Dagens Media > Ekonomi

Tuesday, 24 November, 18:12

Dagens Media - 17 nov 20 kl. 10:12

Thomas Baekdal: ”Publicister måste ta reda på hur användare faktiskt beter sig”



ANALYS. E-bokens succé uteblev för att många missade hur fysiska böcker faktiskt konsumeras. Publicister måste fokusera mer på specifika användarbeteenden – än på apparter, format och innehåll, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal en snabbanalys..
Läs mer på Dagens Media
Läs mer om:
Baekdal, Analys, Thomas Baekdal

Dela artikeln

delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Thomas, Baekdal, Publicistermåste ta , redapå hur , användare, faktiskt beter sig
Dagens Media - 02 jul 20 kl. 08:26

Thomas Baekdal: ”Alla publicister har egen affärsmodell i framtiden”

Coronapandemin tvingar fram nya synsätt samtidigt som mediekonsumtionen förändras. Med utgångspunkt i magasinsmarknaden förklarar medieanalytikern Thomas Baekdal hur publicisternas affärsmodeller kommer att förändras i grunden..

Dagens Media - 23 apr 20 kl. 13:01

Thomas Baekdal: Finns det bara plats för en vinnare på framtidens mediemarknad?

Är mediebranschen en winner-takes-all”-marknad? Ja, menar medieanalytikern Thomas Baekdal. Men tur då att det i dag finns fler undermarknader än någonsin..

Dagens Media - 07 sep 20 kl. 09:10

Thomas Baekdal: Pandemin banar väg för mer flexibla event – som pågår jämt

ANALYS. Medieanalytikern Thomas Baekdal spår mer varierade och flexibla event och konferenser efter corona – med både digitala och fysiska inslag..

Dagens Media - 30 jan 20 kl. 11:30

Annonsörernas kommande krav på publicister och ad tech-bolag

Annonsörer har under flera år ställt krav på ökad transparens och kontroll, vilket bland annat resulterat i branschstandards som true view. Men vad blir nästa stora krav från annonsörer som tvingar publicister och ad tech-bolag att förändra sig? Dagens Medias analytiker Thomas Baekdal har svaret..

Dagens Media - 27 apr 20 kl. 11:57

Replik: ”Därför har Baekdal helt fel”

Journalisten och mediekonsulten Anders Malmsten menar att Thomas Baekdal har fel i sin analys om att vi är på väg mot en ”winner take it all”-marknad. ”För 7–8 år sedan hade jag tveklöst hållit med honom om detta. Men i dag tror jag att han har helt fel”, skriver han i en replik..

Skånskan - 23 sep 15 kl. 11:21

81 publicister: Dags att agera för Dawit

Nyheter Det har gått 14 år sedan Dawit Isaak fängslades i Eritrea.
81 svenska publicister skriver idag ett upprop där de anser det är dags att inleda aktiv diplomati för hans frigivning.
I dag har den svenske journalisten, poeten och trebarnspappan Dawit Isaak, 50, från Lerum suttit fängslad – utan rättegång – 14 år i Eiraeiro-fängelset, 15 kilometer norr om Eritreas huvudstad Asmara.

Expressen - 16 dec 16 kl. 13:25

Svenska publicister skriver personliga julkort till Dawit Isaak

Svenska publicister skriver personliga julkort till journalisten Dawit Isaak, som sitter fängslad i Eritrea. Detta för att uppmärksamma Isaaks situation - och påminna om att Isaak förtjänar sin frihet. Julkorten lämnas till Eritreas ambassad klockan elva på fredagsförmiddagen.

Dagensanalys.se - 09 okt 17 kl. 15:37

Publicister tjänar inga pengar på Google AMP

Publicister säger att deras annonser laddas långsammare än innehållet på AMP. Det är anledningen till att de tjänar mindre pengar per sidvisning från AMP än de gör från sina egna webbplatser. Annonsintäkter per sida via AMP är mindre än hälften mot sina sina egna webbplatser.

Dagensanalys.se - 06 mar 17 kl. 17:39

”Publicister brottas med utmaningen hur de ska tjäna pengar när publiken har flyttat till mobilen”

Mobilen är på väg att ta över helt som främsta kanal för mediekonsumtion och social interaktion. Hittills har utvecklingen skapat två vinnare – Facebook och Google – som växer stadigt och har idag cirka 70 procent av den digitala annonskakan. – De som hittills lyckat dra störst nytta av mobilens segertåg hos användarna är de stora jättarna.

Dagensanalys.se - 23 okt 17 kl. 09:47

Så här ska Google hjälpa publicister att öka antalet betalande läsare

Tidigare i veckan kunde du läsa om Facebook som nu ska hjälpa publicister med betalväggar inne i sin tjänst. Nu hänger även Google på och ska hjälpa publicister att öka antalet betalande läsare. Läs också: Nu hanterar Facebook publicisternas prenumerationer och betalväggar Google tänker dela med sig av en mängd ny data till publicisterna i utbyte mot att de vill samarbeta.

Dagensanalys.se - 01 feb 18 kl. 14:15

Twitter blir allt mer värdefull för publicister

För bara några månader sedan skickade Facebook 4,7 besökare per publicistinlägg för varje enskilt inlägg på Twitter. Men enligt de senaste siffrorna har Twitter ökat medan Facebook minskat och idag är gapet bara 2,5 till 1. Håller Twitter på att ta över tronen som publicisternas viktigaste sociala verktyg?

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.