Dagensanalys.se > Ekonomi

Sunday, 22 April, 08:54

Dagensanalys.se - 27 apr 16 kl. 09:29

Så använder du big data för bättre dataanalys



Big data har för alltid förändrat sättet vi analyserar affärsinformation. Det är inte längre särskilda företagsapplikationer eller IT-avdelningen som levererar underlag, utan vi tar hjälp av molntjänster som kanske bara är relevanta en kort period för att fatta rätt beslut. Sociala medier och video hanterar enorma datamängder och trafik, vilket också spelar en viktig roll när vi pratar om big data. Det finns ett antal områden där bättre analys av big data kan driva bättre affärer. Omvärldsbevakning 
Att förstå konsumenters beteendemönster är viktigt.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
IT, Teknik, Facebook, Amazon, Därför, Fredriksson Sverigechef, Analytics

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: , använderdu , big, dataför bättre , dataanalys
IDG - 10 okt 14 kl. 05:58

Coca-Cola tankar big data med Splunk

Coca-Cola använder big data-verktyg från Splunk för att få bättre koll på vad kunderna köper från företagets läskmaskiner och när det sker..

Computer Sweden - 10 okt 14 kl. 05:58

Coca-Cola tankar big data med Splunk

Coca-Cola använder big data-verktyg från Splunk för att få bättre koll på vad kunderna köper från företagets läskmaskiner och när det sker.

.

Dagensanalys.se - 26 feb 16 kl. 11:01

Filmen Big Short vinner ‘bästa film’ under Oscarsgalan – avslöjar Big Data

Stora datamängder som analyseras kallas för Big Data. Den här gången har man använt Big Data för att spå i framtiden vem som kommer att vinna ‘bästa film’ under söndagens Oscarsgala. Bakom analysen av Big Data finner vi specialisterna Exponential som har analyserat beteendet hos 32.

IDG - 06 okt 14 kl. 13:57

Idrottsvärlden bra på att utnyttja Big Data

Inom idrotten används Big Data både för att förbättra prestationer och för att engagera fans, och det är så informationen bör användas även om inom företagen..

IDG - 09 sep 14 kl. 05:38

Astrazeneca storsatsar på big data

Läkemedelsjätten Astrazeneca ligger i den globala frontlinjen när det gäller att använda big data för produktutveckling..

Computer Sweden - 09 sep 14 kl. 05:38

Astrazeneca storsatsar på big data

Läkemedelsjätten Astrazeneca ligger i den globala frontlinjen när det gäller att använda big data för produktutveckling.

.

IDG - 09 sep 14 kl. 05:38

Astra Zeneca produktutvecklar med big data

Läkemedelsjätten Astra Zeneca ligger i den globala frontlinjen när det gäller att använda big data för produktutveckling..

Computer Sweden - 09 sep 14 kl. 05:38

Läkemedelsjättens storsatsning på big data


Läkemedelsjätten Astra Zeneca ligger i framkant när det gäller att använda big data för produktutveckling.

.

IDG - 23 jan 14 kl. 11:00

Iphoneanvändare använder mest data

Både i rikare och fattigare länder är iPhone-användare de största konsumenterna av mobildata, visar data från JDSU..

Dagensanalys.se - 16 aug 16 kl. 10:36

Big Data har flyttat upp i molnet – Här har du de hetaste trenderna

Alla  företag med en digital strategi har förstått att framgång grundar sig på data och analys. Men hur gör man för att presentera data för ledningen på ett snyggt sätt så att de kan ta till sig informationen och göra smarta datadrivna beslut. Historiskt har företag begränsat sig till att ha sina databaser utplacerade på plats.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 22 timmar sedan

Webbläsare och publicister går ihop för att skära bort mellanhänderna i annonsaffären

Dow Jones Media Group gör nu gemensam sak med webbläsaren Brave för att tillsamman koppla publicisten direkt till läsaren och se till att mer av annonspengarna går till publicisten istället för till mellanhänderna. I dagens digitala annonsvärld är det många aktörer som är inblandade, framför allt när det kommer till programmatisk annonsering. Att en stor del av annonspengarna går till olika mellanhänder har dock irriterat publicisterna, som är de som står för innehållet.

