SVT > Ekonomi

Saturday, 27 February, 16:40

SVT - 22 feb 21 kl. 21:08

Så blev influencers de nya makthavarna 



Från modebloggar i magentarosa under tidigt 00-tal till miljonimperier med egna varumärken..
Läs mer på SVT

Dela artikeln

delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: blev , influencersde nya , makthavarna
Supermiljöbloggen - 08 feb 19 kl. 13:24

Instagramkontot som exploderade – kritiserar influencers flygvanor

Aningslösa Influencers är instagramkontot som öppet kritiserar hur kända sociala medier-profiler glorifierar ett hejdlöst flygande. SMB har intervjuat grundarna bakom årets hetaste opinionsbildare.  Influencers kännetecknas av väldigt stora följarskaror på sociala medier, ofta hundratusentals personer.

Dagensanalys.se - 23 nov 16 kl. 15:58

Nu lanseras Nordens största marknadsplats för innehåll där innehållsproducenterna är influencers

Influencers är de nya innehållsproducenterna. Det är där talangen, passionen och kunskapen kring produktion av innehåll för digitala kanaler finns idag. ”Vi ser Content to Go som ett AirBnB för content.

Dagensanalys.se - 21 maj 18 kl. 14:01

Facebook skapar sökmotor för influencers

Enligt uppgifter testar Facebook just nu en ny typ av sökmotor där marknadsförare kan söka efter influencers som har intressanta följarskaror. Tanken är att företag ska kunna skapa samarbeten med relevanta influencers, och därmed nå mer specifika målgrupper med innehåll som känns äkta. Fortfarande återstår dock viss utveckling, och influencers på Instagram har ännu inte lagts till.

SvD - 25 jan 17 kl. 15:21

De nya makthavarna

Sociala medier-profiler – så kallade influencers – har blivit en allt vanligare kanal för företag som vill bygga varumärken. Påverkansgraden är extremt hög men det finns även fallgropar….

Dagensanalys.se - 19 jun 18 kl. 11:01

Ny mätmetod för influencers, men se upp med köpta siffror

Nu lanserar influencerplattformen Buzzoole tillsammans med undersökningsföretaget Nielsen en ny mätmetod för influencermarknadsföring. Den nya mätningen ska ge marknadsförare motsvarande information som övriga annonskampanjer. Samtidigt går Unilevers marknadschef ut och tar tydligare ställning mot köpta siffror bland influencers.

Dagensanalys.se - 20 jun 18 kl. 10:01

Facebook gör det enklare för varumärken att hitta influencers

Facebook vill hjälpa varumärken att hitta influencers på sina nätverk. Lanseringen av Brand Collabs Manager ska få fler företag att satsa på influencers för att få ut sina varumärken. Facebook har även lanserat flera nya funktioner för influencers som vi listar här.

Dagensanalys.se - 13 jun 17 kl. 10:31

93 % av influencers följer inte reglerna för sponsrat innehåll

Influencers lyder under FTC           (regler för annonsering) men i en studie visar det sig att 93 % av inläggen på Instagram bryter mot, eller är otydliga, gällande om innehållet är sponsrat av ett företag. Marknadsföringsbyrån Mediakix undersökte hur stor andel av inläggen på Instagram som följer FTC, och hela 152 inlägg visade sig bryta mot regelverket. De olika brotten kan delas in i fyra kategorier: Inte avslöja långtidssamarbeten.

Dagensanalys.se - 27 okt 17 kl. 11:13

Influencers driver affärer, men användarna vet sällan att vad de ser är annonser

En undersökning från Open Influence visar att influencers på sociala nätverk har stor inverkan på försäljningen av varor och tjänster. Däremot uppmärksammar få användare vad som är influencerns egen åsikt och vad som är sponsrat innehåll, trots tydligare regler kring transparens i influencermarknadsföring. Frågan är dock om det spelar någon roll för användarens köpvilja.

Dagensanalys.se - 07 jun 19 kl. 18:05

Influencers drömmer om att jobba med IKEA och Jotex

Det är inte några exklusiva varumärken som influencers drömmer om att samarbeta men, utan Ikea, Jotex, Ica och H&M som ligger i topp. Bland branscher influencers inte vill samarbeta med nämns vapen-, tobaks och spelindustrin. Det visar en ny undersökning från Beatly och Resumé som visar på influencers inställning till samarbeten.

Dagensanalys.se - 22 aug 17 kl. 12:34

4 saker som du måste ha koll på om du skall jobba med social influencers

Har du en närvaro på sociala medier har du säkert upptäckt att vissa personer tar otroligt stor plats, företag har inte en chans att mäta sig mot dem. Dessa starka röster i sociala medier kallas (om du inte visste om det) Social Influencers. Vissa av dessa personer får astronomiska summor för ett fåtal inlägg, man kan minst sagt säga att det just nu sker ett maktskifte i mediebranschen där traditionella medier förlorar mark till de amerikanska drakarna Facebook och Google.

Dagensanalys.se - 21 sep 17 kl. 10:00

Influencers tappar följare och ingen vet varför

Flera framstående profiler och influencers på nätverket Instagram har plötsligt svårare att nå ut till användarna. Fenomenet kallas ”Shadowban” och kan ha stora effekter på såväl influencermarknaden som på de företag som jobbar med influencers i sin marknadsföring. I augusti skedde en stor dataläcka från Instagram, och det var sannolikt i samband med det som flera profiler på Instagram blev shadowbannade, ett fenomen som troligtvis hänger ihop med dels ett problem med Instagrams hashtaggar och dels med nätverkets algoritmer för att bekämpa de spambotar som hemsökt nätverket de senaste åren.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.