Dagensanalys.se > Ekonomi

Sunday, 17 December, 16:56

Dagensanalys.se - 22 sep 17 kl. 09:31

Konsumenter är försiktiga med vilka data de delar med handlare



I en ny studie från Mindshare framgår att 65 % av de 1000 personer som tillfrågats är försiktiga med vilka varumärken som får tillgång till deras data. Rapporten tittade även på hur både GDPR och mobilanvändandet kommer att påverka handeln i framtiden. Studien heter Future of Retail CX Report och har tillfrågat 1000 brittiska smartphone-användare om olika aspekter av köp och handel. Att så många är restriktiva med hur mycket data de delar med sig är lovande ur ett GDPR-perspektiv. Det tvingar nämligen företag att bli tydligare med vad de vill ha konsumenternas data till, samt att uppdatera system och processer för hur data hanteras.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Mindshare, GDPR, Future, Retail CX Report

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Konsumenterär , försiktigamed vilka , datade delar med , handlare
Dagensanalys.se - 09 feb 16 kl. 17:41

84 procent av alla konsumenter är beredda att vidta åtgärder mot missriktad irrelevant kommunikation

Konsumenter i Europa översvämmas av irrelevant kommunikation och skräpmejl från olika leverantörer. Majoriteten, 84 procent, är redo att vidta åtgärder avslöjar en ny undersökning som sponsrats av Ricoh Europe. 80 procent är också villiga att bidra med personlig information för att säkerställa att kommunikationen blir riktad och relevant.

Dagensanalys.se - 31 okt 17 kl. 11:01

Konsumenter som vill dela med sig av sin data får ny plattform

London-baserade företaget CitizenMe har lanserat en ny plattform för att byta data mellan konsumenter och företag, i typ realtid. Det blir allt svårare för företag att få tag i och använda data från konsumenter. Så tänkte CitizenMe när de spånade fram sin affärsidé.

Dagensanalys.se - 08 sep 17 kl. 09:31

Brittiska e-handlare förlorar miljardbelopp på övergivna varukorgar

En brittisk undersökning visar att närmare två tredjedelar av alla varukorgar på e-handelsportaler överges, något som uppskattas motsvara ca 3,4 miljarder pund (35 miljarder kronor) varje år. Trots det är ett mycket litet antal handlare villiga att förbättra den mobila shoppingupplevelsen. Brittiska konsumenter är vana vid att använda varukorgen på de e-handelsportaler de besöker, hela 86 % väljer att lägga en vara i korgen, eller lägga den på en önskelista.

Dagensanalys.se - 19 sep 17 kl. 15:20

Konsumenter ändrar sina köpbeteenden online minst en gång i veckan

Mer än hälften (55 procent) av alla konsumenter, som regelbundet handlar online, ändrar sina köpbeteenden minst en gång i veckan visar en studie som publicerats idag av Rocket Fuel. För varumärken som annonserar online innebär detta ytterligare en utmaning eftersom de befinner sig i en marknad där deras målgrupp är fragmenterad och konsumenternas uppmärksamhet är liten. Annonsörer måste hitta nya tillvägagångssätt för att nå sina konsumenter, anser Rocket Fuel, under de olika stegen i köpresan och även identifiera om de ens är på humör för att genomföra ett köp.

Dagensanalys.se - 25 okt 16 kl. 12:04

Konsumenter är villiga att dela med av transaktionsdata – om de kan spara pengar på det

Ny forskning visar att en stor del av konsumenterna som använder sig av olika ekonomiska hjälptjänster är positivt inställda till att dela med sig av data relaterad till deras transaktioner, förutsatt att de kan spara pengar eller få ekonomiska råd. Resultaten kommer från från analysplattformen Envestnet | Yodlee, och studerade drygt 4000 amerikanska konsumenter och deras användande av och inställning till olika hjälptjänster inom finansiell hantering och ekonomitjänster. Läs mer: Fler än 9 av 10 oroar sig för hur vår data delas på nätet Det visar sig alltså att över 70 procent mycket väl kan tänka sig att dela med sig av transaktionsdata – något man annars lätt skulle tro ansågs för privat.

Dagensanalys.se - 27 apr 16 kl. 09:29

Så använder du big data för bättre dataanalys

Big data har för alltid förändrat sättet vi analyserar affärsinformation. Det är inte längre särskilda företagsapplikationer eller IT-avdelningen som levererar underlag, utan vi tar hjälp av molntjänster som kanske bara är relevanta en kort period för att fatta rätt beslut. Sociala medier och video hanterar enorma datamängder och trafik, vilket också spelar en viktig roll när vi pratar om big data.

Dagensanalys.se - 30 jan 17 kl. 12:57

”Trettiplussare” är extra villiga att dela med sig av personlig data mot belöning

Ny, global forskning visar att en fjärdedel av internetanvändarna kan tänka sig att dela med sig av data mot sådant som erbjudanden, rabatter eller betalningar. Det verkar också som om det är de i trettioårsåldern som är mest öppna för tanken. Detta enligt en studie från GfK, som baserats på en onlinebaserad undersökning med över 22000 konsumenter över 15 år från 17 länder.

Dagensanalys.se - 05 maj 17 kl. 09:25

Nu kan du nå de konsumenter som verkligen är intresserade

Data- och marknadsföretaget Acxiom har gått samman med den sociala data-plattformen ShareThis för att hjälpa varumärken att nå de konsumenter som är ‘högintresserade’ – vid rätt tidpunkt och via rätt kanal. ShareThis bygger publik i realtid genom att använda data som är insamlad från ett globalt nätverk med mer än tre miljoner globala domäner. Den nya samarbetet, Daas (Data-as-a-Service) innebär att Acxioms kontakter inom bland annat adtech och marknadsföring får tillgång till ShareThis’s globala realtidsdata som hjälper dem att förbättra sina målgruppsanalyser.

