Dagensanalys.se > Ekonomi

Friday, 20 July, 14:23

Dagensanalys.se - 22 sep 17 kl. 09:31

Konsumenter är försiktiga med vilka data de delar med handlare



I en ny studie från Mindshare framgår att 65 % av de 1000 personer som tillfrågats är försiktiga med vilka varumärken som får tillgång till deras data. Rapporten tittade även på hur både GDPR och mobilanvändandet kommer att påverka handeln i framtiden. Studien heter Future of Retail CX Report och har tillfrågat 1000 brittiska smartphone-användare om olika aspekter av köp och handel. Att så många är restriktiva med hur mycket data de delar med sig är lovande ur ett GDPR-perspektiv. Det tvingar nämligen företag att bli tydligare med vad de vill ha konsumenternas data till, samt att uppdatera system och processer för hur data hanteras.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Mindshare, GDPR, Future, Retail CX Report

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Konsumenterär , försiktigamed vilka , datade delar med , handlare
Dagensanalys.se - 09 feb 16 kl. 17:41

84 procent av alla konsumenter är beredda att vidta åtgärder mot missriktad irrelevant kommunikation

Konsumenter i Europa översvämmas av irrelevant kommunikation och skräpmejl från olika leverantörer. Majoriteten, 84 procent, är redo att vidta åtgärder avslöjar en ny undersökning som sponsrats av Ricoh Europe. 80 procent är också villiga att bidra med personlig information för att säkerställa att kommunikationen blir riktad och relevant.

Dagensanalys.se - 04 maj 18 kl. 10:21

Nordiska e-handlare går om andra europeiska e-handlare

Salesforce har idag publicerat rapporten Shopping Index för första kvartalet (Q1) 2018. Rapporten, som analyserat 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i bland annat Europa och USA, visar att e-handeln hade ett starkt kvartal med ökad trafik, högre konverteringar och starka köpintentioner. Trafiken ökade med 9 procent, konsumenter spenderade 6 procent mer per besök och intäkterna ökade med 15 procent.

Dagensanalys.se - 08 sep 17 kl. 09:31

Brittiska e-handlare förlorar miljardbelopp på övergivna varukorgar

En brittisk undersökning visar att närmare två tredjedelar av alla varukorgar på e-handelsportaler överges, något som uppskattas motsvara ca 3,4 miljarder pund (35 miljarder kronor) varje år. Trots det är ett mycket litet antal handlare villiga att förbättra den mobila shoppingupplevelsen. Brittiska konsumenter är vana vid att använda varukorgen på de e-handelsportaler de besöker, hela 86 % väljer att lägga en vara i korgen, eller lägga den på en önskelista.

Dagensanalys.se - 31 okt 17 kl. 11:01

Konsumenter som vill dela med sig av sin data får ny plattform

London-baserade företaget CitizenMe har lanserat en ny plattform för att byta data mellan konsumenter och företag, i typ realtid. Det blir allt svårare för företag att få tag i och använda data från konsumenter. Så tänkte CitizenMe när de spånade fram sin affärsidé.

Dagensanalys.se - 19 sep 17 kl. 15:20

Konsumenter ändrar sina köpbeteenden online minst en gång i veckan

Mer än hälften (55 procent) av alla konsumenter, som regelbundet handlar online, ändrar sina köpbeteenden minst en gång i veckan visar en studie som publicerats idag av Rocket Fuel. För varumärken som annonserar online innebär detta ytterligare en utmaning eftersom de befinner sig i en marknad där deras målgrupp är fragmenterad och konsumenternas uppmärksamhet är liten. Annonsörer måste hitta nya tillvägagångssätt för att nå sina konsumenter, anser Rocket Fuel, under de olika stegen i köpresan och även identifiera om de ens är på humör för att genomföra ett köp.

Dagensanalys.se - 25 okt 16 kl. 12:04

Konsumenter är villiga att dela med av transaktionsdata – om de kan spara pengar på det

Ny forskning visar att en stor del av konsumenterna som använder sig av olika ekonomiska hjälptjänster är positivt inställda till att dela med sig av data relaterad till deras transaktioner, förutsatt att de kan spara pengar eller få ekonomiska råd. Resultaten kommer från från analysplattformen Envestnet | Yodlee, och studerade drygt 4000 amerikanska konsumenter och deras användande av och inställning till olika hjälptjänster inom finansiell hantering och ekonomitjänster. Läs mer: Fler än 9 av 10 oroar sig för hur vår data delas på nätet Det visar sig alltså att över 70 procent mycket väl kan tänka sig att dela med sig av transaktionsdata – något man annars lätt skulle tro ansågs för privat.

Dagensanalys.se - 27 apr 16 kl. 09:29

Så använder du big data för bättre dataanalys

Big data har för alltid förändrat sättet vi analyserar affärsinformation. Det är inte längre särskilda företagsapplikationer eller IT-avdelningen som levererar underlag, utan vi tar hjälp av molntjänster som kanske bara är relevanta en kort period för att fatta rätt beslut. Sociala medier och video hanterar enorma datamängder och trafik, vilket också spelar en viktig roll när vi pratar om big data.

Dagensanalys.se - 30 jan 17 kl. 12:57

”Trettiplussare” är extra villiga att dela med sig av personlig data mot belöning

Ny, global forskning visar att en fjärdedel av internetanvändarna kan tänka sig att dela med sig av data mot sådant som erbjudanden, rabatter eller betalningar. Det verkar också som om det är de i trettioårsåldern som är mest öppna för tanken. Detta enligt en studie från GfK, som baserats på en onlinebaserad undersökning med över 22000 konsumenter över 15 år från 17 länder.

