HBL > Ekonomi

Sunday, 24 June, 23:59

HBL - 23 okt 14 kl. 14:28

Micosofts dumpar Nokia som varumärke



Mindre än ett år efter att Microsoft tagit över mobilverksamheten av Nokia dumpas det finska varumärket. Nya telefoner som lanseras kommer i stället för Nokia att heta Microsoft Lumia, rapporterar BBC.Namnbytet kommer först att få genomslag på företagets sajter i Frankrike, men ska inom de närmaste veckorna ske även i andra länder, uppger Microsoft för The Verge. Vid köpet av Nokia i april slöts ett avtal om att använda namnet Nokia i två år, men det har mest varit en tidsfråga innan varumärket skulle skrotas för Microsoft smarta telefoner. Det finns gott om rykten som säger att Nokia, när tidsfristen gått ut, kommer att återuppta mobiltillverkningen, men då med Android som operativsystem.
Läs mer på HBL
Läs mer om:
Nokia, Microsoft, Microsoft Lumia, BBC, Frankrike, The Verge, Android, FNB

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Micosofts, dumpar, Nokiasom , varumärke
NT - 7 timmar sedan

De får inte behålla sitt varumärke

e-Vårdcentralen från Norrköping får sin logotype upphävd av Patent- och registreringsverket eftersom den kan förväxlas med Stockholms sjukhems varumärke..

HBL - 30 sep 13 kl. 08:03

Nokias varumärke försämrades mest

Nokias varumärke har tappat mest i värde enligt en internationell jämförelse. Nokia blev 57:e i Interbrands jämförelse. För ett år sedan låg Nokia på 19:e plats.

YLE - 18 maj 16 kl. 11:32

Nokiatelefoner gör comeback som varumärke

Nokia har undertecknat ett avtal om varumärken och patentlicenser som ger företaget HMD global rätt att tillverka telefoner och surfplattor som använder varumärket Nokia. HDM är ett nygrundat finländskt bolag som som i och med avtalet får global ensamrätt på Nokias varumärke under tio års tid framöver. Artikeln uppdateras..

Dagensanalys.se - 02 okt 17 kl. 13:45

Sedan igår kan du registrera flera aspekter av ditt varumärke

Enligt en ny EU-förordning kan du sedan igår (söndag 1/10) registrera flera aspekter av ditt varumärke än bara en grafisk logotyp i tryck. Det kan nu även vara en filmsekvens, ett ljud eller ett hologram som representerar ditt varumärke. Patent- och Registreringsverket (PRV) har sannolikt en hel del arbete framför sig nu när det är möjligt att registrera flera olika aspekter av ditt varumärke.

Dagensanalys.se - 11 apr 18 kl. 10:22

5 tips hur du använder programmatic för att bygga ditt varumärke

Programmatisk handlar inte bara om räckvidd och försäljning, det är ett otroligt effektivt verktyg för att din varumärkesstrategi. Traditionellt försöker man bygga sitt varumärke med kampanjer i TV och print då man får en bra räckvidd och kan bygga det över tid. Men få använder digitala medier med programmatic för sina varumärkeskampanjer När vi pratar om digital marknadsföring tenderar fokus att vara på PPC, SEO och sociala medier.

Entreprenör24 - 15 aug 13 kl. 12:00

Så skapar du ett personligt varumärke på nätet

Idag speglar ditt personliga varumärke den information som finns tillgänglig om dig på webben, främst på sociala medier. Men hur kontrollerar man egentligen denna information? Här är fyra knep till att skapa ett starkt personligt varumärke på nätet.

Dagens PS - 12 apr 18 kl. 10:56

Coop är Sveriges grönaste varumärke

Livsmedelskedjan Coop, med hållbarhetschef Louise König (vänster), tilldelas det prestigefyllda priset Sveriges Grönaste Varumärke som nu delas ut av varumärkesbyrån Differ för tionde året i rad. (Foto: Emeli Karlsson) Livsmedelskedjan Coop tilldelas det prestigefyllda priset Sveriges Grönaste Varumärke som nu delas ut av varumärkesbyrån Differ för tionde året i rad. ”Vi tar det på allvar”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop, som är van att vinna fina utmärkelser.

Helsingborgs Dagblad - 29 jan 15 kl. 00:28

Varumärke för alla

Den senaste tidens skriverier i Helsingborgs Dagblad och uppmärksamhet i sociala medier om Helsingborgs stads varumärkeskommunikation vittnar om att stadens varumärkesarbete är en brännande fråga men också om att alla inte kan identifiera sig med den bild som hitintills har förmedlas av staden. Det får anses vara något av ett misslyckande för Helsingborgs stads kommunikationsavdelning. Anledningen till den uteblivna framgången, anser vi, är att mottagarens perspektiv – i detta fall helsingborgarens – är frånvarande i kommunikationsstrategierna.

Dagensanalys.se - 05 sep 17 kl. 19:09

29 % har bojkottat ett varumärke – här får du reda på varför

29 % av svenska konsumenter har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte visar en ny undersökning från YouGov. 2 av 5 (39 %) som har slutat använda ett varumärke har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 %), tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 %).

YLE - 20 nov 13 kl. 11:30

"Vi har alla ett personligt varumärke, vare sig vi vill det eller ej"

Ditt personliga varumärke innefattar allt du gör och säger, både i verkligheten och på sociala medier. Och frågan är inte om vi vill ha ett personligt varumärke eller inte, utan om vi vill styra det själva, menar Harini Chari, marknadsföringsstrateg på American Chambers i Helsingfors. - Då jag föreläser om personliga varumärken finns det ofta någon i publiken som säger att de inte är intresserade av att skapa något personligt varumärke och att det inte hör hemma i deras kultur.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.