Dagensanalys.se > Ekonomi

Friday, 26 April, 17:43

Dagensanalys.se - 26 mar 19 kl. 01:21

Google vill hjälpa världens journalister med vassa gratis-verktyg



Google vill hjälpa världens journalister genom att tillhandahålla verktyg som ska göra det enklare att förstå läsarna och hur artiklar konsumeras. Satsning heter Google News Initiative. En av verktygen heter News Consumer Insights och ska helt enkelt göra det lättare för journalister och publicister. Bland annat har BuzzFeed och Business Insider använt det här verktyget med framgång. News Consumer Insights tar data från Google Analytics och stoppar in det i färdiga dashboards i Google Data Studio.
Läs mer på Dagensanalys.se
Läs mer om:
Google News Initiative, News Consumer Insights, BuzzFeed, Business Insider, Consumer Insights, Google Analytics, Google Data Studio, Real, Content Insights, RCI, Google, Data Studio, Dagensanalys

Dela artikeln

0 delningar på Facebook.

Liknande nyheter

Taggar: Googlevill , hjälpavärldens , journalistermed , vassa, gratis-verktyg
IDG - 22 jun 15 kl. 18:18

Så vill Google hjälpa journalister och media


Med hjälp av News Lab ska det bli enklare att skapa, distribuera och konsumera nyheter..

IDG - 18 mar 16 kl. 13:15

Så vill Google hjälpa städer att få bukt med trafikstockningar


Köer, kaos och igenproppade motorvägar. Med analysplattformen Flow vill Google hjälpa städerna att förstå varför trafikproblemen uppstår..

Dagensanalys.se - 23 okt 17 kl. 09:47

Så här ska Google hjälpa publicister att öka antalet betalande läsare

Tidigare i veckan kunde du läsa om Facebook som nu ska hjälpa publicister med betalväggar inne i sin tjänst. Nu hänger även Google på och ska hjälpa publicister att öka antalet betalande läsare. Läs också: Nu hanterar Facebook publicisternas prenumerationer och betalväggar Google tänker dela med sig av en mängd ny data till publicisterna i utbyte mot att de vill samarbeta.

IDG - 24 nov 16 kl. 15:56

Google: Forskare och journalister måltavla för stor statsbackad attack


Google har skickat ut varningar till prominenta journalister och forskare om att de kan vara måltavla för en stor hackarattack..

IDG - 02 dec 16 kl. 14:45

Så ska Google hjälpa företagen att överleva skottsekunden


Genom att smeta ut skottsekunden på en tidsperiod på 20 timmar hanterar Google de problem som kan tänkas uppstå. Lösningen är allmänt tillgänglig via sökjättens moln..

Dagensanalys.se - 25 maj 17 kl. 10:41

Google Attribution ska underlätta utvärdering av kampanjer

Google lanserade sin beta-version av nya Google Attribution, ett verktyg som ska hjälpa marknadsförare att utvärdera effekten av sina kampanjer och komma bort från Last-click modeller. Att utgå från att den sista kontakten som en kund hade med varumärket innan ett köp var det som fällde avgörandet är inte bara ett felaktigt antagande, utan riskerar även att leda till felaktiga beslut om framtida kampanjer. Trots det är Last click en vanlig metod för att utvärdera vilken kampanj som hade bäst effekt.

Mobil - 17 jan 17 kl. 05:06

Apptips: Google Trusted Contacts

Låt Google hjälpa till med att hålla rätt på de som betyder något..

Dagensanalys.se - 23 feb 16 kl. 13:01

Google ökar till fyra annonser överst och tar bort sidoannonserna

Det som länge spekulerats om är nu här – Google ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar och tar samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida. Karl Lindberg på adwordsbyrån Ad Relevance delar med sig av sin syn på Googles senaste drag. Google bekräftar: ”Vi kommer inte längre att visa annonserna till höger bortsett från PLA-boxen”.

Dagensanalys.se - 26 feb 18 kl. 09:01

Svenska journalister oroar sig över sociala medier

Svenska journalister använder sociala medier som kanal för nyhetsrapportering i lägre utsträckning än det globala snittet. Journalisterna anser även att Google och Facebook har alldeles för stor makt. Fördelat per kanal ser användandet ut som följande (svensk statistik i fetstil); Facebook (64% vs 66%)
Twitter (39% vs 52%)
LinkedIn (16% vs 20%)
YouTube (10% vs 14%)
Facebook Live (4% vs 9%)
Snapchat (1% vs 3%) “Medielandskapet har förändrats, och vi anpassar oss inte snabbt nog.

Dagensanalys.se - 21 mar 18 kl. 12:03

Google inför nya verktyg för att hjälpa publicister

I början av veckan bjöd Google in till ett event för publicister där de presenterade sitt nya Google News Initiative. Programmet innebär en realisering av de löften som företaget gav i höstas om att hjälpa publicister att nå ut till en bredare publik och utveckla affärsmodeller för en lönsam verksamhet. Under eventet berättade Googles chef för affärsutveckling, Philipp Schindler, om initiativets tre huvudsakliga mål.

