Dagens Media > Ekonomi
Uppåt för Aftonbladets programmatiska affär
Satsningar inom programmatiska köp och FMCG driver de digitala annonsintäkterna. ”Vi har jobbat hårt med att förbättra vårt inventory”, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted marketing services..
Läs mer på Dagens Media
Läs mer om:
Aftonbladets, FMCG, Joakim Flodin, Schibsted
Dela artikeln
delningar på Facebook.Liknande nyheter
Taggar: Uppåt för Aftonbladets, programmatiska, affär
Schibsted-topp ska lyfta Aftonbladets digitala affär
Karl Hahtovirta, som haft flera vd-positioner inom Schibsted Growth, kommer nu bli kommersiell chef på Aftonbladet..
Marknadsförare lämnar annonsbyråerna för att själva hantera den digitala affären
I en undersökning från Infectious Media menar 86 % av de 200 tillfrågade marknadsförarna att de planerar att flytta delar eller hela av sin programmatiska annonsering in i företaget istället för att låta en annonsbyrå hantera det. Anledningarna är flera, och annonsbyråerna måste nu anpassa sitt arbete för att inte helt bli övergivna av marknadsförarna. De 200 tillfrågade marknadsförarna kom från Nordamerika, EMEA och APAC, men trots den stora geografiska spridningen var åsikterna i stort sett de samma.
Orvesto målgrupper finns nu för programmatiska köp
Idag lanserar Kantar Sifo i samarbete med Nordic Data Resources ORVESTO målgrupper för programmatiska köp hos AdForm. – Det är en perfekt match. Vi är marknadsledande kvalitetsdataleverantör för digitala köp i Norden och Kantar Sifo är världsledande inom researchbaserad media och konsumentinsikt.
Aller media satsar på programmatiska printköp för att locka annonsörer
I veckan genomfördes det första programmatiska printköpet av Aller media tillsammans
med mediebyrån Vizeum och deras programmatiska desk Amnet.
De första annonserna kommer i
mitten av maj i Aller medias tidningar Hemmets Veckotidning och ELLE mat & vin följt av Året Runt, Allas, Allers, Matmagasinet och Femina.
– På Aller media har vi synsättet att programmatic bara är ett annat sätt att köpa digital media och prisbilden ska spegla vår prislista.
Annonsörer allt osäkrare på programmatiska köp
En tredjedel av annonsörerna minskade sina programmatiska köp under 2018 visar en ny studie. Det är osäkerheten kring var annonserna visas som ligger bakom ändrade attityder till programmatiska köp även om tekniken fortsätter att locka. Det är undersökningsföretaget MediaRadar som genomfört en studie bland de största amerikanska annonsörerna.
”Wrappers” – ny teknik för programmatiska annonser ska korta laddningstiderna
Wrappers kommer är på väg att bli nästa stora trend, skriver bland annat branschtidningen AdAge. Under onsdagen började mediejätten Time Inc. använda sig av det nya annonsformatet för rubrikannonser, som ska korta laddningstiderna och snabba på annonsauktionerna.
MMS onlinevideovaluta först i världen med programmatiska köp
Sedan oktober i år har MMS onlinevideovaluta även redovisat programmatiska köp. Under perioden 1 oktober till 15 november köptes 14 procent av alla reklamkontakter programmatiskt. MTG är det mediehus som sålt flest av de programmatiska reklamkontakterna.
IAB lanserar standard för programmatiska annonser
Att ha gemensamma standarder för hur olika annonser och kampanjer mäts är något som länge efterfrågats. Nu kan IAB äntligen lansera sitt färdiga dokument för hur programmatiska annonser kan och bör mätas. Efter en remissrunda är nu IABs standard för att hantera programmatiska annonser färdig.
