Alliansfritt Sverige > Opinion

Tuesday, 16 October, 07:50

Alliansfritt Sverige - 25 mar 14 kl. 17:24

Tågen går inte alls som tåget – vad än regeringen påstår



X40

För de som åker tåg regelbundet är förseningar och uteblivna avgångar vardag. Men ansvarig minister, Catharina Elmsäter-Svärd, avfärdar ofta kritik, då det finns mätningar på att över 96 procent visar på att tågen kommer i tid. Statistiken kommer även från Trafikverket och något förstås regeringen sprider vidare. Allt för att avfärda eller i alla fall förminska problemet.

Problemet med att dessa siffror [är att de är missvisande. Exempelvis räknas inte inställda tåg med i statistiken. Dessutom ökade punktligheten från cirka 87 procent till dryga 96 från 2011 till 2012.  Det ser onekligen ut som en god utveckling.

Här blir det dock problematiskt, då det visar sig att ökningen, förutom 0.7 procentenheter beror på att Trafikverket 2012 ändrade tiden för vad som ska ses som en försening. Från fem minuter till 15 minuter. Detta, enligt, Sveriges Radios Kaliber, som undersökt tågkaoset närmare. Med andra ord är det inte konstigt att statistiken förbättrats avsevärt.

Trafikverket förklarar förändringen med att det get [GER] en bättre bild, men en enkel sökning visar att dem är ensamma bland EU-länderna att använda den definitionen på försenade tåg. Det visar sig också att den internationella järnvägsunionen i sin statistisk delar upp fjärrtåg och regionaltåg när de tittar på förseningar. De utgår inte heller ifrån 15 minuter som försening. Trafikverket däremot har valt att lägga ihop de båda och räkna den sammanlagda förseningstiden på de båda som en.

Sverige låg så sent som 2011 topp 3 i hela Europa i punktlighet, enligt infrastrukturministern som verkar utgå ifrån järnvägsunionens statistisk som mäter annorlunda än Trafikverket. Men det här verkar inte heller stämma:

 Tillbaka på redaktionen ringer vi till Oskar Fröidh som är forskare i järnvägsgruppen på Kungliga tekniska högskolan, KTH. Vi mejlar honom dokumentet – och för säkerhets skull skickar vi också med statistik för ytterligare två år från UIC .

Sen åker vi till KTH.

– Ja, jag har ju tittat på andra källor också och gör en jämförelse med de här europeiska länderna och mitt intryck är att Sverige kommer någonstans i mitten, möjligen med dragning åt den undre planhalvan för en hel del tåg. Det som jag tycker är värt att notera också är att våra grannländer i Norge, Finland, Tyskland och Danmark alla är bättre än i Sverige, kan man se av den här statistiken.

Hur ligger det då till? Det visar att den statistisk som visar att Sverige ligger topp 3 i punktlighet, precis som Trafikverket, utgått ifrån 15 minuter som försening.

Roger Pyddoke, forskare på Statens Väg och trafikforskningsinstitut, sågar statistiken:

Ja men alltså, man kan ju inte bara ta en siffra från ett annat år som är sammanställt för ett annat syfte och jämföra med något annat, det är ju helt oseriöst. Den där siffran refererar till långdistanta tåg, inte lokaltåg och om det där är samtliga typer av tåg, då är det ju äpplen och päron vi jämför här. Det kan inte jag kommentera, det är ju inte jämförbart.

Trafikverkets statistisk sågas dessutom av Riksrevisionen som menar på att de mörkar tågförseningar:

Den redovisas på en så pass högt aggrergerad nivå. Om du ska åka mellan exempelvis Stockholm och Umeå är statistiken ganska ointressant. Du får veta att punktligheten för tågen i hela Sverige är, säg 95 procent. Tittar du däremot på den aktuella sträckan är den kanske 60 procent.

Trafikverkets sätt att mäta förseningar på är de, som det verkar, väldigt ensamma om. Men regeringen hänger gladeligen med och använder samma siffror.

Kvar på perrongen, väntandes på tågen, står resenärerna och väntar in sina försenade tåg.

Allt regeringen och ansvarig minister har att komma med, är missvisande statistik.