Dagensanalys.se - 25 jul 17 kl. 11:33

Konsumentresan står i fokus för dagens marknadsförare och artificiell intelligens hjälper till att hantera all data

Salesforce, världens ledande leverantör av CRM-lösningar, visar i sin fjärde årliga rapport “State of Marketing”, att konsumentresan fortsätter att förändra marknadsförares tankesätt. Artificiell intelligens utmärker sig som en viktig komponent för att skapa en personlig konsumentupplevelse över alla kanaler och på så sätt behålla befintliga kunder. Rapporten, som baseras på svar från 3 500 ledande marknadsförare världen över, avslöjar bland annat att en av de största utmaningarna för dagens marknadsförare är att utnyttja all data för att leverera en personlig konsumentupplevelse.

YLE - 04 sep 16 kl. 13:13

“Internet of me” - du ska få större makt över dina data

Inom de närmaste åren kommer vi troligen att få mer kontroll över de data som företag och andra aktörer samlar in om oss. Flera it-experter och företag anser att den nuvarande situationen är ohållbar och undergräver konsumenternas förtroende. Storföretag såsom Google, Facebook och Amazon, men också inhemska aktörer såsom butikskedjor och banker, sparar massvis med uppgifter om oss i sina register och de här datamängderna växer snabbt.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - I förrgår: 13:45

Kosing ska konkurrera ut Trisslotten som belöningsverktyg

De senaste åren har allt fler i undersökningsbranschen uppmärksammat att svarsfrekvenserna minskat, något som även vi skrivit om. Allt fler har därför börjat ge ut incentives/belöningar till deltagarna, men det är jobbigt att administrera och är svårt att göra vid mycket korta undersökningar. Nu kommer dock ett nytt verktyg som avser råda bot på problemet.

Dagensanalys.se - I förrgår: 12:40

MMS: Julkalendern slår rekord på onlinevideo

Uppladdningen inför julafton har börjat och årets julkalender Jakten på tidskristallen visas på SVT 1, Barnkanalen samt SVT Play. Årets premiär av julkalendern sågs av 2,7 miljoner personer, vilka hade sett på någon av tv-sändningarna 1 december. Detta är 85 000 färre tittare jämfört med förra årets premiär av julkalendern Selmas saga.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:31

Snapchat låter användarna få skapa egna filter

Igår meddelande Snapchat att de öppnar upp sin AR-plattform för alla. Det innebär att du kan skapa dina egna AR-filter för Snapchat, dock är vissa funktioner fortfarande förbehållna företagen. I syfte att öka engagemanget bland användarna och skapa fler filter som de kan interagera med öppnar Snapchat nu upp sin AR-plattform för alla att leka med.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:35

Branschönskningar till tomten är helt bortkastade för han lyssnar inte

En av Resumes bloggare, Daniel Collin, har lämnat sina branschönskningar till tomten. Helt vettiga tankar men problemet är att han inte vill lyssna, för då måste han släppa biran och börja jobba. Tweet, tweet och tweet … oj, vad jag tycker till om händelser i branschen utan någon effekt.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:01

Nytt verktyg identifierar subliminala ansiktsuttryck

Företaget Human, som utvecklar teknik för att tolka undermedvetna känslomässiga egenskaper och förutspår mänskligt beteende, har lanserat ett verktyg som kan läsa konsumenternas subliminala ansiktsuttryck och reaktioner på produkter och kampanjer i realtid. Med termen subliminal perception avses fenomenet att en individs tankar, beteenden eller känslor påverkas av stimuli som inte uppfattas på en medveten nivå. Den omedvetna registreringen av stimuli kallas för subliminal perception.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:14

Social Media Coordinator till Outnorth AB

Är du en vass digital kommunikatör som har ett intresse för outdoor och utomhusträning? Då kan det här vara en tjänst för dig! Outnorth AB stärker upp sitt team och söker efter en Social Media Coordinator.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:21

Så tycker användarna om reklamblockerare

Företaget Statista genomförde nyligen en stor undersökning i USA för att ta reda på vad internetanvändarnas inställning till reklam och reklamblockerare är. Resultaten är delvis väntade, och delvis förvånande. Statista fick omkring 1000 svar på sin undersökning om hur användare uppfattar reklam och reklamblockerare.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:01

Mailchimp automatiserar välkomstmail

Den enormt populära mailutskicksmotorn Mailchimp satsar allt mer på automatisering. Senaste funktionen som rullas ut tar hand om välkomstmail till nya prenumeranter av exempelvis e-postbaserade nyhetsbrev. ”MailChimp’s automations are like a second brain for your business.

Dagensanalys.se - I förrgår: 09:19

Apple lanserar analystjänst för poddar

Nu är Apples analystjänst för alla poddägare igång som listar sina poddar hos Apple. Tjänsten är fortfarande i beta, men fungerar som ska, enligt Apple. Du kan spåra unika enheter och se statistik för playback.

Dagensanalys.se - I förrgår: 08:31

Slut på könsstereotyp reklam i England

Tidigare i år gjorde Advertising Standards Authority (ASA) en genomgång som visade att könsstereotyp reklam begränsar möjligheter och önskemål hos såväl barn och unga som hos vuxna. Därför lanseras nu en ny regel som förbjuder reklam som baseras på skadliga könsstereotyper. Det är organisationen Committees of Advertising Practicies (CAP) som tagit fram förslaget till den nya regeln som kommer att införas i deras UK Advertising Code under 2018.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.