Dagensanalys.se > Ekonomi

Tuesday, 28 February, 18:07

Dagensanalys.se - 11 jan 17 kl. 13:00

Mediebyråer har svårt att engagera ”generation Z”



Generation Z – de mellan 16 och 19 år – är svårare att engagera än någon annan åldersgrupp, enligt forskning från analysföretaget Kantar Millward Brown. Det verkar som om marknadsförarna kan räkna med en ny utmaning i framtiden. Den globala studien AdReaction har kollat på hur konsumenter tittar på reklam, och funnit att de i ”gen Z” har minst tålamod av alla när det kommer till reklam. Det är exempelvis tre sekunder snabbare på att skippa reklam än de i ”generation X”, alltså de mellan 35-49 år. ”Marknadsförare  måste ta denna grupp av unga vuxna på högsta allvar”, säger Jane Ostler från Kantar Millward Brown UK, ”de har markant annorlunda preferenser och beteende jämfört med tidigare generationer”.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Kantar Millward Brown, AdReaction, Jane Ostler, Kantar Millward Brown UK, Generation, Bättre, Ostler

Dela artikeln

delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Mediebyråerhar , svårtatt , engagera, generationZ
Dagensanalys.se - 08 sep 16 kl. 13:36

AOL lanserar mobil marknadsföringsplattform i Sverige

Ny plattform gör det möjligt för marknadsförare att nå användare av smartphones och surfplattor i Norden och skapar nya intäktsmöjligheter för företag som publicerar innehåll i mobila enheter. Här nedan är ett pressmeddelande från AOL: AOL har idag lanserat företagets mobila plattform i Sverige. Genom att skapa nya marknadsföringsmöjligheter för annonsering inuti applikationer gör AOL det möjligt för varumärken att interagera bättre med sin mobila målgrupp.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 30 minuter sedan

Världspremiär för virtuella IKEA kök

IKEA testar två nya appar för virtuell verklighet (VR) för planering och köp av kök, som ett led i att möta kunderna på nya sätt. Möjligheten för IKEA kunder att interaktivt och virtuellt gå runt i sitt nyplanerade kök erbjuds på fyra IKEA platser i världen, varav två av dem finns i Sverige. Testet startar idag.

Dagensanalys.se - 45 minuter sedan

Här är listan på alla domäner som Bredbandsbolaget nu tvingas blockera

Klockan 23 idag kommer Bredbandsboolaget blockera ett antal domännamn som leder till The Pirate Bay och den nedlagda versionen av Swefilmer. Detta sker till följd av en prejudicerande dom från Patent- och marknadsöverdomstolen som man inte får överklaga. Här är förklarar Bredbandsbolaget situationen och listar de domäner som man nu tvingas blockera: Vi måste givetvis följa svensk lag och svenska domstolsbeslut, även när vi är starkt kritiska och när rättsläget är så pass osäkert som det är nu.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

Äntligen ett webinar med Dagensanalys.se

Nu har vi suttit i en massa Skype-samtal, skickat hundratals mail till varandra och äntligen fått till ett första webinar. Det tog tid men så värt det. Ämnet för vårt första webinar är – Snapchat!

Dagensanalys.se - 2 timmar sedan

Nytt molnbaserat verktyg från Apple och SAP ska hjälpa företag att utveckla appar

Techjätten Apple ska snart lansera ett nytt verktyg tillsammans med den tyska mjukvarutillverkaren SAP SE. Den nya plattformen är till för apputveckling mot molnet och riktar in sig på företagsmarknaden. Samarbetet mellan de två företagen presenterades redan förra året och är nu färdigt.

Dagensanalys.se - 2 timmar sedan

Blir det VR på riktigt nu?

VR har ju sedan ett tag tillbaka spåtts bli nästa stora trend – men dyra priser och höga datorkrav verkar hindra VR-raketen från att lyfta. Men nu verkar det som om Sonys Playstation VR lyckats hitta en balans, i varje fall om man ska lita på försäljningssiffrorna som även förvånar själva tillverkaren. Sony har nu nämligen sålt mer än 915 000 exemplar av sitt VR-headset, enligt Andrew House (som är global chief executive på Sonys interaktiva avdelning).

Dagensanalys.se - 3 timmar sedan

Svenskarna gör mer än var tredje köp från mobilen

Närmare hälften (48 %) av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter och placerar Sverige på en tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Smartphones står för 38 procent av köpen, en ökning under 2016 med 10 procent. Samtidigt såg köpen från surfplattor ett tapp om 9 procent under förra året.

Dagensanalys.se - 4 timmar sedan

Ny riktlinjer för digitala publiceringar från Utgivarna

Utgivarna – den svenska intresseorganisationen för publicistiska medieföretag – lanserar nu nya riktlinjer. Styrelseordföranden Sofia Wadensjö Karén förklarar lanseringen med att det ”blir viktigare och viktigare att vi särskiljer åsikter från nyheter – även digitalt”. Utgivarna (som arbetar för oberoende journalistik) skriver i ett pressmeddelande att man nu måste bekämpa det minskade förtroendet för etablerade medier.

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

Twitch tar sig an spelbutikerna

Den Amazonägda streamingsajten Twitch, där man kan streama dataspel i realtid, kommer nu att börja konkurrera med dataspelsaffärer. Nu ska man nämligen sälja spel direkt via sin sida, något som ska ske redan denna vår. Utvecklingen är inte så konstig, skriver Techcrunch som syftar till att tjänstens utvecklare under en längre tid talat om möjligheterna av att använda sig av sidans aktiva spelcommunity.

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

Oljejätten BP väljer Workday som också växer kraftigt

I Sverige har Workday vuxit tresiffrigt och planen är nu att expandera ytterligare i Norden. Workday Norden har mer än dubblat sin personalstyrka det senaste året och ett nytt kontor ska snart öppnas i Finland. Förra året blev ett riktigt bra år för Workday, uppstickaren som utmanar jättar som Oracle och SAP med molntjänster.

Dagensanalys.se - 5 timmar sedan

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar

Morgonpressens samlade annonsintäkter från de digitala kanalerna ökade med 3,3 procent under 2016, jämfört med föregående år. Storstadspressens intäkter ökade med 6,6 procent till 449 miljoner kronor. Det medan landsortspressens digitala annonsintäkter låg i stort sett stilla med en minskning på 0,5 procent till 375 miljoner kronor.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.