Dagensanalys.se - 05 maj 17 kl. 09:25

Nu kan du nå de konsumenter som verkligen är intresserade

Data- och marknadsföretaget Acxiom har gått samman med den sociala data-plattformen ShareThis för att hjälpa varumärken att nå de konsumenter som är ‘högintresserade’ – vid rätt tidpunkt och via rätt kanal. ShareThis bygger publik i realtid genom att använda data som är insamlad från ett globalt nätverk med mer än tre miljoner globala domäner. Den nya samarbetet, Daas (Data-as-a-Service) innebär att Acxioms kontakter inom bland annat adtech och marknadsföring får tillgång till ShareThis’s globala realtidsdata som hjälper dem att förbättra sina målgruppsanalyser.

Dagensanalys.se - 09 apr 18 kl. 14:08

Så här bygger andra kundfokuserade verksamheter med data

Salesforce släpper idag tillsammans med Deloitte Digital rapporten ”Consumer Experience in the retail renaissance”, som visar hur varumärken bygger kundfokuserade verksamheter med data. Rapporten baseras på en undersökning som genomförts med 500 företag världen över, varav ett femtiotal på den nordiska marknaden. Undersökningens syfte var att ta reda på vad som krävs av dagens företag för att lyckas inom detaljhandeln.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 6 timmar sedan

Tiden med onlinevideo ökar till 67 minuter per dag

Konsumenter världen över har ökat sin tid med onlinevideo till 67 minuter per dag. Upp från 56 minuter förra året. Bakom siffrorna finner vi analysföretaget Zenith.

Dagensanalys.se - 6 timmar sedan

Netflix börjar med streamingradio

Netflix ska börja sända radio och därmed bredda sin verksamhet inom nöje. Sändningarna kommer att vara på Sirius XM med kanalen ”Netflix Is a Joke Radio” för att driva in lyssnare och tittare till sitt egenproducerade komediinnehåll med stand-ups. Lansering sker i januari 2019..

Dagensanalys.se - 6 timmar sedan

Affären är klar – Telia köper Bonnier Broadcasting

Telia har förvärvat Bonnier Broadcasting, med varumärkena TV4, C More och finländska MTV. Bonnier Broadcastings omsättning var förra året 7497 miljoner kronor med ett resultat om 423 miljoner (EBITA). Telia Company bildar ett nytt affärsområde, där både Telias befintliga tv-verksamheter och verksamheterna inom Bonnier Broadcasting ingår.

Dagensanalys.se - 13 timmar sedan

Disney köper 21st Century Fox för 71 miljarder dollar

Efter en lång budgivningskamp med bland andra Comcast har Disney lyckats buda hem 21st Century Fox för 71 miljarder dollar. Walt Disney Company har köpt 21st Century Fox för 71 miljarder dollar framför ögonen på Comcast som stoppade sin budgivning efter 65 miljarder dollar. Comcast är istället helt fokuserade på att köpa Sky, vilken Fox äger 39 procent av, för 34 miljarder dollar.

Dagensanalys.se - Igår: 12:09

När du behöver text till ett pressmeddelande eller content marketing

Vi heter Karlssons Textbyrå och vi skapar effektiv kommunikation med text. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ert företag. Och ja, vi skriver även artiklarna här på Dagensanalys.

Dagensanalys.se - Igår: 11:12

KFC lockar med kattungar i långformat

Fyra timmar med kattungar som klättrar omkring i ett rum som har en rörlig Colonel Sanders i mjukismaterial. Japp, det lockar flera hundra tusen tittare i nära 4 timmar. Kommentatorn lyckades nästan prata på oavbrutet under hela sändningen som fått över 10.

Dagensanalys.se - Igår: 11:02

MTG och nybildade Nent ökar

MTG har gjort sitt åttonde kvartal i rad med över 5 procent organisk försäljnings- och lönsam tillväxt, skriver koncernens vd Jørgen Madsen Lindemann i ett pressmeddelande. Försäljningstillväxten landade på 9 procent, och den digitala försäljningen ökade med 76 procent. Rörelseresultatet höjdes med 12 procent, inklusive transaktionskostnader om 32 miljoner kronor i samband med TDC-fusionen som inte ble av, samt den pågående uppdelningen av MTG.

Dagensanalys.se - Igår: 09:23

Lifeplus använder 15 000 översättare för att förbättra sin onlinetjänst

Globala näringstillskotts- och vårdproduktsföretaget Lifeplus har valt en SDL när Lifeplus.com gjorts om helt i en större digital utrullning, bekräftar de till MKSE. Det är specifikt SDL Managed Translation for Small Medium Businesses (SMBs) och SDL Translation Management System (TMS) som köpts in.

Dagensanalys.se - Igår: 07:49

För att kännas mer seriösa lanserar BuzzFeed en ‘seriös’ nyhetssajt

Nyhetssajten BuzzFeed vill kännas som en mer seriös sajt för den seriösa nyhetsläsaren så de lanserar BuzzFeed News. Sajten Buzzfeednews har fått en mer klassisk design och innehållet är mindre klickbete och mer ‘allvarliga’ nyheter. Känns mer som Huffington Post än som Aftonbladet.

Dagensanalys.se - Igår: 07:36

Salesforce köper AI- och marknadsanalysföretaget Datorama

Salesforce har i dagarna lagt vantarna på AI- och marknadsanalysföretaget Datorama från Israel. Med Datorama kan deras kunder som PepsiCo, Unilever och Pernod automatisera rapportering av marknadsdata och med det optimera kampanjer. Med Datorama ska Salesforce förbättra Marketing Cloud och sin AI.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.