Resume > Ekonomi

Thursday, 24 September, 04:48

Resume - 16 sep 20 kl. 16:00

Svenska varumärken påstod bojkotta Facebook – nu anklagas de för opportunism: ”Värsta typen av CSR-washing”



Bojkott efter bojkott. Annonsörer har upprepade gånger gått samman och strypt sina annonspengar, med det uttalande syftet att verka för en positiv förändring av plattformsjättarna. Nu senast gick SJ och Oatly ut med att de pausade sin annonsering på Facebook som protest mot hur plattformen hanterar hat och rasism. Men vad betyder egentligen bojkotterna? Har de potential att få en reell inverkan eller handlar det endast om att positionera varumärket som en aktör som tar samhällsansvar?.
Läs mer på Resume
Läs mer om:
Facebook, CSR, SJ, Oatly

Dela artikeln

delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Svenska varumärken, påstod, bojkotta, Facebooknu , anklagasde för , opportunism Värsta typen av CSR-washing
Dagensanalys.se - 10 okt 17 kl. 09:41

De ungas topp 10 när det gäller varumärken

Vilka varumärken pratar unga om? YouGov BrandIndex lanserar nu de ungas rankninglista över varumärken. Facebook, Volvo och Apple toppar YouGov BrandIndex lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga i åldern 18-34 år.

Dagensanalys.se - 20 jun 18 kl. 10:01

Facebook gör det enklare för varumärken att hitta influencers

Facebook vill hjälpa varumärken att hitta influencers på sina nätverk. Lanseringen av Brand Collabs Manager ska få fler företag att satsa på influencers för att få ut sina varumärken. Facebook har även lanserat flera nya funktioner för influencers som vi listar här.

Dagensanalys.se - 09 okt 17 kl. 12:31

De 10 varumärken vi älskar mest

Företaget MBLM har undersökt vilka varumärken konsumenterna älskar mest, och vilka de helt enkelt inte kan leva utan. 386 företag i 15 olika industrier undersöktes i fråga om vilken emotionell koppling konsumenterna har med dem, och resultatet är delvis förvånande. Att konsumenter har en emotionell koppling till varumärken som påverkar deras köpbeslut har allt fler pratat om på senare år.

Dagensanalys.se - 30 maj 18 kl. 12:01

Här är världens mest värdefulla varumärken

Kantar har publicerat sin årliga kartläggning av ”Top 100 BrandZ ”. Flera av dessa varumärken känner du till sedan tidigare och några är nya på listan. Topp 10 företag domineras av teknikbolag.

Dagensanalys.se - 25 mar 16 kl. 11:01

42 procent fler följer varumärken i sociala medier

Analysföretaget TrackMaven har undersökt 27 000 varumärken på nätet och kommit fram till att sociala medier lönar sig. Om man är ute efter uppmärksamhet för sitt varumärken så är sociala medier rätt plats att investera sin tid. Enligt analysföretaget TrackMaven har antalet följare till varumärken ökat med hela 42 under förra året.

Dagensanalys.se - 16 nov 17 kl. 10:29

Så här gör Facebook det enklare för svenska varumärken att nå ut internationellt

Facebook vill inte bara ge dig möjligheten att nå svenska kunder. Nu vill man göra det enklare för svenska varumärken att nu ut till kunder världen över. På Facebook finns det 2 miljarder potentiella kunder från över 150 länder.

Dagensanalys.se - 13 sep 18 kl. 14:55

När det stormar om varumärken på sociala medier

Året var 2010 och modeföretaget GAP presenterade sin nya logotyp. Den skulle vara modern, men följarna på sociala medier reagerade starkt – och GAP tvingades backa och ta tillbaka sin gamla logga. En ny studie från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet visar att det här var det första av många fall där varumärken måste anpassa sig till en ny och oförutsägbar webbnärvaro.

Resume - 12 mar 15 kl. 10:57

Därför satsar varumärken på Instagram istället för Facebook

Varumärken får allt svårare att nå ut på Facebook. Instagram blir däremot en allt populärare marknadsföringskanal, visar en ny undersökning..

Kristianstadsbladet - 12 feb 13 kl. 12:33

"Egna varumärken falsk trygghet"

Skandalen med nötkött som bytts ut mot hästkött som är under upprullning i Europa visar på baksidan med en internationell livsmedelsindustri. Det menar EU-parlamentariker Carl Schlyter (MP), som arbetar med matfrågor.
Carl Schlyter jämför med klädbranschen.

DI - 23 maj 16 kl. 19:26

Världens mest värdefulla varumärken

Två svenska företag platsar på listan över världens 100 mest värdefulla varumärken. Apple är förfarande störst men både Google och Facebook avancerar, enligt finanstidningen Forbes..

Dagens Media - 09 okt 19 kl. 13:53

Flera mediebolag i topp bland de varumärken som unga svenskar pratar mest om

Yougov har tagit fram en lista över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga svenskar. Netflix, Swish och Youtube toppar listan och Facebook går från en tredjeplats till att hamna utanför topp tio-listan..

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.