agerande i #metoo. I artikeln, som är publicerad på Expressen, hänvisar Mattsson till de pressetiska reglerna.

Dagensanalys.se - Igår: 15:56

Intervju med Pamela Davidsson om rapporten Svenskarna och Internet

”Svenskarna och internet 2017” produceras av Internetstiftelsen i Sverige. Bakom allt arbete finner vi bland andra Pamela Davidsson som svarat på våra frågor om rapporten, arbetet och framtiden. Varför publicerar ni rapporten Svenskarna och internet?

Dagensanalys.se - Igår: 15:10

Varför inte en robotfight så här på fredag eftermiddag?

USA och Japan har precis gjort upp om vem som skapat den starkaste roboten. En fight mellan maskin och maskin. Vem som segrade får du reda på här.

Dagensanalys.se - Igår: 14:15

Komediserie om Silicon Valley släpps på YouTube

Hur man än vrider och vänder på det är det i Silicon Valley det händer. Precis som HBO:s serie Silicon Valley handlar denna nyproducerade ”mockumentary” om startups i just Silicon Valley. Här kan du se de fyra första avsnitten.

Dagensanalys.se - Igår: 12:28

Will Ferrell visar på ett roligt sätt hur mobilen styr våra liv allt mer

Det är ingen nyhet att våra mobiler gör oss mer frånkopplade från vår omgivning (samtidigt som vi dokumenterar allt som sker). Men hur påverkar det egentligen familjelivet? Spana in det här klippet med Will Ferrell som är en del av en kampanjserie.

Dagensanalys.se - Igår: 11:28

Annonser i Android-appar ger tillgång till allt du har på din telefon

Det visar sig att annonser i Android-appar öppnar ett kryphål där man får tillgång till allt du har i din telefon Forskare från University of Washington har hittat ett sätt att spåra en persons plats och appanvändning genom att placera annonser i mobilappar. Resultatet blir att via annonser öppnas dörren till din telefon genom det appbaserade annonseringssystemet. Forskarna hittade kryphålet när de köpte en rad annonser riktade till specifika platser och appar för att sedan kontrollera vilka mobilabonnenter som passar målgrupper bäst.

Dagensanalys.se - Igår: 10:54

Nu börjar Facebook med prenumerationer och betalväggar

För några månader sedan skrev vi om Facebooks planer att införa möjligheten för publicister att ha betalväggar och prenumerationer även på Facebook via Instant Articles. Nu är man igång och testar konceptet. Så här kommer det att fungera Facebook erbjuder två betalväggslösningar.

Dagensanalys.se - Igår: 10:41

Vårt nyhetsbrev Veckans Hetaste artiklar skickas ut på lördag

Tidigare har vi skickat ut veckans hetaste artiklar på fredagar, men det krockar med nyhetsbrevet som samlar upp just fredagens artiklar. Så för att undvika två nyhetsbrev på samma dag flyttar vi Veckans Hetaste till lördag. Sweet as pie!

Dagensanalys.se - Igår: 10:36

En av sju har ingen plan för GDPR

Trots att det bara är månader bort har en av sju företag ingen plan för hur de ska hantera GDPR. Tur för er att vi har ett webinar om detta i nästa vecka. Nära hälften av tillfrågade marknadsförare (56 procent) anser att deras företag har koll på det här om GDPR och är på väg att anpassa sig till den nya lagen, enligt en undersökning genomförd av Direct Marketing Association (DMA).

Dagensanalys.se - Igår: 10:25

Vi får lära oss att leva med fejk news avslöjar en ny undersökning

Fejk news har varit en het potatis sedan Donald Trump och hans kollegor började sprida budskapet i USA. Nu avslöjar en ny undersökning att vi får lära oss att leva med det, för det finns inget botemedel. Tråkiga nyheter för alla, inte minst digitala marknadsförare.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.