Nollavgift för att programmatiska köp hos PubMatic
Med en förenklad prismodell vill PubMatics förstärka sin position och bli marknadens bästa SSP för digitala investeringar PubMatic, den publicistfokuserade säljplattformen för programmatiska köp av digitalt annonsutrymme (Sell-Side Platform SSP), meddelar idag att man inte tar ut några avgifter från annonsörer (varumärken, mediebyråer DSP:er) för transaktioner på plattformen. Detta är det senaste initiativet från företaget att undanröja oklarheter på marknaden och ge tydligare insyn i prismodeller, och göra det enklare för publicister och annonsörer att utnyttja det snabbt växande programmatiska ekosystemet. När varumärken flyttar mer av sina digitala annonsinvesteringar till automatiserade köpkanaler, blir behovet av transparens i kedjan större än någonsin.
Google vill förenkla programmatiska köp med First-Price auktioner
Google vill förenkla köp av programmatiska annonser och byter därför till first-price auktioner i Google Ad Manager, det meddelar bolaget på sin blogg. Tidigare har de programmatiska köpen utgått från en second-price modell där budgivaren inte att behövt betala det pris man angett. Den nya förändringen till en first-price modell innebär att de högsta budgivaren betalar det pris som erbjudits.
Hemnet erbjuder programmatiska annonsköp
Hemmet har etablerat ett samarbete med PubMatic för att kunna leverera programmatisk reklam, de kommer att hantera deras stationära och mobila annonsering. Hemnet erbjuder nu programmatisk annonsering eftersom det svarar för en betydande del av köpen från annonsörer och mediebyråer. Hemmet har valt att arbeta exklusivt med PubMatic, Hemnet och PubMatic kommenterar ”Vi bestämde oss för att utöka vår programmatiska annonsverksamhet eftersom många av våra kunder har uttryckt ett intresse för dessa lösningar, och tekniken är mogen.
Liknande Nyheter
- Schibsted-topp ska lyfta Aftonbladets digitala affär
- Marknadsförare lämnar annonsbyråerna för att själva hantera den digitala affären
- Orvesto målgrupper finns nu för programmatiska köp
- Aller media satsar på programmatiska printköp för att locka annonsörer
- Annonsörer allt osäkrare på programmatiska köp
- Fler..
Bilder
Prenumerera på nyheter (RSS)
RSS är ett enklare sätt att följa nyheterna. Nyheterna laddas automatiskt ner till din nyhetsläsare och du behöver inte gå in på Pressen.se.
Du får gärna publicera eller länka till RSS-flödet på din blogg eller hemsida.
Senaste Ekonomi
- Reserestriktioner fortsätter tynga SAS – frakttjänster kompenserar till viss del
- Cupras laddhybrid ett sportigt och smart köp
- Han prickade in raset – åtta aktier att plocka nu: ”Man ska fortsätta köpa dippen”
- Fondförvaltarna: Bättre börsläge i höst
- ArcAroma AB: 210305 Kommuniké från extra bolagsstämma i ArcAroma AB (publ)
- Ålandsbanken Abp: Transaktioner utförda av personer i ledande ställning (Eurell)
- Danmark ger Astravaccin till äldre efter studieresultat
- Ankarinvesterare minskar i Thunderful
- Kambi söker ir-ansvarig med placering i USA
- BokslutskommunikÉ 2020
Senaste nyheterna
- Årskrönika 2020 – katastrofåret
- Sandström: ”I morgon kan Hallby vara ett slutspelslag och ett av gängen som slåss om medaljerna”
- Idrottsledare åtalas för grova barnvåldtäkter
- Idrottsledare åtalas för grova barnvåldtäkter
- LIVE-TV 12.00: Pressträff om vaccinationsintyg – se den här
- LISTA: Uttagen av kontanter minskar i länet – ”Förklaras delvis av coronakrisen”
- Socialchef gick före i vaccinationskön – får sparken
- Så många smittades i Sveriges kommuner vecka 8
- Insändare: Kyrkan stänger porten
- ÖFK förbereder sig inför gruppfinalen – få senaste nytt från Jämtkraft Arena