Dagens Media > Ekonomi
IAB: Inhouse-trenden mattas av
Inhouse-trenden är på tillbakagång samtidigt som sökmarknadsföringen ökar ytterligare i betydelse. Det visar en undersökning från IAB som presenteras i ett blogginlägg..
Läs mer på Dagens Media
Läs mer om:
IAB
Dela artikeln
delningar på Facebook.Liknande nyheter
Taggar: IAB, Inhouse-trenden, mattasav
Inhouse trenden fortsätter – fler vill få närhet till data och beslut
IAB Sverige genomförde tillsammans med Task Force Sök i december en studie med nästan 50 av deras största varumärken från olika branscher om framtidens sök. Enligt IRM beräknas SEM/SEO omsätta 15 miljarder kronor under 2020 vilket är över hälften av de digitala investeringarna i Sverige. 76 % av bolagen uppger att SEM är avgörande eller viktigt för att kunna nå sina affärsmål och studien visar också att SEM har två primära syftet som dominerar – att sälja produkter online och […] Inlägget Inhouse trenden fortsätter – fler vill få närhet till data och beslut dök först upp på Dagensanalys.
Inhouse-trenden fortsätter i USA
Byråer som Adweek talat med bekräftar att fler annonsörer rör sig mot att plocka hem planering och medieköp..
Inhouse-trenden växer i USA
Byråer som Adweek talat med bekräftar att fler annonsörer rör sig mot att plocka hem planering och medieköp..
Rapport: Bristande transparens driver på inhouse-trenden
87 procent av beslutsfattare är oroade över mediebyråernas transparens, visar en färsk rapport framtagen av Digiday och Bannerflow..
Telenor hakar på trenden med ny inhouse-byrå
Telenor bildar inhouse-byrå och Jenny Rosander blir chef. Byrån som heter Telenor Inhouse Agency ska med sina 20 anställda vara navet i kommunikationen med omvärlden. Målet med byrån är att öka produktionstakten genom att arbeta i tvärfunktionella team med tillgång till ett designlabb och fotostudio och tätare samarbeten.
Digitala reklamintäkterna ökar i USA – kommer Sverige nås av den positiva trenden?
Onlinebaserad reklam har, enligt en sammanställning från branschorganisationen IAB (Interactive Advertising Bureau) nått rekordnivåer under 2015. Frågan är förstås om liknande siffror kan komma att skönjas kring svensk onlinereklam? Enligt rapporten, Internet Advertising Revenue Report, så ökade intäkterna från digital reklam med 20 procent sedan 2014 till 2015, med en summa på 59.
Nu investeras det mest i mobila kampanjer
Enligt IAB i USA köptes det digitala kampanjer för 72,5 miljarder dollar under förra året och mobilen stod för en stor del. Det är en ökning om 22 procent och mobilen stod för 51 procent av hela kakan (36,6 miljarder dollar). Trenden är med andra ord supertydlig.
Skärmar som aldrig förr
Finländare använder nätet allt mer och vi utnyttjar i medeltal tre olika apparater (2012 använde finländaren i medeltal endast 1,9 apparater). Det här rapporterar Googles internationella konsumentundersökning. Mobilanvändningen ökar mest, nu har två av tre finländare en smarttelefon.
Garanterad synlighet – så ska annonsörernas krav tillgodoses
Nu kräver annonsörer att reklamen ska synas. Schibsted är först ut med en produkt som ska garantera att alla mottagare ser annonsen. Det kan nu vara en tidsfråga innan andra mediekoncerner som Bonnier, Talentum och Stampen följer samma koncept.
Transparens – det stora samtalsämnet på dmexco
Det har länge debatterats vilket globalt event som är viktigast att delta på för den som jobbar inom adtech, Dmexco i Köln eller Cannes Lions? Tyska Dmexco har vuxit för varje år och gradvis dragit till sig allt fler internationella besökare, först från resten av kontinentaleuropa, därefter Storbritannien, USA och i år också Asien och Stillahavsregionen. Antalet besökare dippade visserligen från 48 000 till 40 000 i år, främst eftersom man valde att inte längre dela ut gratisbiljetter.
Liknande Nyheter
- Inhouse trenden fortsätter – fler vill få närhet till data och beslut
- Inhouse-trenden fortsätter i USA
- Inhouse-trenden växer i USA
- Rapport: Bristande transparens driver på inhouse-trenden
- Telenor hakar på trenden med ny inhouse-byrå
- Fler..
Bilder
Prenumerera på nyheter (RSS)
RSS är ett enklare sätt att följa nyheterna. Nyheterna laddas automatiskt ner till din nyhetsläsare och du behöver inte gå in på Pressen.se.
Du får gärna publicera eller länka till RSS-flödet på din blogg eller hemsida.
Senaste Ekonomi
- PPM-proffset Mats drog in 2,2 miljoner – så gjorde han
- Volvos gamla huvudkontor fortfarande tomt – ”Kommer lösa sig någon gång”
- It-bolagen vände uppåt på Wall Street
- Blandad stängning avslutade stökig vecka på Wall Street
- Så mycket tjänade ABB-chefen Björn Rosengren 2020
- Gamingbolag godkänt för First North
- Carl Johan von Seth: Tre tänkbara trendbrott som skakar om världsekonomin
- FHM: Nya maxtak för offentliga tillställningar i april
- Snabba cash – succéförfattarens högriskaffärer: ”Jag har råd att förlora”
- Stärkt dollar och sjunkande oljepriser i marknadsoron
Senaste nyheterna
- Årskrönika 2020 – katastrofåret
- Hasse Ekman var en filmskapare utan like
- Hasse Ekman var en filmskapare utan like
- Hasse Ekman var en filmskapare utan like
- Hasse Ekman var en filmskapare utan like
- Länet tar samlat grepp om avfallet: ”Vill visa att samverkan är något nyttigt och vettigt”
- Rekordmånga nya coronafall i Oslo
- Rekordmånga nya coronafall i Oslo
- Rekordmånga nya coronafall i Oslo
- Rekordmånga nya coronafall i Oslo