Dagensanalys.se > Ekonomi

Sunday, 25 August, 10:00

Dagensanalys.se - 19 jul 19 kl. 17:00

Säljer du din data utan att veta om det?



Fyra miljoner användare har tillägg till sin webbläsare som samlar in användardata som sedan säljs till tredje part. Washington Post har uppmärksammat att flera populära webbläsartillägg till Chrome och Firefox samlar in data om användarna för att sedan sälja den till tredje part. Bland annat handlar det om Hover Zoom, SpeakIt, SuperZoom och FairShare Unlock. Totalt berör det runt fyra miljoner användare. När Washington Post uppmärksammade Google och Firefox om problemet inaktiverade dem de berörda tilläggen.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Post, Chrome, Firefox, Hover Zoom, FairShare Unlock, Washington Post, Google, Säljer, Dagensanalys

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Säljerdu din , datautan att , vetaom det
Ekonomistas - 15 dec 14 kl. 08:00

Riksbanken döljer att internationella studier motsäger dess påstående om skulderna

English Internationella studier har visat att konjunkturnedgångar som föregås av en stor ökning i hushållens skulder tenderar att bli djupare och mer utdragna. Riksbanken påstår däremot att en hög nivå på hushållens skulder skulle leda till djupare konjunkturnedgångar. Riksbanken hänvisar till några internationella studier som påstås stödja detta påstående.

Dagensanalys.se - 05 jul 16 kl. 14:12

Pengar för din data får mer pengar

Digi.me är en tjänst som via sin app samlar in stora mängder individuell data från användare som själva väljer att dela med sig av allt från bilder till inlägg från sociala medier. Mot detta får man rabatter, förmåner eller pengar från företagen som vill veta mer om alla våra köpvanor.

Dagensanalys.se - 23 apr 18 kl. 13:38

Så här samlar Facebook data på dem som inte har ett konto

En av de mer intressanta saker som kom ut från förhören med Mark Zuckerbergs under kongressens vittnesmål under förra veckan var att Facebook samlar in data från alla även om de inte har ett Facebook-konto. Ännu mer intressant är att det inte finns något sätt att undvika att de samlar data från dig fast du inte har ett Facebook-konto. Facebook publicerade ett blogginlägg under förra veckan för att förklara varför de samlar in data från de som inte har ett konto.

Dagensanalys.se - 16 nov 17 kl. 12:01

Bonnier säljer sin data till Salesforce Data Studio och skapar målgrupper med hundratals miljoner användare

Nya Salesforce Marketing Cloud Data Studio har som mål att ge marknadsförare en enkel och omfattande ingång till mängder av anonymiserad data från flera olika källor, där Bonnier är en av dessa. Med nya Salesforce Data Studio kan en potentiell målgrupp bestående av ett tiotal miljoner individer utökas till flera hundra miljoner individer. Att kunna utöka egen data är möjlig tack vara att olika större dataavsändare (mediahus, sociala nätverk med flera) och Salesforce egna kunder kommit överens om att hjälpa varandra genom att dela ut sin data, och därefter få och ta del av varandras data.

Dagensanalys.se - 02 maj 17 kl. 16:19

AOL väljer AudienceProject som nordisk datapartner

Ett nytt samarbete mellan AudienceProject och AOL gör att annonsörer och reklambyråer kan nå rätt målgrupp via AudienceProject och ONE från AOL. Programmatisk reklam har blivit den nya normen inom digital reklam och nu ökar AOL sin nordiska närvaro. AOL:s nya samarbete med marknadsförings- och teknikföretaget AudienceProject, innebär att våra kunder som använder ONE från AOL nu kan filtrera sin marknadsföring efter ålder, kön, inkomst och flera andra sociodemografiska faktorer i Norden.

Dagensanalys.se - 04 jun 18 kl. 14:30

Svenskar oroliga över hur företag använder deras personliga data

Två tredjedelar av svenskarna är oroliga över hur företag använder sig av personlig data de samlar in. Det visar en ny SynoInt-undersökning på uppdrag av Tieto. Över 90 procent av de svarande anser att det är viktigt att företagen informerar hur de använder den personliga data de samlar in, men endast en tredjedel anser att företagen är tillräckligt bra på detta.

Skånskan - 30 jun 16 kl. 08:32

Roskildefestivalen fungerar som labb för big data

Nyheter Data om väder, toalettbesök, vilka artister som står på scenen, besökarnas mobilsamtal och omnämnanden på sociala medier används för att löpande kartlägga Roskilde festivalens besökare i ett stort big data projekt. Målet är att bland annat minska matsvinnet och förbättra toalettömningar och annan service. Det uppger nyhetsbrevet Mandag Morgen.

Ekonomistas - 23 sep 13 kl. 07:42

Skuldhysteri III: Skulder mest hos de rika? Vad säger disaggregerade data om hushållens balansräkningar?

I ett tidigare inlägg har jag påmint om att när det gäller eventuella risker med hushållens skuldsättning duger det inte att bara titta på skulderna. Man måste se på hushållens hela balansräkningar av tillgångar och skulder för att bedöma eventuella risker. Tidigare har jag rapporterat aggregerade data om hushållens balansräkning, vilka visar att det genomsnittliga hushållet har en stark balansräkning.