Dagensanalys.se - Igår: 07:46

Nyhetsmedia och annonsörer skapar gemensam ny mätvaluta

I England har tre stora aktörer inom nyhets- och annonsindustrin gått samman för att skapa en ny mätvaluta som ska öka transparens i nyhetsmedia. Den nya valutan heter ”Audience Measurement for Publishers” och är efterlängtad av alla aktörer på marknaden. Att mäta nyhetsmedia är ett arbete som med tiden blivit allt svårare.

Dagensanalys.se - Igår: 12:01

Åtta av tio svenskar saknar kunskap om nya personuppgiftslagen

Kunskapen är låg bland privatpersoner om vad den nya dataskyddsförordningen GDPR innebär. Med bara drygt en månad kvar tills den börjar gälla, svarar åtta av tio att de har låg eller ingen kunskap alls om hur den påverkar dem. Det visar en ny undersökning från Visma, genomförd av Sifo.

Dagensanalys.se - Igår: 11:12

Netflix kostar de svenska tv-husen en halv miljard kronor i förlorade reklamintäkter

De svenska TV-husen tappar en halv miljard kronor per år på grund av att allt fler ser på Netflix istället. Om vi svenskar tittade på TV-husens sändningar istället för Netflix skulle dessa kunna dra in 500 miljoner kronor mer om året i reklamintäkter. Under 2017 la vi 11 procent av vår tittartid på Netflix enligt SVTs Publikrapport.

Dagensanalys.se - Igår: 11:01

Åldersgränsen på nätet är numera 13 år

I dagarna klubbade Riksdagen igenom den nya dataskyddsförordningen med en åldersgräns på 13 år för att få själv registrera sig på hemsidor utan målsmans godkännande. Man har därmed valt att gå i linje med utredningens rekommendation som lades fram för ungefär ett år sedan. Den nya dataskyddsförordningen från EU måste antas i sin helhet av samtliga EU-medlemsländer för att börja gälla den 25e maj.

Dagensanalys.se - Igår: 10:58

Tittandet på onlinevideo fortsätter kraftigt uppåt

Tittandet på onlinevideo fortsätter att öka kraftigt i Sverige. När MMS tittar på antalet spenderade timmar i sin onlinevideomätning ser man i mars månad en ökning med 37 procent, jämfört med samma period förra året. MMS ser även kraftiga ökningar i januari och februari i år, jämfört med hur tittandet såg ut förra året.

Dagensanalys.se - Igår: 10:27

Miljontals användare har installerat falska annonsblockerare

Google har raderat de fem högst rankade annonsblockerings-tilläggen i deras webbläsare Chrome. Det har visat sig att ”annosblockerarna” samlar på sig information om vilka webbsidor som användarna besöker. Det hela upptäcktes av en säkerhetsexpert hos firman Adguard, som själva utvecklar annonsblockerare.

Dagensanalys.se - Igår: 10:01

IBM vill med hjälp av blockkedjan förbättra annonsmarknaden

På IBM vill man med hjälp av blockkedjan få till teknik som skapar en helt annan transparens på annonsmarknaden. IBM anser att transparens är det underliggande problemet för dagens annonsmarknad. Därför vill man ta fram ett nytt system för att leverera annonser, med hjälp av blockkedjan.

Dagensanalys.se - Igår: 09:01

Ännu en deepfake visar på hotet med tekniken

Med deepfakes kan du med teknik få det att se ut som om en person säger en sak, fast det egentligen sägs av någon helt annan. I det här klippet är det förra presidenten Barack Obama som utsetts för en mycket välgjord deepfake. Klippet har än så länge fått nära 2,9 miljoner visningar på Youtube..

Dagensanalys.se - I förrgår: 19:13

Google uppdaterar avtalsvillkoren för Analytics

Lite mer än en månad innan GDPR träder i kraft uppdaterar nu Google avtalsvillkoren för Analytics. Om ert företag har ett Analytics-konto är det nu dags att lusläsa vad ni går med på och även gå in och hantera inställningarna för datalagring. Här kan du läsa villkoren och skicka vidare till chefen.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.