Fler nyheter från Dagensanalys.se

Dagensanalys.se - 8 timmar sedan

Pixel Nordic utnämnd till bästa marknadsföringsbyrå på SEMrush Nordic Search Awards

Igår gick SEMrush Nordic Search Awards av stapeln i Stockholms Stadshus, dit närmare 150 gäster hade sökt sig för att kora vinnarna i inte mindre än 17 kategorier. Det mest prestigefyllda priset var givetvis ”Best marketing agency” vilket kammades hem av Pixel Nordic. Galan leddes av komikern Messiah Hallberg, som bland annat varit med i RAW Comedy Club.

Dagensanalys.se - 10 timmar sedan

Airbnb vill få fler att resa med egenproducerade program

Airbnb har planer på att skapa eget content för att få fler att resa och locka till sig nya kunder. Det skriver Veckans Affärer. Självklart ska satsningen handla om program och filmer som inspirerar till att resa.

Dagensanalys.se - Igår: 10:00

Betsson Mastercard – Den första lösningen till problemet med bara en bonus

ARTIKEL I SAMARBETE MED SPELAUTOMATER.SE Det mest kontroversiella med den nya svenska spellagen, som trädde i kraft den 1:a januari 2019, har varit att den endast tillåter en bonus per spelare och per spelföretag. På grund av självklara orsaker har detta inte varit uppskattat varken bland spelare eller nätcasinon.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

Så här ofta och mycket spåras du på nätet

Det är galna siffror och snabbt förstår du att det är två aktörer som helt dominerar när det kommer till att spåra användare på nätet. Google spårar 82 procent av all trafik på nätet. Det är tjänster som Google Analytics, Google Fonts, DoubleClick och Youtube som ser till att du alltid och överallt är spårad av Google.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

500 miljoner använder Stories på Facebook varje dag

Senaste statistiken avslöjar att 500 miljoner använder Stories-funktionen på Facebook varje dag. Du kanske redan har råkat ut för dina vänners Stories på Facebook. Det har jag i alla fall och jag har ännu inte bestämt om jag gillar funktionen.

Dagensanalys.se - 18 timmar sedan

Med Deep Fakes kan Beckham prata flera språk i den här reklamen

Deep Fakes börjar allt oftare smyga sig in i kommersiella sammanhang. Inte längre bara för hackare som vill trolla utan nu även möjligheter för annonsörer som vill nå ut med sina budskap. I den här reklamfilmen pratar David Beckham flera språk, och det är möjligt med hjälp av Deep Fakes.

Dagensanalys.se - 19 timmar sedan

Med hjälp av AI ska reklamen nå fram till tittarna

Franska undersökningsbolaget Médiamétrie har lanserat Data Profiling, en ai-lösning som kan rikta reklam till tittare dagen efter. Den nya lösningen Data Profiling har utvecklats för att göra det möjligt för TV-hus och streamingtjänster att länka ihop målgrupper till tv- och streaming-tittande. Du kan exempelvis se målgruppsprofiler för dagen-efter-tv eller via vanliga kakor på sajter för streamingtittande.

Dagensanalys.se - Igår: 16:00

Facebook håvar in pengar trots rekordböter

Omsättningen för Facebook slutade på 15,1 miljarder dollar under första kvartalet. Antalet användare ökade med 8 procent. EU står redo med bössan för att håva in fler böter.

Dagensanalys.se - Igår: 15:30

Instagram och Pinterest genererar högst snittordervärde

Kunder som kommit till en onlinebutik via Instagram eller Pinterest är mer värda än kunder som kommit in via Facebook eller Snapchat. Med ett snittordervärde via betald trafik som är mer än dubbelt så högt på Pinterest (1448 SEK) som på Facebook (649 SEK). Högst antal ordrar kan dock härledas till Facebook, visar en ny studie gjord av e-handelsföretaget Nosto.

Dagensanalys.se - Igår: 15:15

Strossle får ny storkund med Microsoft

Microsoft News inleder ett samarbete med Strossle för att öka intäkterna med hjälp av Strossles annonser. Strossle har en teknikplattform som hjälper publicister att rekommendera rätt innehåll och annonser till rätt användare. Vi är mycket glada att Microsoft News (MSN) har valt oss som samarbetspartner.

Pressen.se i Sociala medier

Pressen på facebook Nyhetspressen på Twitter

Liknande Nyheter

Bilder




Om oss

Pressen.se är en svensk nyhetsportal samt nyhetssökmotor som automatiskt hittar de mest omdiskuterade och aktuella nyheterna. Välkommen!

Kontakt

Vill du säga hej?

Reklam

Annonsera?Pressen.se besöks hundratusentals gånger per månad. Kontakta oss för mer information om hur du kan nå ut med ditt budskap.