Dagensanalys.se - 19 apr 18 kl. 14:25

Facebook börjar sälja data om vad konsumenterna kommer att köpa

Enligt ett dokument som tidningen ”The Intercept” fått tag på, och som märkts som ”konfidentiellt”, erbjuder Facebook nu en ny typ av prediktiv tjänst till annonsörer. Den nya tjänsten kommer att, med hjälp av AI, extrapolera hur användare kommer att tänka, köpa och bete sig, och hjälper på så sätt företag att ligga steget före. Frågan är hur väl det rimmar med de senaste uttalandena om att värna användarnas privatliv.

Dagensanalys.se - 12 feb 19 kl. 15:36

Att kombinera data från olika källor är framgångsmelodin

Förra veckan gick årets Kvalitetsseminarium av stapeln, och i år låg fokus på hur undersökare och statistiker kan samla in information från olika datakällor och använda styrkan i Big Data. Under ledning av konferencier Karin Nelsson äntrade både representanter från universitetsvärlden och kommersiella aktörer scenen och beskrev såväl utmaningar som möjligheter med de nya insamlingsmetoderna. Lilli Japec från SCB beskrev med målande exempel hur kunder idag förväntar sig data som är vidare, djupare, bättre, snabbare och billigare än någonsin förut.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 15 minuter sedan

Instagram dubblar antalet annonser och fler ska det bli

Om du tycker att Instagram börjar tyngas ned av annonser har du inte fel. Appen har nämligen dubblat antalet och det ska bli ännu fler. Facebook måste dra in pengar för att blidka aktiemarknaden.

Dagensanalys.se - 30 minuter sedan

Här är första trailern från Disney+

Disney laddar upp för att konkurrera med Netflix, Youtube och alla andra streamingtjänster. Här är första trailern från Disney+. ”After the stories of Jango and Boba Fett, another warrior emerges in the Star Wars universe.

Dagensanalys.se - 1 timme sedan

”Det betyder alltså att hemsidor i snitt ändrar 20 procent av innehållet varje dag”

Hur aktiv på nätet är egentligen din konkurrent? Hur mycket ändrar de på sin hemsida? Det var frågeställningar som Erik Ulrikson ville ta reda på och utvecklade verktyget Site Activity Index.

Dagensanalys.se - Igår: 07:49

Internetdagarna fyller 20 år

Under november månad arrangeras Internetdagarna för tjugonde året. Något som Internetstiftelsen vill fira. Om du inte ännu varit på Internetdagarna kan jag säga att det är en upplevelse för sanna internetnördar (som jag själv).

Dagensanalys.se - Igår: 13:46

Hashtaggen fyller 12 år idag

Ja må taggen leva, ja må taggen leva ut i minst 20 år till … för om 20 år är vi nog alldeles för VR för att använda taggar. Den första hashtaggen # dök up den 23 augusti 2007 då Chris Messina skrev på Twitter ”Hur känner ni inför att använda # för grupper? Som i #barcamp”.

Dagensanalys.se - Igår: 13:40

5 skäl publicister bör se fram emot IAB:s nya ramverk

Stephen Byrne från SpotX lyfter fem fördelar som IAB:s uppdaterade ramverk TCF 2.0 har för branschens publicister.  För drygt ett år sedan trädde GDPR direktivet i kraft och med det lanseringen av IABs ramverk Transparency and Consent Framework (TCF) v1.

Dagensanalys.se - Igår: 13:07

Här skojar de friskt med digital marknadsföring

Amerikanska företaget Catalina gör narr av sig själva när de skojar med digital marknadsföring. Men är vi väl så här nördiga, eller? Här kan du spana in klippen: Inlägget Här skojar de friskt med digital marknadsföring dök först upp på Dagensanalys.

Dagensanalys.se - Igår: 13:19

Nu vill Google gå runt kakorna och fånga in annonsörerna

Varning! Varning! Om du mäter din webbtrafik med kakor är du på sista andetaget för allt fler webbläsare blockerar mätningen.

Dagensanalys.se - Igår: 13:02

Simone Westerberg utsedd till CEO för IPG Mediabrands

Nu är det klart att Simone Westerberg tar rollen som CEO för IPG Mediabrands i Sverige. Simone kommer senaste från GroupM där hon var COO de senaste tre åren. Simone Westerberg som tillträdande CEO för hela gruppen, passade oss och våra behov baserat på hennes unika erfarenhet av att etablera verksamheter baserat på att attrahera nya kunder, samt att utveckla affärer, kompetenser och tjänsteområden.

Dagensanalys.se - I förrgår: 09:57

Krävs mer än data för att förbättra kundupplevelsen

En ny studie visar att när marknadsförare har extra pengar att investera, så väljer 32 procent att lägga dem på data, analys och teknologi. Men det krävs mer än data för att leverera en personlig kundupplevelse. Merkle har nyligen släppt rapporten The Customer Engagement Report Q3 2019 som har fokus på CRM.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.