Dagensanalys.se > Ekonomi

Sunday, 20 May, 16:17

Dagensanalys.se - 11 jan 17 kl. 13:00

Mediebyråer har svårt att engagera ”generation Z”



Generation Z – de mellan 16 och 19 år – är svårare att engagera än någon annan åldersgrupp, enligt forskning från analysföretaget Kantar Millward Brown. Det verkar som om marknadsförarna kan räkna med en ny utmaning i framtiden. Den globala studien AdReaction har kollat på hur konsumenter tittar på reklam, och funnit att de i ”gen Z” har minst tålamod av alla när det kommer till reklam. Det är exempelvis tre sekunder snabbare på att skippa reklam än de i ”generation X”, alltså de mellan 35-49 år. ”Marknadsförare  måste ta denna grupp av unga vuxna på högsta allvar”, säger Jane Ostler från Kantar Millward Brown UK, ”de har markant annorlunda preferenser och beteende jämfört med tidigare generationer”.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Kantar Millward Brown, AdReaction, Jane Ostler, Kantar Millward Brown UK, Generation, Bättre, Ostler

Dela artikeln

delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Mediebyråerhar , svårtatt , engagera, generationZ
Dagensanalys.se - 08 sep 16 kl. 13:36

AOL lanserar mobil marknadsföringsplattform i Sverige

Ny plattform gör det möjligt för marknadsförare att nå användare av smartphones och surfplattor i Norden och skapar nya intäktsmöjligheter för företag som publicerar innehåll i mobila enheter. Här nedan är ett pressmeddelande från AOL: AOL har idag lanserat företagets mobila plattform i Sverige. Genom att skapa nya marknadsföringsmöjligheter för annonsering inuti applikationer gör AOL det möjligt för varumärken att interagera bättre med sin mobila målgrupp.

Dagensanalys.se - 09 maj 17 kl. 09:31

Unga har mindre tilltro till mätningar

Närmare 60 % av de som inte litar på dagens sätt att mäta reklam och kampanjer är under 30 år visar en ny studie. De tror heller inte att viewability är ett relevant mått. Det är företaget Morar Consulting, på uppdrag av insiktsföretaget Turn Marketing Platform som genomfört studien.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:32

Orealistiska skönhetsideal i reklam skapar stress

GfK Norm på uppdrag av Huawei har undersökt vad svenskarna tycker om bilder och skönhetsideal i reklam, press och sociala medier. Närmare hälften av svenskarna tycker att bilderna bidrar till orealistiska ideal och förväntningar. En av fyra tycker däremot att de är inspirerande.

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:30

Fredagslåten för kontoret: Backstreet Boys are back!

Lite skön fredagshumor när Backstreet Boys gör en comeback med sin nya låt ”Don’t Go Breaking My Heart”. Om alla i öppna landskapet tajmar play-knappen samtidigt så kan ni lyssna med rejält surround-sound. För er i den yngre generationen så var det den här gruppen mamma (och kanske pappa) mimade till i sina rum med hopprep som mikrofon.

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:23

Allt är möjligt när det gäller fotbolls-VM avslöjar ny undersökning

Nästan hälften av svenska fotbollsfans skulle titta på matcher via inofficiella webbsidor eller streamingtjänster, om matcherna inte fanns tillgängliga i mer traditionella kanaler. En ny undersökning visar svenska fotbollsfans förhållningssätt till World Cup och deras konsumtion av denna under turneringen. Undersökningen utfördes av Oath och YouGov med en grupp om 7.

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:24

Ooyala spår slutet för traditionell tv i samband med prinsbröllop i Storbritannien

Lördagens brittiska kungliga bröllop kan mycket väl vara början till slutet för traditionella tv-bolag allt eftersom OTT-tjänster ökar i popularitet bland tittare. Jim O’Neill, Principal Industry Analyst på Ooyala, kommenterar tittartrenden: “Hur vi konsumerar rörligt innehåll har förändrats en hel del sedan prins William och Kate gifte sig år 2011, och tittarna har blivit allt mer kritiska till vad dagens kanaler erbjuder. Linjärt tv-tittande på live-innehåll oavsett enhet är beräknat att gå om traditionellt tv-tittande år 2020, enligt en prognos från Unisphere Research, trots att vi inte lär få se två lika stora tv-händelser som nu på lördag, innan dess.

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:16

Facebook anses samla känsliga personuppgifter utan tydligt samtycke

Med bara en vecka kvar innan GDPR ersätter PUL får nu Facebook svidande kritik för sin hantering av känsliga personuppgifter. Enligt den social mediejätten är dessa uppgifter dock inte att klassa som personuppgifter, och menar därför att de inte gör något fel i att hantera dem. När GDPR om bara en vecka träder i kraft kommer individens kontroll över sina personuppgifter att stärkas.

Dagensanalys.se - I förrgår: 14:15

Eurovision Song Contest visar styrkan på nätet

Att Eurovision Song Contest tappade tittare i år jämfört med tidigare år har flera medier rapporterat om, men intressant att ta med i analysen är att onlinetittandet på såväl programmet som på olika klipp, som är relaterade till ESC, är betydande och fortsätter att öka. En aspekt av tittarbeteendet är att de klipp som har högst webbpublik (ett ratingliknande mått) når en högre publik än vad finalen på SVT Play har gjort. Här ser vi de tre största klippen i en lista tillsammans med finalen.

Dagensanalys.se - I förrgår: 12:01

Nu kan du använda DoubleClick for Publishers med Apple News

Apple inser att publicister vill använda DoubleClick och för att blidka innehållsägarna har nu Apple gett mig sig. Så numera är det fritt fram att använda DoubleClick for Publishers i Apple News. Och publicisten behåller 100 procent av annonsintäkten trots att nyheten ses i Apple News.

Dagensanalys.se - I förrgår: 11:01

Google köper upp företag som specialiserar sig på Big Data

Google vill visa att de även klarar av enorma datamängder. Så med sin stora plånbok har de köpt upp dataspecialisterna Cask Data. Cask Data är en startup som bygger sina data-analystjänster på Hadoop.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:27

Nordiska SVOD-marknaden når ny toppnotering

Den nordiska marknaden för SVOD (abonnemangsbaserade webb-TV-tjänster) växer snabbt. Idag har 45% av hushållen i Norden minst en SVOD-tjänst. Och enligt konsumenterna själva är marknaden långt ifrån mättad.

Dagensanalys.se - I förrgår: 10:05

Hemliga filmen från Google om hur data används för att förändra oss alla

En internfilm från Google har läckt ut på nätet och i den får vi se hur data kan användas för att påverka inte bara oss enskilda individer utan också hela samhällen. I filmen, som är 8 minuter lång, får vi även känna av hur artificiell intelligens kommer att påverka vårt beteende och medverka till att styra våra handlingar. Om du inte ännu påverkats av kraften med data så är det dags nu.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.