 


Läs mer på Alliansfritt Sverige Bilden delad av Alliansfritt Sverige via deras RSS-flöde och visas på deras server.
Läs mer om:
Elmsäter-Svärd, Trafikverket, Radios Kaliber, GER, EU, Europa, Oskar Fröidh, Kungliga, KTH, UIC, Sverige, Norge, Danmark, Pyddoke, Statens Väg, Riksrevisionen, Stockholm, Umeå

Dela artikeln

9 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Tågen, gårinte , allssom , tågetvad , än, regeringen, påstår
BT - 27 sep 12 kl. 09:18

Viskadalsbanan kan tvingas läggas ner inom ett år: "Läget är allvarligt"

Mycket stora pengar krävs för att rusta upp Viskadalsbanan till trafik- och driftssäkert skick. Uteblir satsningen behöver banan läggas ned inom ett drygt år. Det skriver Trafikverkets regionala tjänstemän i ett internt dokument som BT tagit del av.

Cornucopia - 23 mar 18 kl. 18:33

Fredagsmys: Gå som tåget och som ett brev på posten

De gamla svenska ideomatiska uttrycken gå som tåget och som ett brev på posten bör numera ha en helt annan innebörd.Anlände till slut till Göteborg, ungefär tolv timmar försenad och på en annan kalenderdag. Vila i frid, tågresor.

Cornucopia - 01 sep 14 kl. 15:57

Centerpartiet: Inga reformer på grund av flyktingvågen - Södermalm kan ta emot 49 000 flyktingar

Som enda riksdagsparti har nu (c)enterpartiet svarat på frågan om Migrationsverkets finansieringsbehov om 48 miljarder SEK under den kommande mandatperioden. Beskedet är att alla politiska reformer stoppas och inga sådana kommer ske under mandatperioden då flyktingarna går före allt annat, samt att hela landet ska ta lika stort ansvar - vilket kan översättas till att Södermalm ska ta emot 49 000 flyktingar.

Skilj på sak och person.

SmålandsPosten - 17 jun 14 kl. 08:21

Bommarna fälldes ner efter att tåget passerat

Vid ett flertal tillfällen har bommarna vid järnvägsövergången i Gemla inte fällts ner förrän tåget har passerat. Nu reagerar grannarna. – Jag tycker inte det är okej, säger Annika Åström, boende i Gemla.

Supermiljöbloggen - 17 jan 14 kl. 08:22

SJ ändrar sig – nattåget mellan Malmö och Stockholm kan bli kvar

Men då krävs det att fler skippar flyget. Som Supermiljöbloggen tidigare rapporterat om förklarade SJ nyligen att man tänker lägga ner nattåget mellan Malmö och Stockholm, detta från och med 1 april i år. Beslutet ledde direkt till omfattande kritik, inte minst eftersom många människor i och med nedläggningen skulle behöva byta från det klimatsmarta tåget till det inte alls klimatsmarta flyget.

Barometern - 13 feb 14 kl. 06:45

Krösatågen är bara skrot

Ja, nu ha tågtrafiken varit i gång ett tag mellan Emmaboda och Karlskrona och man kan konstatera att gamla, utslitna tåg inte blir nya bara för att man flyttar på dem. Jag pendlar varje dag och senast jag åkte, den 17 januari, fungerade en dörr av fyra på tåget. Resten var låsta.

YLE - 21 jul 14 kl. 04:30

Döda havsbottnen två gånger så stor som Danmark – kolla läget nära dig

På ytan lyser solen men i djupet breder de syrefattiga områdena ut sig. Utan syre kan varken fiskar eller bottendjur leva. Med hjälp av #FixaSkärgårdens syrekarta kan du kolla hur syrehalten har förändrats vid kusten nära dig och ute på öppet hav.

Skånskan - 14 okt 15 kl. 14:15

Byn har väntat länge på tågen

ÖST­RA GRE­VIE – Ett upp­sving för byn och nå­got som många väntat länge på.
Många av de boende i Öst­ra Gre­vie ser fram emot den stora dagen när de kan börja an­vända den nya sta­tionen.– Det här har vi väntat länge på, kon­sta­terar Pier­re Sten­berg som är ute och rastar sina två hundar.

HBL - 26 apr 14 kl. 15:58

Människorna satt en timme i tåget

Nöjesfältsstämningen dalade när brandkåren anlände för att lyfta ner 32 personer, tio av dem barn, ur landskapståget. Alldeles normalt och inget att oroa sig för, enligt vd Risto Räikkönen.Säsongstart och genast problem; landskapståget stannade med 32 passagerare ombord, nöjesfältets nya dragplåster Kingi fastnade på halv stång, Pilotens olja hade blivit kall under natten och spöktåget stannade på grund av tekniska problem.

YLE - 07 jan 17 kl. 17:36

Kritik efter Jokerits ras: ”Höll inte någon klass alls”

Jokerit föll ihop som ett korthus hemma mot bottenlaget Severstal Tjerepovets. Tränaren Jukka Jalonen var inte glad efter kollapsen. Motgångarna duggade tätt för Jokerit på lördagen.



Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.