Resume > Ekonomi
Så mycket minskade medieinvesteringarna under 2020
Medieköpen förmedlade av mediebyråerna minskade med 17,8 procent till 12,4 miljarder under helåret 2020. Enda mediekategorin som går emot trenden är online video. Det visar sammanställningen av Sveriges Mediebyråers statistik..
Läs mer på Resume
Läs mer om:
Sveriges Mediebyråers
Dela artikeln
delningar på Facebook.Liknande nyheter
Taggar: Såmycket minskade , medieinvesteringarnaunder , 2020
Kraftigt ras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
Medieinvesteringarna föll med hela 18 procent i årets andra kvartal, enligt IRM:s senaste mätning. Läget är därmed värre än under finanskrisen 2008..
Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
Medieinvesteringarna föll med hela 18 procent i årets andra kvartal, enligt IRM:s senaste mätning. Det är ett större tapp än under den svåra finanskrisen 2008..
Medieinvesteringarna rasar över 6 procent
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 6,2 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Dessutom hade mars 2020 en extra faktureringsdag, vilket gör tappet ännu större. Siffrorna visar att coronakrisen slår hårt även mot medieinvesteringarna och tuffast hade kategorin bio som uppvisade en negativ tillväxt om 61,6 procent.
Kraftigt ras för medieinvesteringarna
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 49,6 procent i april, jämfört med samma period föregående år. Investeringsnivån är den lägsta för en april-månad sedan mätningarna påbörjades. Det kraftiga raset slår brett och påverkar samtliga mediekategorier.
Medieinvesteringarna slår rekord – igen
Under 2018 ökade medieinvesteringarna med 6,2 procent, jämfört med 2017 vilket gör de totala medieinvesteringarna de högsta i Mediebyråbarometerns historia. Detta innebär att investeringarna slår all time high – för andra året i rad. Dessutom avslutades året starkt och i december ökade medieinvesteringarna med 4,9 procent, jämfört med samma månad föregående år.
Rekordår för medieinvesteringarna
Under 2017 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 3,7 procent, jämfört med 2016. De totala medieinvesteringarna under 2017 är de högsta i Mediebyråbarometerns historia. Året avslutades starkt och i december ökade medieinvesteringarna med 14,7 procent, jämfört med samma månad föregående år.
Medieinvesteringarna fortsätter att öka
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 2,2 procent under mars, jämfört med samma period föregående år. Ackumulerat uppvisar medieinvesteringarna en positiv tillväxt om 4,3 procent, vilket är den högsta noteringen för det första kvartalet sedan mätningarna startades. Månadens stora vinnare blev radio med en positiv tillväxt om 53,8 procent.
Medieinvesteringarna fortsätter att öka
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 1,7 procent under augusti, jämfört med samma period föregående år. Månadens stora vinnare blev bio, online video och radio. Den mediekategori som hade det tuffast under augusti var dagspress kväll.
Medieinvesteringarna ökar igen
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 4 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades under oktober nästan 1,8 miljarder kronor, vilket är den högsta noteringen för i år. Sett till enskilda mediekategorier blev den stora vinnaren i oktober utomhus/trafikreklam med en positiv tillväxt om 20 procent.
Medieinvesteringarna backade under maj månad och bio tog största smällen
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 4,8 procent i maj jämfört med samma period föregående år. En majoritet av mediekategorierna backade under månaden, dock gick utomhus/trafikreklam mot strömmen och uppvisade en positiv tillväxt om 14,2 procent. Bio blev den kategori som backade mest under maj med en negativ tillväxt om 37,4 procent.
Medieinvesteringarna tappar fart
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade under sommarmånaderna juni och juli med totalt 7,8 procent, jämfört med samma period föregående år. Flertalet mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under sommarmånaderna och tuffast hade kategorin dagspress kväll. Sommarens vinnare blev bio, online video, utomhus/trafikreklam och radio.
Liknande Nyheter
- Kraftigt ras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
- Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
- Medieinvesteringarna rasar över 6 procent
- Kraftigt ras för medieinvesteringarna
- Medieinvesteringarna slår rekord – igen
- Fler..
Bilder
Prenumerera på nyheter (RSS)
RSS är ett enklare sätt att följa nyheterna. Nyheterna laddas automatiskt ner till din nyhetsläsare och du behöver inte gå in på Pressen.se.
Du får gärna publicera eller länka till RSS-flödet på din blogg eller hemsida.
Senaste Ekonomi
- Wall Street faller tillbaka
- Stockholmbörsen inleder veckan på rött – Ratos mot strömmen
- Fågelinfluensa hos Sveriges största äggproducent – 1,3 miljoner höns avlivas
- ”Redan innan idén till företaget föddes var Malaysia med i bilden”
- Anständiga lånevillkor är det minsta företagen kan begära
- Kritiken: Utbetalningarna kan dröja till midsommar – om nya systemet införs
- Linde åker till Moskva: Fel att gripa Navalnyj
- Kursrusning i Nokia tillskrivs populärt webbforum
- Linde: EU kan utöka sanktionerna mot Ryssland
- Dallas Fed index sjönk överraskande i januari
Senaste nyheterna
- Årskrönika 2020 – katastrofåret
- Mäklare expanderar i Borlänge – ”Coronan kom och folk ville köpa hus”
- Finland stänger gränsen – hundratusentals påverkas
- Peab polisanmäler falskt dokument om flygplatsen
- Transpersoner åter välkomna i USA:s armé
- Transpersoner åter välkomna i USA:s armé
- Transpersoner åter välkomna i USA:s armé
- Transpersoner åter välkomna i USA:s armé
- Transpersoner åter välkomna i USA:s armé
- Linde åker till Ryssland – kravet: Släpp Navalnyj