Världen Idag > Nyheter

Friday, 03 April, 00:09

Världen Idag - 26 mar 20 kl. 00:00

Vad är då Jesu poäng med att likna sig själv vid en sådan ”giftbehållare”?



Joh 3:11–21 Den mörka natten är en bra tid för förtroliga samtal. Ett av världens mest berömda citat, ”Så älskade Gud världen . ” uttalades av Jesus under dygnets mörka timmar, till en man som tillhörde Israels absoluta maktelit. Kanske hade han smugit in till Jesus just då för att undvika att bli sedd. Och där satt de, förmodligen under en oljelampas flackande sken, och Nikodemus öppnar upp med en bekännelse som andas en nyfikenhet efter mer: ”Rabbi, vi vet att du är en lärare som kommer från Gud. Ingen kan göra de tecken som du gör om inte Gud är med honom” (Joh 3:2)  Efter hand lyfter Jesus fram en då nästan 1 500 år gammal, mycket märklig händelse från folkets ökenvandring under Mose ledning.
Läs mer på Världen Idag
Läs mer om:
Jesu, Den, Gud, Jesus, Israels, Nikodemus, Mose

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Vad är , Jesu, poängmed att , liknasig , själv vid en sådan giftbehållare
Dagen - 18 mar 16 kl. 03:00

Palmsöndagen leder in i stilla veckan

Man skulle kunna likna palmsöndagen som en port in mot påsken. Palmsöndagen inleder stilla veckan och precis som i adventstid läser vi om Jesu intåg i Jerusalem på en åsna..

Dagen - 18 mar 16 kl. 03:00

Palmsöndagen leder in i stilla veckan

Man skulle kunna likna palmsöndagen som en port in mot påsken. Palmsöndagen inleder stilla veckan och precis som i adventstid läser vi om Jesu intåg i Jerusalem på en åsna..

Dagens PS - 02 dec 16 kl. 15:08

Carl Jan, 70: ”Jag har aldrig haft ett jobb”

Carl Jan Granqvist är bokaktuell med ”Det svenska måltidsundret – från gastronomiskt u-land till världstopp”. (Foto: Ola Söderlund) Carl Jan har precis hållit hov på ett mingelparty i sin fashionabla vinkällare Grappe på Östermalm i Stockholm inför boksläppet av ”Det svenska måltidsundret – från gastronomiskt u-land till världstopp” (Måltidsakademiens förlag). En gäst som pockar på att Carl Jan ska signera boken beskriver den 270 sidor tjocka prosan som ”en bibel”.

Världen Idag - 21 mar 19 kl. 00:00

Ingen har varit närmare Jesus än Maria, Nya testamentets första karismatiker, profet och teolog.

Luk 1:26–30 Hur kommer Guds rike till jorden? Läkaren Lukas visar på tre aspekter: Guds rike – framtidens genombrott i nuet – kommer ofta överraskande, genom den helige Ande och till öppna, villiga hjärtan. Ingen har varit närmare Jesus än Maria, Nya testamentets första karismatiker, profet och teolog.

Fler nyheter från Världen Idag

Världen Idag - 7 timmar sedan

KD-politiker: Bråttom att rädda svenska jordbruk

Sverige skulle kunna vara ett stort skafferi. Det säger KD-politikern Magnus Oscarsson angående Sveriges möjligheter att höja självförsörjningsgraden och riktar hård kritik mot regeringens jordbrukspolitik. – Det har bara varit ord, säger han..

Världen Idag - 10 timmar sedan

Fler församlingar erbjuder förbön på telefon

Flera samtalslinjer har nu startats för att erbjuda hjälp och förbön över telefon och internet till ensamma och oroliga. Andra nya böneinitiativ i coronatider gäller bön för vårt land online och på telefon..

Världen Idag - 10 timmar sedan

Marie Nylén Utbult: Sju gånger värre än influensa

Covid-19 är ett ”fruktansvärt krävande virus”. Det säger Marie Nylén Utbult, hustru till Roland Utbult som insjuknat i viruset. – Roland hälsar att det är allvar, säger hon till Världen idag..

Världen Idag - 14 timmar sedan

Livets Ord förkunnade hopp över Uppsala med flygplan

Nu rekommenderar Uppsala kommun sina invånare att kontakta Livets Ord om de behöver hjälp under coronakrisen. Med sin kampanj Hopp Uppsala är församlingen är en av de organisationer som listas på kommunens hemsida..

Världen Idag - 17 timmar sedan

Elisabeth Bressler, 60 år

Elisabeth Bressler längtade efter att må bra, men sökte sig till platser som i stället drog henne djupare ner i destruktivitet. Dagens jubilar tackar Jesus för att han kunde nå in i hennes mörker och ge henne en ljus framtid..

Världen Idag - 18 timmar sedan

SAM ber om hjälp för att rädda Gullbrannagården

Svenska Alliansmissionen (SAM) går nu ut med en vädjan till sina medlemmar. Framför allt hoppas samfundet på en kraftsamling för att rädda Gullbrannagården och Mullsjö folkhögskola, vars verksamheter drabbas hårt av coronapandemin..

Världen Idag - 23 timmar sedan

Möten med gudomlig tajming

”Detaljerade minutscheman är överskattade”, tänker jag med 24 kaotiska timmar i ryggen. Efter en lång flygning, corona-rörig visumansökan på flygplatsen och både avbokade och hastigt flyttade mötesbesök, springer vi plötsligt och oplanerat på ett välbekant ansikte i Nepals huvudstad, Katmandu. Mannen bor inte i Nepal utan råkar bara vara på besök.

Världen Idag - 23 timmar sedan

Det är när det är som mörkast som ljuset har möjlighet att lysa som starkast.

Jesaja 56:6–8 I Jesaja kapitel 56 och vers 7 säger Gud något som gör det tydligt att alla människor, oavsett bakgrund, etnicitet, ålder, intresse och ekonomiska förutsättningar, är välkomna till Gud och hans hus. Han säger rätt och slätt: ”Mitt hus ska kallas ett bönens hus för alla folk.” Alla folk – det är rätt och slätt alla, utan undantag.

Världen Idag - 23 timmar sedan

Döljer Jesus sanningen för vissa?

I Bibeln står det på flera ställen att Jesus säger att han talade i liknelser för att vissa människor inte skulle förstå. Varför gör han det? Vill han inte att alla ska få kunskap om sanningen?

Världen Idag - Igår: 00:00

När det kniper vill staten ha kyrkans hjälp

Förra veckan mötte statsministern trossamfunden: kristna, judar, muslimer och buddhister. På sin Facebooksida skriver statsministern: ”I tider av kris söker sig många till trossamfunden och samfunden gör en viktig insats för att sprida hopp och information”. De orden värmer.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.